- ۲۸ آذر ۱۳۹۵ , ساعت ۸:۴۲
- 337 views
- ثبت یک دیدگاه
- چاپ مطلب
مشخصات فنی جنگندهای که ترامپ میگوید آمریکا دیگر برایش هزینه نمیکند!
تقدیمی هدف:
دانش > فناوری – دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا با انتقاد شدید از برنامه ساخت جنگنده اف – 35 اعلام کرده که پس از شروع به کارش هزینهها برای این پروژه را متوقف خواهد کرد. این جنگنده اما چه مشخصاتی دارد و چرا مورد انتقاد است ؟
به گزارش خبرهدف ،ساخت جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ یکی از جنجالیترین پروژههای نظامی با هزینه بیش از 400 میلیارد دلار بوده است. ترامپ در توییتر خود نوشته است: برنامه اف -35 و هزینه آن قابل ادامه نیست. میلیاردها دلار بودجه آن را می توان پس از بیستم ژانویه (اول بهمن ماه آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ) برای خریدهای نظامی و موارد دیگر، صرفه جویی و پس انداز کرد. ساخت جنگنده اف-۳۵ به خاطرمشکلات ۷ سال از برنامه زمانبندی شده اولیه آن عقب تر است. اف-۳۵ هواپیمایی پنهانکار، تکسرنشین و تکموتوره است که در وهلهٔ اول برای مأموریتهای هجومی هوابهسطح طراحی شده اما توانایی انجام مأموریتهای شناسایی و دفاع هوایی را نیز دارد.
پروژه جنگنده تهاجمی مشترک (JSF) در سال ۲۰۰۱ با هدف توسعه و ساخت ۳۰۰۰ فروند از این جنگنده با هزینه ۲۳۳ میلیارد دلاری آغاز شد که در آن قیمت هر جنگنده ۳۵-۴۵ میلیون دلار برآورد شده بود. با گذشت زمان مشخص گردید دستیابی به چنین سطح از تکنولوژی با برآودهای هزینهای که در ابتدا شده بود ممکن نیست و برآودهای نهایی که در سال ۲۰۱۴ توسط وزرات دفاع آمریکا صورت گرفت مشخص کرد هزینه تولید و توسعه ۲۴۴۳ فروند جنگنده اف-۳۵، ۳۹۲٫۲ میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت که با احتساب تورم قیمت دلار هزینههای این پروژه ۶۸ درصد نسبت به آنچه در سال ۲۰۰۱ پیش بینی شده بود افزایش پیدا کرده است.
اف-۳۵ از قابلیت پنهانکاری (Stealth)بالایی برخوردار است . طراحان این جنگنده از آخرین و پیشرفته ترین روش های برای کاهش بازتاب راداری و کاهش تشعشات فروسرخ در طراحی اف ۳۵ استفاده کرده اند. توانایی پنهانکاری در کنار آگاهی وضعیتی بالا توانایی دید اول و شلیک اول را برای اف ۳۵ فراهم می آورد و به بقاپذیری این جنگنده در میدان نبرد کمک شایانی می کند.
در اف-۳۵ به جای محرکهای هیدرولیکی از فناوری نوین محرکهای الکتروهیدرواستاتیکی استفاده شده که باعث افزایش امنیت پرواز، کاهش نقص فنی کنترلرهای جنگنده و همچنین نیاز کمتر به تعمیرات میشود. اف 35 از سامانه پرواز با فیبر نوری استفاده می کند،این سامانه در واقع همان سامانه پرواز با سیم است که در آن به جای کانلهای سیمی از کانالهای فیبر نوری که سرعت و امنیت داده بهتری برای سامانه کنترل پرواز اف-۳۵ فراهم کرده است. همچنین ۴۲ درصد از وزن اف-۳۵ را مواد مرکب (کامپوزیت) به کار رفته در این جنگنده تشکیل میدهند که این بیشترین میزان استفاده از مواد مرکب در یک جنگنده آمریکایی است برای مثال ۲۲ درصد از وزن اف ۲۲ و فقط ۲ درصد از وزن اف ۱۶ از مواد مرکب ساخته شدهاند.استفاده از مواد مرکب باعث کاهش وزن اف-۳۵ و کاهش مصرف سوخت شده است. همچنین نسل جدید مواد مرکب به کار رفته در ساخت سطح بدنهٔ اف-۳۵ (فیبر حصیری) علاوه بر جذب خوب امواج رادار ، در عین ارزانتر بودن، مناسب برای انواع شرایط آب و هوایی است ،آسیب پذیری کمتر دارد و در نهایت تعمیرات آن سریع تر است.
هر سه مدل جنگنده اف-۳۵ توان رسیدن به زاویه حمله ۵۰ درجهای در سرعت ۱٫۶ ماخ را دارا هستند.این درحالی است جنگندههای نسل قبل همچون اف ۱۶ و اف ۱۸ توان رسیدن به زاویه حمله ۳۰ درجهای را دارا هستند. زاویه حمله بالا توان مانورپذیری را به شدت افزایش میدهد. طراحی و سامانه کنترل پروازی مدرن اف-۳۵ از دلایل اصلی دست یابی به زاویه حمله بالا در این جنگنده هستند.
در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۴ یک فروند اف-۳۵ ای در پایگاه نیروی هوایی اگلین آمریکا، هنگام آماده شدن برای برخاست در ناحیه موتور دچار آتشسوزی شد. این آتش توسط آتشنشانها با موفقیت مهار شد و خلبان به سلامت از هواپیما خارج شد. در پی این حادثه تمامی موارد تمرین در ۲۵ ژوئن متوقف و در پی آن پرواز تمامی جنگندههای اف-۳۵ در تاریخ ۳ ژوئیه متوقف شد. در بررسی حادثه توسط کارشناسان، بخشهایی از قطعات موتور آتش گرفته بر روی زمین کشف شد که نشاندهندهٔ یک نقص فنی قابل توجه بود. ناوگانها جنگندههای اف-۳۵ دوباره از ۱۵ ژوئیه اجازه پرواز را بدست آوردند.یافتههای اولیه نشان میدهد که سایش بیش از حد تیغههای فن موتور ایجاد افزایش فشار در نهایت به شکست فاجعهبار فن انجامیده است.
نوشتن دیدگاه
شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .