• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • نرگس آبیار: می‌خواستم خود زندگی را روایت کنم

    تقدیمی هدف:

    نرگس آبیار: می‌خواستم خود زندگی را روایت کنم/ دنبال آدم‌های منزه نبودم

    فرهنگ > سینما – نرگس آبیار می‌گوید در فیلم «نفس» تنها به دنبال روایت زندگی آدم‌های ساده‌ای بوده که باورپذیرند و خوب و بدشان بی‌واسطه مشخص است.

    zz

    همین که نرگس آبیار بعد از موفقیت‌های فیلم «شیار ۱۴۳» سعی کرده به سراغ موضوع و دنیای متفاوتی برود که ربط چندانی به فیلم اولش نداشته باشد، نشان از هوش و البته جسارتش می‌دهد. فیلم «نفس» که امسال در جشنواره سی و چهارم حضور دارد دنیای کودکانه دخترکی را تعریف می‌کند که در معرض اتفاقات معاصر قرار گرفته است. دختری که مخاطب را در تخیلات و دنیای کودکانه‌اش غرق می‌کند، اما مخاطب با غرق شدن در دنیای این کودک قرار است چه چیزی دستگیرش شود؟ این پرسشی بود که در این گفت‌وگو از نرگس ابیار پرسیدیم:

    خانم آبیار، بعد از شیار ۱۴۳ به سراغ موضوعی کاملا متفاوت رفتید. موضوعی که گرچه دغدغه‌های پیشین شما را دنبال می‌کرد اما فضا و ساخت متفاوتی داشت. چرا نخواستید همان راه را ادامه بدهید؟

    چون فکر می‌کردم باید یک فیلم متفاوت بسازم. فیلمی که انتظارات مخاطبی که دنبال شیار ۱۴۳ است را برآورده نکند و حرف خودش را بزند به همین خاطر به سراغ ساختار متفاوتی رفتم و در نتیجه حالا هم با نظرات موافق و مخالف بسیاری روبرو هستیم.

    این تفاوت را به چه قیمتی دنبال کردید؟ 

    فکر می‌کنم وقتی یک فیلمم موفق شده قرار نیست که همان را به شکل دیگری تکرار کنم. این برایم خیلی مهم بود که به دنبال موضوع و سوژه‌ای بروم که حرف زمانه‌اش است. فیلم «نفس» بر اساس رمانی ساخته شده که خودم آن را نوشته بودم. فیلمی درباره حقوق بشر و در ستایش صلح. الان زمانی بود که باید به این موضوعات می‌پرداختم. می‌خواستم یک زندگی را همان طور که هست روایت کنم، بدون آن که دنبال داستان‌های عجیب و گره‌های خاص بروم. برای همین به یک روایت معصومانه و ساده یک کودک از جهان اطرافش احتیاج داشتم و برای تصویر کردن تخیلاتش به سراغ انیمیشن رفتم. خیلی‌ها اعتقاد داشتند که این فیلم یک اثر منحصر به فرد در تاریخ سینمای ایران است و خیلی‌ها می‌گفتند این فیلم نه داستان دارد و نه درام. به نظرم این تلقی خیلی بستگی به تلقی آدم‌ها از درام و داستان دارد.

    بله، این که هیچ اتفاق خاصی در زندگی این دختربچه نمی‌افتد و تنها تاثیر اتفاقات پیرامونی و تاریخی مثل انقلاب و جنگ بر روی زندگی او دیده می‌شود نکته عجیبی بود. به خصوص این که هیچ گره‌ای هم در داستان نبود.

    من یک مقدار بر خلاف جریان مخاطب رفتار کردم. در واقع مخاطبی که شاید انتظار دارد شاهد یک عشق کودکانه باشد، متوجه می‌شود عشق در حاشیه قرار دارد. مخاطبی که انتظار دارد از کتک خوردن پدر به نتیجه خاصی برسد، می‌بیند که در نهایت هیچ نتیجه‌گیری صورت نمی‌گیرد. شاید مخاطب بر اساس انتظاری که از فیلم‌های دیگران داشته در مورد فیلم «نفس» هم انتظار داشته با گرهی در داستان مواجه شود. فیلم «نفس» فیلم جزئیات است. من به دنبال روایت جزئیات بودم، چیزهایی که در جهان کودک پر از اهمیت است. مثلا دوستی دختربچه با کنده‌کاری‌های گچی روی دیوار یا درک معصومانه از کتابی که دارد می‌خواند و البته درکی که از داستان‌های پدرش دارد. مثلا این که مدام به گوهر شب‌چراغ فکر می‌کند و این که لابد غربتی‌ها از فروش اشک‌های آن اسب پولدار شده‌اند. ممکن است خیلی از بیننده‌ها انتظار یک داستان پر افت و خیز با گره‌افکنی‌های آنچنانی داشته باشند در حالی‌که من این نگاه را واقعا نداشتم. فقط می‌خواستم از دریچه خود زندگی به تاریخ و اتفاقات بزرگ معاصر مثل انقلاب و جنگ بپردازم.

    به نظرم بود و نبود یک چیزهایی در فیلم اصلا فرقی نمی‌کند. مثلا همین غربتی‌ها که حرفش را زدید. اگر در فیلم نباشند هم برای فیلم و جهانی که ساخته هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

    شما هر قسمت از این فیلم را بردارید هیچ اتفاقی برای قسمت‌های دیگرش نمی‌افتد. «نفس» این مدلی است و استایل فیلم این طور است که حذفیات لطمه‌ای به آن نزند. آن سکانس افتادن بچه توی یخ یا رفتن خانواده به شوش و گاراژ هم همین طور است و نبودنش ضربه‌ای به اثر نمی‌زند. فیلم به دنبال ساختن فضا و اتمسفر است و قرار است فضایی خلق کند که در آن شخصیت‌ها باورپذیر باشد و تعامل آدم‌ها با این دختربچه‌ها و برعکس را به تصویر بکشد. می‌خواهد بگوید که این دختربچه جهان را این شکلی می‌بیند.

