آشفتگی بورس های عربی و سقوط ارزش ریال عربستان

xx

چاپ

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی عربستان، پیامدهای خارج از تصوری برای آن ها و کشورهای هم پیمانش داشته است؛ افزایش قیمت نفت، افت شاخص در بورس های عربی و سقوز ارزش ریال عربستان از جمله این پیامدهای امروز بود.

اقتصاد > جهان – اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی عربستان، پیامدهای خارج از تصوری برای آن ها و کشورهای هم پیمانش داشته است؛ افزایش قیمت نفت، افت شاخص در بورس های عربی و سقوز ارزش ریال عربستان از جمله این پیامدهای امروز بود.

به گزاش خبرگزاری خبرهدف قیمت نفت در اولین روز کار بازارهای جهانی در سال 2016 به تنش در روابط ایران و عربستان واکنش نشان داد و به استناد اعلام موسسه فیلیپ فیوچرز « با افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی میان عربستان و ایران، بازار به محض گشایش در سال 2016 با افازیش قیمت روبرو شد».

نفت برنت، شاخص جهانی نفت در ابتدا بیش از یک

xx

xx

افزایش یافت و 38 دلار و 50 سنت در هر بشکه فروخته شد و نهایتا افزایش حدود 2 درصدی را ثبت کرد.

نفت خام آمریکا نیز در ابتدا 77 سنت یا 2.08 درصد بالا رفت و37.81 دلار به ازای هر بشکه فروخته شد اما رقم افزایش به 64 سنت رسید و بشکه‌ای 37.68 دلار در هر بشکه معامله شد.

علی‌رغم افزایش قیمت در معاملات امروز، به علت فزونی عرضه در بازار قیمت نفت هنوز از دو سوم بهای نیمه سال 2014 کمتر است. تولیدکنندگان 0.5 تا 2 میلیون بشکه در روز بیش از نیاز بازار تولید دارند.

کاهش ارزش ریال عربستان

ارزش ریال عربستان در برابر دلار آمریکا امروز کاهش یافت.

ارزش دلار در برابر ریال عربستان از 425 در روز پنجشنبه گذشته به 680 رسید و به این ترتیب بالاترین رقم در 16 سال گذشته برای اختلاف میان ارزش برابری دلار و ریال عربستان رقم خورد.

کسری بودجه قابل توجه عربستان در نتیجه افت قیمت نفت موجب برداشته شدن نسبت ثابت بین ریال عربستان و دلار آمریکا شده و ارزش ریال سعودی را به پایین ترین رقم از سال 1999 تاکنون رسانده است.

افت شاخص بورس‌های عربی

شاخص بورس های دوبی و قطر نیز امروز به ترتیب افت ۱.۳ و ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد.

آن گونه که رویترز گزارش داده است، بورس های امارات و قطر در ساعات اولیه معاملات امروز افت داشتند. ارزش شاخص دوبی امروز 1.3 درصد افت داشت و 9 مورد از 10 سهامی که بیشترین مبادله را در این بازار داشتند، سقوط کردند. شاخص سهام ابوظبی نیز 0.3 درصد افت داشت و سهام های املاک نیز با کاهش مواجه شدند. بورس قطر نیز شاهد افت 1.2 درصدی بود.