• زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت اعلام شد    :   یارانه نقدی ۲۴ میلیون خانوار در ابتدای هفته آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و احتمالا سه میلیون نفر نیز یارانه کرونا را دریافت خواهند کرد.
  • آیا پیاده روی در دوران همه گیری COVID-19 بی خطر است؟    :   بهداشت نیوز/ اگرچه برخی افراد به دلایل مختلف چاره ای به جز خروج از قرنطینه ندارند و برای رعایت فاصله اجتماعی با مشکلاتی مواجهند، اما برخی دیگر که امکان دورکاری ...
  • احتمال درگیری نظامی ایران و امریکا وجود دارد    :   تحلیل عضو گروه بین‌المللی بحران از طرح پمپئو برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی ایران احتمال درگیری نظامی ایران و امریکا وجود دارد | افزایش خطر سوء محاسبات
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت
  • بازگشت ٣ استان به وضعیت قرمز    :   وزارت بهداشت در تازه‌ترین آمار رسمی مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا روزگذشته را اعلام کرد و براساس آن از شنبه (6 اردیبهشت) تا یکشنبه (7 اردیبهشت) 1153 مبتلای جدید شناسایی شده و 60 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت
  • قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    تقدیمی هدف:

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد.

    عقیل قدیم، رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با خبرهدف تخلفاتی که در حوزه تولید قیر رخ می دهد را تشریح کرد.

    وی گفت: متأسفانه برخی کارخانه‌های تولیدکننده قیر اقدام به تولید این کالای باارزش و گران قیمت از مواد اولیه بی‌ارزش می‌کنند که منجر به تولید قیر بی کیفیت می‌شود.

    وی افزود: پدیده‌ای در کشور داریم به نام قیر تقلبی؛ طبق بررسی‌هایی که در چند سال گذشته انجام داده ایم و مرتبا رصد کرده‌ایم، وقتی قیمت قیر افزایش می‌یابد، تولید و عرضه قیر تقلبی  به بازار توجیه بالایی پیدا می‌کند و در دوره هایی که قیر ارزان می شود، توجیه اقتصادی تولید قیر غیر استاندارد و تقلبی هم از بین می‌رود.

    قیر تقلبی را با ترکیب کردن قیر استاندارد با نفت کوره، لجن‌های اسیدی است که مشتقات پایه پالایشگاهی ندارند، روغن سوخته موتور، مواد پلاستیکی بازیافتی یا برخی مواد معدنی کم ارزش تولید می‌کنند

    رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منشأ و ماده اولیه تولید قیر تقلبی را مواد مختلفی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از آنها نفت کوره است موارد دیگر، لجن‌های اسیدی است که مشتقات پایه پالایشگاهی ندارند؛ روغن سوخته موتور، مواد پلاستیکی بازیافتی یا برخی مواد معدنی کم ارزش که اینها را ذوب کرده و در قیر مخلوط می کنند.

    وی افزود: مورد دیگر از قیرهای بی کیفیتی که در کشور وجود دارد، ماده‌ای است که تحت عنوان قیر از عراق وارد می شود، اما به هیچ عنوان با کالایی به نام قیر همخوانی ندارد و نمی توان نام قیر بر آن نهاد؛ چون اصلا مواد اولیه آن، موادی نیستند که برای تولید قیر واقعی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده از عراق وارد می شود در حالی که قرار بود سوآپ شود اما وارد صنعت راهسازی کشور شده است.

    چگونه مانع ورود قیر تقلبی به پروژه های راهسازی شویم؟

    قدیم یادآور شد: هر چه قدر کنترل‌های در مبدأ را دقیق تر انجام دهیم، از امکان تولید قیر بی کیفیت بیشتر کاسته می شود. در حال حاضر ۱۸۱ کارخانه تولید قیر راهسازی در کشور پروانه بهره برداری دارند. تعداد تولیدکنندگان قیر ۳۷۶ واحد تولیدی هستند اما تولیدکنندگانی که ادعای تولید قیر راهسازی و آسفالت معابر را دارند، ۱۸۱ واحد است که از این تعداد تنها ۲۵ واحد تولیدی  صلاحیت تولید قیر باکیفیت برای صنعت راهسازی را دارند.

