- ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ , ساعت ۱۳:۰۰
- 561 views
- ثبت یک دیدگاه
- چاپ مطلب
باهنر: لاریجانی از ظرفیتهای اصولگرایی است
تقدیمی هدف:
ادعای امامشناسی از سوی احمدینژاد کافی نیست
به گزارش خبرآنلاين، محمدرضا باهنر در نشست خبری امروز خود در ایلنا خاطرنشان کرد: موضوع تلاش برای دستیابی به وحدت در میان اصولگرایان٬ همواره ترجیعبندی است که از یکی دوسال پیش از انتخابات شاهد تکرار آن هستیم٬ اما متاسفانه موفق نمیشویم یک وحدت ساختاری ایجاد کنیم و هر بار در آستانه انتخابات٬ باید از ابتدا تمام بازیگران سیاسی را کنار هم نشانده و آموزش دهیم تا بتوانیم در برابر جریان رقیب با تیمی منسجم به وظایف خود عمل کنیم.
اهم سخنان باهنر به شرح زیر است:
* همواره مسئله وحدت و وحدت بخشی دغدغه همه جریانهای سیاسی در آستانه انتخابات بوده و خواهد بود اما به لحاظ شکلی ما در جامعه اسلامی مهندسین بهعنوان عضوی از جبهه رهروان خط امام و رهبری تلاش میکنیم که این وحدت و انسجام کلی را زیر سایه جامعتین ایجاد کنیم. البته بعضی از بزرگان بهویژه در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بارها اعلام کردهاند که علاقهای به ورود در مصادیق وجزئیات ندارند و طبیعتا ما نیز توقع چنین چیزی نداریم.
*امیدواریم جامعتین در راستای تحقق انسجام کلی به ما یاری برساند و هم در مواقع ضروری راهنمای ما باشد چراکه جایگاه جامعتین در جریان اصولگرایی جایگاه رفیعی است و بحث در خصوص جزئیات و صحبت از اینکه آیا ما قرار است با ائتلاف ۵+۱۰ یا ائتلاف عددی دیگری در انتخابات شرکت کنیم در حال حاضر مسئله ما نیست و مهمترین مسئله برای ما تشکیل شورای همگرایی فعالان اصولگرا زیر نظر جامعتین است که امیدواریم این مهم تحقق یابد.
*اگر بخواهیم احزاب شناسنامهدار را نام ببریم میتوانیم بگوییم حدود ۳۰۰ حزب مجوز دارند اما شاید ۲۰۰ حزب آن فعال نیستند یا محدودند یعنی ما کمتر از ۱۰۰ حزب شناسنامهدار داریم. در خانه احزاب نیز حدود ۷۰ تا ۸۰ حزب شرکت کردند اما تعداد احزاب ثبتشده بیش از ۱۰ تا ۱۵ عدد است و نمیشود همه این احزاب را دور هم جمع کرد.
*برخی از این شخصیتها سرمایههای اجتماعی هستند. فعال سیاسی صرف نیستند اما در زمان انتخابات موثر هستند مثلا چهرههایی مثل لاریجانی، قالیباف و رضایی ظرفیتهای اصولگرایی هستند و طرفدارانی دارند که حتما در مجموعه شورای هماهنگی اصولگرایان دعوت خواهند شد اما فعلا قرار است مجموعه روحانی میزبان کار باشد و آنها افراد و تشکلها را به شورای هماهنگی اصولگرایان دعوت کند که امیدواریم تا اواسط مهر شورای هماهنگی اصولگرایان تاسیس و تصمیمات آن اعمال شود.
*درباره اینکه احمدی نژاد را به تنهایی اصولگرا می دانیم یا نه باید گفت که احمدینژاد یک نفر بیشتر نیست و به نظر ما طیف او چندان منسجم و همراه نیست کسانی که با او کار کردهاند در مقاطع مختلف تاریخی از او جدا شدند و برخی احمدینژاد را به شرط جدایی از جریان انحرافی قبول دارند. اگر منظور همین طیفهاست باید بگویم که ما با برخی از این افراد کار میکنیم اما در هر صورت دو خط قرمز برای صلاحیت اصولگرایی داریم یکی فتنه و دیگری انحراف. باید مواظبت کنیم تا این طیفها در جریان اصولگرایی نفوذ نکند اما قطعا جریان انحرافی به هیچ عنوان موتلف اصولگرایی نیست.
* ما در طول زمان خدمت احمدینژاد تفکرات و رفتارهایی را از او دیدیم که به شکل جدی مسالهدار بود. از خانهنشینی 10 روزه او تا مسائلی دیگر. الان هم ادعا دارند که میخواهند خط امام را حاکم کنند.البته رهبری همواره تاکید داشتند که باید در جریان حفظ ارزشهای انقلاب خط امام را دنبال و بر آن تکیه کرد. قبل از آقای احمدینژاد خیلیها مدعی تبیین خط امام بودند اما به ناکجاآباد رفتند و گاهی مقابل خط امام قرار گرفتند. بنابراین این ادعاها کفایت نمیکند. تبیین خط امام را باید از زبان رهبری و یاران وفادار امام مورد توجه قرار داد.
*در خصوص ارائه لیست مداحان برای حضور در انتخابات مجلس نیز باید بگویم که انتخابات آزاد است و ما از حضور همه گروهها استقبال میکنیم. بدون شک همه آنهایی که احساس میکنند ظرفیت اجتماعی٬ سیاسی و فرهنگی لازم را دارند در انتخابات فعال میشوند اما اینکه کدام یک در نتیجه انتخابات محور و موثر باشند٬ بستگی به وزن آنها دارد. ما نمیخواهیم از الان وزنکشی کنیم.