    اما خیلی از المان‌ها یا تصویرهایی که در داستان به کار گرفته‌اید، همان طور که گفتید به شخصیت‌پردازی و فضاسازی در فیلم کمک می‌کند.

    غربتی‌ها هم در همین راستا هستند. آنها فضای عجیب و غریبی را رقم می‌زنند و موسیقی‌شان، شعرهایی که می‌خوانند تاثیر زیادی روی تخیلات و شخصیت این بچه می‌گذارند.

    نکته‌ای که در فیلم خیلی آزاردهنده بود رفتار خشنی بود که با این بچه می‌شد. واقعا لازم بود این بچه این همه کتک بخورد و مدام تحقیر شود؟

    به هرحال این خشونت وجود داشته است. همین الان در یک بخشی از مملکت هست. در دوره خودش هم بوده. در مدارس ما، مکتب‌خانه‌ها و خانواده‌های ما این اتفاق مدام می‌افتاد و بچه‌ها در برابر این شرایط فقط با تخیلات خودشان و با پناه بردن به قصه‌ها و کتاب‌ها سعی می‌کردند این دنیای خشن را قابل تحمل کنند. اتفاقا می‌خواستم دل مخاطب به درد بیاید و سختی‌های این بچه‌ها را باور کند.

    بازی خانم پناهی‌ها یکی از نقاط قوت فیلم است و همین طور شبنم مقدمی که بسیار متفاوت از تصویر همیشگی ظاهر شده بود. 

    خانم پناهی ها بازیگر خیلی خوبی هستند، چهره و صدای خیلی خوبی دارند که به درد نقش ننه آقا می خورد. درواقع گریم خور صورت‌شان خیلی خوب است  و آقای میرکیانی توانست صورتی دربیاورد که باورپذیر است. خودش هم خیلی تلاش کرد و مدت‌ها نشست و برخاست‌هایی با پیرزن‌هایی مثل ننه آقا داشت. در محله های مختلف می‌گشت و حرکات آنها را تمرین می‌کرد. خانم مقدمی هم بسیار عالی ظاهر شدند. خیلی از دوستان وقتی فیلم تمام شد از من می‌پرسیدند خانم مقدمی کجای فیلم بود؟ کلا بازی های خوبی داشتیم و به خصوص بچه‌ها عالی بازی کردند. مهران احمدی هم برای نقشش خیلی زحمت کشید. من به او گفتم تو پدری هستی که حتی یک داد کوچک هم نمی‌توانی سر بچه‌هایت بزنی چون این شخصیت تو نیست. شخصیت تو یک آدم قصه‌گوی خیال‌پرداز است و ایشان این ظرافت‌ها را خیلی خوب در نوع بازی و نگاهش درآورد. به خصوص در صحنه‌هایی که باید از بیماری آسم رنج می‌برد بسیار هنرمندانه ظاهر شد.

    دیروز یک اتفاق جالب افتاد. دختری که شخصیت اصلی فیلم‌تان است بعد از تماشای فیلم به شدت گریه می‌کرد. ظاهرا به او نگفته بودید که در آخر فیلم چه اتفاقی برایش می‌افتد؟

    من خودم فکر می‌کردم به خاطر پایان فیلم گریه می‌کند اما مادرش گفت که او می‌گوید چرا قایقم خراب شده؟ کار کردن با بچه‌ها خیلی سخت است. مخصوصا بچه‌های این فیلم که خیلی شیطان و باهوش بودند و مدام با هم دعوای‌شان می‌شد اما آنقدر انرژی خوبی از آنها گرفتم که نمی‌توانم توصیف کنم. پاکی و معصومیت آنها باعث شد همه همدل شوند و کمک کنند که بتوانیم فیلم را با حضور بچه ها به خوبی بسازیم.

    به نظرم توی فیلم «نفس» میخواهید دل همه را به دست بیاورید. هم کسانی که منتقد جنگ هستند و هم کسانی که دلواپس آن.

    راستش من به هیچ کدام نظری نداشتم. خیلی غریزی رمان را نوشتم و بعد اثر تبدیل به فیلمنامه شد. از پیش برایش هیچ تصمیم خاصی نگرفته بودم. یک جمله معروفی هست که می‌گوید انقلاب ما انقلاب پابرهنه‌ها بود واقعا هم همین قشر فرودست بود که انقلاب کرد و من می‌خواستم این مفهوم را در فیلمم نشان دهم. دنبال آدم‌های منزه نبودم دنبال آدم‌های باورپذیری بودم که خاکستری باشند و خوب و بدشان را بی‌واسطه به مخاطب نشان دهند.

    فکر می‌کنید «نفس» امسال جایزه بگیرد و در اکران موفق فیلم قبلی را تکرار کند؟

    اگر سیمرغ بگیرد که چه بهتر، اگر هم نگیرد مهم نیست چون اعتقاد دارم فیلم خوبی ساختم و فکر می‌کنم اکران نسبتا خوبی هم داشته باشم چون در سینماهای مردمی با استقبال خوبی مواجه شده است. امیدوارم که این اتفاقات بیفتد و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2022 خبر هدف. محفوظ است.