    اگر در مبدأ که همان واحدهای تولیدی هستند، کنترل ها را افزایش دهیم و در مسیر هم کنترل شود، می توانیم تا حدودی مطمئن شویم که قیر تقلبی وارد صنعت راهسازی نشود.  که در این زمینه باید بدنه کارفرمایی و زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی همکاری کند

    وی یادآور شد: اگر در مبدأ که همان واحدهای تولیدی هستند، کنترل ها را افزایش دهیم و در مسیر هم کنترل شود، می توانیم تا حدودی مطمئن شویم که قیر تقلبی وارد صنعت راهسازی نشود. بدنه کارفرمایی شامل وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان همیاری شهرداری و دهیاری های کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (به عنوان متولی آسفالت معابر روستاها در طرح های هادی روستایی) و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران (به عنوان متولی توسعه باند فرودگاه ها) باید در این زمینه همکاری کنند.

    سود هزار درصدی تولید قیر تقلبی! / عرضه به بازار امسال یک سوم شد

    رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اقتصاد تولید قیر تقلبی بسیار پررنگ است و سودجویان به سودهای گسترده ای از این محل دست می یابند و سوداگران انگیزه بالایی برای تولید قیر تقلبی دارند، یادآور شد: قیمت هر تن قیر طی ماههای گذشته از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوسان بوده است. از سوی دیگر نفت کوره لیتری ۳۰۰ تومان است که اگر قیر را کیلویی ۳ هزار تومان (میانگین) در نظر بگیریم، تولید قیر تقلبی برای متقلبان ۱۰ برابر یا هزار درصد است.

    وی افزود: بر اساس برآوردهای ما در سال ۹۶، ۳۰۰ هزار تن قیر تقلبی وارد بازار شده است که رقمی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اقتصاد قیر تقلبی بوده است. بنابراین سود ناشی از تولید قیر تقلبی بسیار بالاست و برای سوداگران توجیه دارد که این نوع قیر را وارد بازار کنند.

    به گفته این مقام مسئول، برآورد ما این است که در سال جاری این رقم تا یک سوم کاهش یافته و ۱۰۰ هزار تن قیر تقلبی وارد بازار شود.

    قدیم با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تفاهم نامه هایی با دستگاه های مصرف کننده قیر و آسفالت به امضا رسانده، تصریح کرد: این دستگاه ها مصرف کننده ۸۵ درصد قیر تولیدی کشور هستند و با کنترل هایی که مرکز تحقیقات در قیر مصرفی این دستگاه ها داشته، توانسته ایم تا حدودی از مصرف قیر بی کیفیت و تقلبی در آسفالت معابر کم کنیم. اعتقاد من این است که در حال حاضر میزان تولید قیر تقلبی از حجم قیرهای بی کیفیت سال ۹۶ کمتر است. البته عرضه قیر بی کیفیت و تقلبی بالاست؛ اما کارفرماها آگاه تر شده اند و تقاضای قیر تقلبی کاهش یافته است. اگر کارفرماها قیرهای تولیدی را کنترل نمی کردند، احتمال داشت که میزان تولید قیر تقلبی در سال جاری به هزار میلیارد تومان برسد.

    در سال ۹۶، ۳۰۰ هزار تن قیر تقلبی وارد بازار شده است که رقمی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اقتصاد قیر تقلبی بوده است. برآورد ما این است که در سال جاری این رقم تا یک سوم کاهش یافته و ۱۰۰ هزار تن قیر تقلبی وارد بازار شود

    وی با بیان اینکه سود کارفرما در احداث معبر با کیفیت است گفت: بنابراین کارفرما از زد و بندهای پیمانکاران با تولیدکنندگان قیر تقلبی نفعی نمی برند. ضمن اینکه پروژه های عمرانی چون بازتاب رسانه ای دارند کارفرماها مراقب هستند تا کیفیت معابر احداث شده، بالا باشد.

    نحوه کنترل بر قیر در واحدهای تولیدی / مجوز دو واحد تولیدی باطل شد

    رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره نحوه کنترل بر قیر تولیدی گفت: کارگروهی در مرکز تحقیقات ایجاد شده که در آن نمایندگان تمام دستگاه های اجرایی مصرف کننده قیر و آسفالت حضور دارند. پژوهشگاه صنعت نفت، سازمان راهداری، شرکت ساخت، شرکت فرودگاه ها، بنیاد مسکن، سازمان شهرداری ها، سازمان نوسازی مدارس به همراه اساتید دانشگاه و کارشناسان در این کارگروه شرکت می کنند؛ مرکز تحقیقات به صورت رندُم از ۳ مرحله تولید، انتقال و مصرف قیر شامل «واحدهای تولیدی»، «کامیون های حامل قیر» و «محل تخلیه قیر موجود در کامیون ها در پروژه عمرانی» نمونه برداری می کند. این آزمایش ها مستندسازی شده و به کارفرما اعلام می شود که در چه تعداد واحد تولیدیِ طرفِ قراردادِ دستگاه دولتی (کارفرما)، چه میزان قیر تقلبی مشاهده شده است.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۹۷ پروانه و مجوز ۲ واحد تولیدی قیر به دلیل تولید قیر تقلبی باطل شد.

    به گفته این مقام مسئول در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به جز سازمان نوسازی مدارس، سایر کارفرماها با مرکز تحقیقات تفاهم نامه دارند و به تولید قیر تقلبی حساس شده اند.

    چگونه قیر تقلبی از مواد اولیه بی کیفیت و ارزان تولید می شود؟

    قدیم درباره به صرفه تر بودن ماده اولیه برای قیر تقلبی گفت: لجن های اسیدی از قبیل روغن موتور سوخته به دلیل آنکه به صورت رایگان از واحدهای صنفی جمع آوری شده و سپس طی فرآیندی به قیر تبدیل می شوند، به صرفه ترین مواد برای تولید قیر تقلبی هستند. لجن های اسیدی، هم به وفور در دسترس هستند و هم ارزش چندانی ندارند اما نفت کوره با توجه به اینکه یارانه‌ای بوده و به صورت سهمیه ای توزیع می شود و از سوی دیگر فرآیند تبدیل آن به قیر تقلبی، پردردسرتر از روغن موتور سوخته است، برای سوداگران صرفه اقتصادی کمتری دارد. لجن های اسیدی به موادی از قبلی روغن موتور سوخته یا هر کالای مشابه دیگری که صرفا رنگ سیاه داشته باشد، گفته می شود؛ اما خاصیت چسبندگی یا ویژگی فنی قیر را ندارد. سپس آنها را با مواد معدنی ارزان مانند آهک ادغام کرده و به قیر تقلبی تبدیل می کنند.

    مرکز تحقیقات به صورت رندُم از ۳ مرحله تولید، انتقال و مصرف قیر شامل «واحدهای تولیدی»، «کامیون های حامل قیر» و «محل تخلیه قیر موجود در کامیون ها در پروژه عمرانی» نمونه برداری می کند

    وی خاطرنشان کرد: ۲۵ واحد تولید قیر به طور منظم و حداقل سالی دو بار بازرسی می شوند بنابراین به هیچ عنوان این تولیدکننده ها نمی توانند قیرساز تقلبی باشند و قیرهای بی کیفیت در واحدهای تولیدی زیرزمینی ساخته می شود. چون تولید قیر تقلبی فرآیند پیچیده ای ندارد.

    جایگاه قیر تولیدی ایران در دنیا

    قدیم در خصوص محل مصرف قیر به طور کلی گفت: ۸۵ درصد قیر تولیدی به مصرف راهسازی و معابر می رسد ۱۵ درصد نیز در صنعت مصرف می شود که شامل ایزولاسیون کف خودرو، کارخانه های ایزوگام، صنعت پارکینگ و امثال آنها می شود.

    وی درباره کیفیت قیر تولیدی ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه اظهار داشت: قیر ایران جزء قیرهای متوسط به بالا در دنیا محسوب می شود؛ قبل از انقلاب قیر تولیدی در پالایشگاه آبادان، مبنای قیمت گذاری قیر در دنیا به حساب می آمد بنابراین برخی پالایشگاه ها که قیر را از نفت شیرین (سبک) تولید می کنند مانند پالایشگاه های اصفهان و آبادان استانداردشان بالاتر از استاندارد جهانی است. کیفیت قیر به ماده اولیه آن وابستگی دارد.

    صادرات قیر ایران به ۱۹ کشور/ ارزآوری ۱ میلیارد دلاری

    قدیم با بیان اینکه قیر ایران به ۱۹ کشور صادر می شود، افزود: یک میلیارد دلار ارزآوری قیر ایران است. متأسفانه در حال حاضر صادرات قیر ایران به اروپا کاهش یافته که نشان می دهد کیفیت قیر تولیدی ایران نزولی بوده است. بیشتر مشتریان ما کشورهای منطقه هستند و سهمی در قیر مصرفی اروپا نداریم چون استانداردهای اتحادیه اروپا بسیار سختگیرانه است. این نشان می دهد که متاسفانه به صادرات قیر توجهی نکرده ایم.

    کاهش مصرف داخلی قیر بدلیل توقف پروژه های عمرانی

     وی تأکید کرد: در کشور ۵.۵ میلیون تن ظرفیت تولید قیر داریم. در بهترین شرایطی که بودجه های عمرانی وصول می شود، حدود ۳ میلیون تن قیر در داخل مصرف می شود که ۲.۲ میلیون تن آن را وزارت راه و شهرسازی با همه زیرمجموعه های خود شامل شرکت ساخت، سازمان راهداری، شرکت فرودگاه ها، بنیاد مسکن و … مصرف می کند و ۸۰۰ هزار تن را سایر دستگاه ها شامل سازمان نوسازی مدارس، شهرداری ها و … به مصرف می رسانند.