* ما معتقدیم در کشور نباید حتی از یک عدد رای گذشت. آرای مردم برای ما بسیار قیمتی است ممکن است هر گروهی در انتخابات فعال شود اما جریان اصلاحطلب و اصولگرا دو جریان تعریف شده است که طیفهای آن کاملا مشخص است بنابراین نه تنها مداحان بلکه همه کاندیداها میتوانند از این تریبونها استفاده کنند. برخی در استادیومها و برخی در مساجد و حسینیهها سخنرانی میکنند اما نحوه استفاده کاندیداها از این امکانات باید عادلانه باشد٬ توصیه ما به وزارت ارشاد و مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر دستگاههای متولی این است که به این مساله توجه کنند تا این امکانات عادلانه مورد بهرهبرداری قرار گیرد و هرگاه تخلفی صورت گرفت٬ تذکرات لازم داده شود. وزارت کشور مجری انتخابات است و باید مراقبت کند تا از این امکانات سوءاستفاده نشود.
*گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد طرح عفاف و حجاب که گفته می شود سبب فاصله بین مردم و حاکمیت شده است٬ من چنین چیزی را ندیدم اما آن را نیز تکذیب نمیکنم. ما قانونی را در مجلس تصویب کردیم که از همه جهات قانون جامع و مفیدی است که اگر مجری آن را خوب اجرا کند٬ هیچ مشکلی بوجود نمیآید و امیدواریم زودتر این قانون عملیاتی شود.
* در زمینه عدم الزام دولت به ارائه طرح برجام به مجلس ، لازم است توضیحاتی را ارائه شود که ما عضو رسمی آژانس بینالمللی انرژی هستهای هستیم و از قبل از انقلاب به عضویت این سازمان در آمدهایم اما در مورد پروتکل الحاقی ما آن را نپذیرفتیم و از لحاظ قانونی بین تمام مقامهای کشور هیچ تردیدی وجود ندارد که اگر لازم باشد به آن بپیوندیم٫ باید این مسیر از طریق تصویب مجلس طی شود اما ترجیح میدهیم دولت اختیار داشته باشد و به شکل داوطلبانه و موقت به پروتکل الحاقی بپیوندد تا هر وقت بنا به دلایل مختلفی خواست از آن جدا شود٬ زیرا تصویب آن در مجلس موجب میشود تا بیرون آمدن از آن سخت و همراه با هزینههای بیشتری باشد.
* برخی میگویند دولت باید برجام را به شکل لایحه به مجلس ارسال کند و برخی نیز اعتقاد دارند در اینباره نیازی به این کار نیست. آنچه که در مجلس تصویب شده این است که پس از دستیابی به توافق٬ دولت باید گزارشی را در این باره به مجلس بدهد و در همین راستا مشاهده کردیم که در اولین جلسه رسمی مجلس پس از توافق٬ آقایان ظریف و صالحی در مجلس حضور یافتند و گزارش دادند. متن اولیه را هم دادند که غیررسمی بود چون هنوز ترجمه دقیقی از آن صورت نگرفته بود و در هفته دوم متن رسمی به ما داده شد.
*دولت تاکنون به وظایف قانونیاش عمل کرده است و نظر شخصی من در رابطه با بررسی برجام این است که ضرورتی ندارد که برجام شکل لایحه مطرح شود؛ چراکه دست دولت را در اجرا و چانهزنی میبندد.نباید برخی از دوستان نگران باشند، دولت، مجلس، شورای عالی امنیت ملی در بررسی برجام همه به یک نتیجه میرسیم و نگرانی در اینباره وجود ندارد و همانطور که مقام معظم رهبری بیان کردند٬ داستان برجام نباید دستاویزی برای اختلافهای داخلی باشد و معتقدیم برجام باید به سرنوشت خوبی برسد.
*قانون اساسی در این خصوص بنبستی قائل نیست و اگر در برداشت از اصول قانون اساسی اختلافی پیش بیاید، نظر تفسیری شورای نگهبان به منزله عین قانون اساسی است و اگر برداشتهای متفاوت از اصلی از قانون اساسی وجود داشتهباشد، درصورت اینکه دو-سوم اعضای شورای نگهبان برای بیان یک نظر تفسیری رای بدهند، این نظر برابر با قانون اساسی و لازمالاجراست.
* اگر در قوانین عادی اختلافنظری پیش بیاید، محل تفسیر رای، مجلس است و هیچکس دیگری اجازه اظهارنظر درباره قوانین عادی را ندارد. البته هر کسی میتواند نظر کارشناسی خود را ایراد کند اما در آنچه نافذ حقوقی است، تنها مجلس شورای اسلامی اجازه تفسیر دارد که آنهم پس از تایید شورای نگهبان وجاهت مییابد. بنابراین در مورد این مسائل اساساً اختلاف معنایی وجود ندارد.اینکه دکتر روحانی تاکید دارند که قانون به صورت دقیق اجرا شود، محل اختلاف نیست و همه بر آن تاکید دارند. بنابراین پاسخ به این سوال که قوانین عمومی چه میگوید برعهده مجلس و پاسخ به این سوال که قانون اساسی چه میگوید بر عهده شورای نگهبان است.
نوشتن دیدگاه
شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .