آصفی: فابیوس آمد،تا گذشته را جبران کند

آصفی

چاپ

آصفی: فابیوس آمد،تا گذشته را جبران کند

سفیر سابق ایران در فرانسه می گوید یکی از قربانیان هسته ای اروپا بود چرا که با پیشینه و روابط تجاری که ما با این کشورها داشتیم، آنها خود را قربانی سیاست های صهیونیستی- آمریکایی و مساله هسته ای ایران کردند.

سفر فابیوس به تهران از دو منظر قابل بررسی است.  اول اینکه فابیوس در چارچوب یک کشور اروپایی در قالب خود فرانسه و دیگر اینکه به معنای یک کشوری که صاحب حق وتو  در شورای امنیت و صاحب نفوذ و موقعیت در منطقه و به معنای کشوری صنعتی و مهم به ایران آمد. از هر دو منظر می شود این سفر را بررسی کرد. این سفر بسیار خوب و به هنگام بود.

به گفته آصفی فارغ از عده قلیلی که انتقاد می کنند که چرا ایران این سفر را پذیرفته است؟ به نظرم این دیدار لازم بود و باید بپذیریم که بالاخره در میز مذاکره و گفتگو حرف های گفتنی گفته می شود و مهم این است که این سفر باید انجام می شد. از این جهت که در میز مذاکره چه مبحثی را باز می کنیم ، چه مواضعی را شفاف بیان می کنیم و با گفتگو زمینه همکاری را بررسی می کنیم. اروپایی ها در این مدت به جمهوری اسلامی ایران توجه زیادی داشتند.

سفیر سابق کشورمان در فرانسه معتقد است که آنها می خواهند جبران مافات کنند. به نظرم یکی از قربانیان هسته ای و تحریم های ایران خود اروپا بود.  ما از تحریم های هسته ای ضرر کردیم دچار بحران و چالش شدیم، اما در آخر به نفع ما تمام شد، قدرتمند تر و قوی تر شدیم اما مقایسه ضرر و زیانی که اروپایی ها با آن سطح استانداردی که درهمه مسائل دارند خیلی آموزنده است. ما شاهد اظهارات اقای کری در کنگره آمریکا بودیم.

دکتر آصفی در گفتو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه نگاه امروز مردم ایران به فرانسه متفاوت شده است گفت:
ایران و فرانسه قدیمی ترین روابط را با یکدیگر داشته اند . اولین گروه دانشجویان بورسیه ما به فرانسه رفتند. زبان دوم قدیمی های ایران، زبان فرانسه بود نه انگلیسی. مراودات ما با فرانسه بسیار صمیمی بود. فرانسه فضایی فرهنگی داشت که ایرانی ها با انها کار می کردند. فرانسوی ها در زمینه های مختلف با ایران رابطه ای جدی داشتند. اول انقلاب فرانسوی ها محبوب قلوب ایران شده بودند، به خاطر اینکه حضرت امام (ره) را پذیرفته بودند و ایشان نوفل لوشاتو را به مرکز صدور و هدایت انقلاب در ایران تبدیل کرده بودند و  فضای بسیار خوبی به وجود امده بود. ما حتی خیابان سفارت این کشوردر تهران را نوفل لوشاتو نام گذاری کردیم. آن زمان مردمان ایران و فرانسه برای سفارت خانه های یکدیگر گل می بردند

متن کامل گفتگوی خبرآنلاین با سفیر سابق ایران در فرانسه را فردا در صفحه بین الملل بخوانید.