    قدیم بیان داشت: ۱۵ درصد این میزان نیز به مصرف صنایع می رسد و درنتیجه ۱۵ تا ۱.۷ میلیون تن نیز صادر می شود البته این در زمانی است که وضعیت بودجه و اعتبارات عمرانی خوب است؛ اما در حال حاضر متأسفانه این وضعیت وجود ندارد الان مصرف داخلی ما به شدت کاهش یافته و پروژه های عمرانی کمرنگ تر شده است بنابراین تولیدکننده ها بیشتر به صادرات روی آورده اند که با توجه به اینکه قیمت قیر ایران به دلایل نوسانات قیمتی در داخل افزایش داشته، مشتری های خارجی قیر ایران نیز کم شده است. بازار قیر نیاز به ثبات قیمتی دارد. در حالی که قیمت جهانی نفت کاهشی بوده و درنتیجه قیمت مشتقات نفت نیز باید کاهشی باشد، اما قیمت قیر در ایران افزایشی بود که در نتیجه، مشتری خارجی به سراغ رقبای ما می رود.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    اجاره نامه مستاجران به صورت خودکار ۶ ماه تمدید می شود؟

    معاون مسکن و ساختمان گفت: احتمال اجرایی و الزامی شدن تمدید ۶ ماه اجاره نامه مستاجران به دلیل بحران کرونا وجود دارد. مطلب کامل

    ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    سرانجام شکایت کارگران در دیوان عدالت چه می‌شود؟

    هر قدم کوچکی برای بهبود عینی معیشت کارگران ارزشمند است؛ اگر شکایت دسته جمعی به دیوان عدالت بتواند دولت را مجبور به عقب نشینی کرده و دستمزد کارگران را تا اندازه‌ای ترمیم کند مطلب کامل

    ارزش سهام عدالت ۸برابر شده است

    ارزش سهام عدالت ۸برابر شده است/منتظر اذن رهبری جهت آزادسازی هستیم.رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: برای آزادسازی سهام عدالت منتظر نامه رهبری هستیم به محض اینکه اجازه داده شود این کار را دنبال خواهیم کرد. مطلب کامل

    کسانی که دچار ویروس کرونا می‌شوند، بعد از بهبودی باز هم مبتلا می‌شوند؟

    ایسنا/قم رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص امکان ابتلای مجدد به بیماری کرونا توضیحاتی ارایه کرد. به گزارش خبرهدف  به نقل از دانشگاه علوم پزشکی استان، دکتر محمد رضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: یکی از راه‌های کاهش شیوع ویروس کرونا کاهش مراجعات به مراکز، ادارات و مغازه‌ها و استفاده بیشتر از خدمات غیر حضوری و آنلاین است تا تماس‌ها به حداقل برسد. وی افزود: با توجه ... مطلب کامل

    چرا کرونا برخی جوانان سالم را می‌کُشد؟

    به طور کلی در ویروس‌های تنفسی، گاهی نتیجه ابتلا – چه شدید باشد چه ملایم- توسط مقدار ویروس‌هایی که وارد بدن می‌شوند، تعیین می‌شود. همه چیز به تعداد نیرو‌های دو طرف نبرد بستگی دارد. دفع ارتش بزرگ ویروس ها، توسط ارتش سیستم ایمنی بدن، دشوار است. مطلب کامل

    ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ -عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    نه تنها مراعات زوجین را نمیکنند

    آنطور که پیداست بانک‌هایی که وام ازدواج می‌دهند نه تنها مراعات زوجین را نمی کنند بلکه در صورت به تعویق افتادن قسط، جریمه‌ای برای این زوجین در نظر میگرند که این مسئله اصلا عادلانه نیست. به گزارش خبرهدف ،  در پی صحبت های مکرر  عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی و بخشنامه بانک مرکزی در راستای حمایت بانک از کسب و کارهای زیان دیده از شیوع ویروس ... مطلب کامل

    وام یک میلیونی یارانه بگیران «قرض الحسنه» و ۳۰ ماهه شد

    وام یک میلیونی یارانه بگیران «قرض الحسنه» و ۳۰ ماهه شد/ متقاضیان پیامکی اعلام کنند مطلب کامل

    مبتلایان واقعی کرونا در ایران ۸ تا ۱۰ برابر آمار رسمی

    بر اساس آمار تخمین زده شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس تعداد افراد جان‌باخته بر اساس ابتلا به کرونا هشت هزار و ۶۰۹ نفر و تعداد مبتلایان بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر است. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 خبر هدف. محفوظ است.