آصفی: کلینتون و ترامپ هر دو برای ایران دشمن هستند

چاپ

بین الملل > آمریکا – یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که کلینتون به دلیل فساد و نداشتن سابقه خوب در میان مردم آمریکا نتواستند رای مردم را به سوی خود جذب کند، اما ترامپ به دلیل تاکید بر روی مسائل اقتصادی توانست رای قشر ضعیف و کارگر را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرهدف حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه دولت اصلاحات در گفت‌وگو با نامه‌نیوز در خصوص پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: در مدت گذشته نظرسنجی‌های که صورت می‌گرفت نوعا رسانه‌های نزدیک به هیلاری کلینتون و دموکرات‌ها و برعکس بود به همین دلیل هرکدام درصد پیروزی نامزد خود را بالاتر می‌دانستند. بنده در هفته گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کردم که ترامپ شگفتی ساز این انتخابات خواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم آمریکا از چهره‌های تکراری خسته شده بودند، خاطرنشان کرد: هیلاری و خانواده وی برای مردم آمریکا چهره‌های تکراری بودند و سابقه خوبی را هم نداشتند، از فساد مالی تا رشوه و گرفتن پول از کشورهای خارجی مانند قطر باعث نارضایتی در میان مردم شده بود.

رای ترامپ متعلق به خودش است

آصفی با بیان اینکه اوباما برخلاف شعارهایش نتوانست وضعیت اقتصادی را سرو سامان دهد، تصریح کرد: مردم آمریکا خواستار تغییر خصوصا در وضعیت اقتصادی خود هستند، دیدیم که ترامپ از سمت حزب جمهوری‌خواه آنطور که باید حمایت نشد و بزرگان این حزب مانند بوش رای سفید به صندوق انتخابات انداختند؛ به همین دلیل رای ترامپ متعلق به خودش است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به اینکه هیلاری کلینتون ادامه دهنده راه اوباما بود، گفت: ترامپ خواستار تغییر بود و همواره به این موضوع اشاره می‌کرد، مردم آمریکا ترامپ را صادق‌تر از خاندان کلینتون دیدند.

سفیر سابق کشورمان در فرانسه ،نکات مهم دیگری در پیروزی ترامپ را برشمرد و گفت: توجه جمهوری‌خواهان به رشد اقتصادی و چرخیدن چرخ اقتصاد توانست رای قشر کارگر و به نوعی فقیرتر را به خود اختصاص دهند در صورتی که قشر مرفه جامعه آمریکا رای خود را به سود هیلاری‌کلینتون به صندوق انداختند.

حمیدرضا آصفی با بیان اینکه در انتخابات اخیر آمریکا سیاست‌خارجی تعیین کننده نتیجه نبود، تصریح کرد: دیدیم که در این انتخابات سیاست داخلی و مسائل روزمره مردم تعیین کننده نتیجه انتخابات بود.اتفاقی که اکنون رخ داد حکومت آمریکا را یک‌دست کرد و جمهوری‌خواهان توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را نیز به دست بیاورند.

دیپلمات با سابقه کشورمان ادامه داد: نمی‌توان اکنون در خصوص ترامپ و اقداماتش قضاوتی کرد، باید دید که چه کسانی را به عنوان وزرای خارجه و دفاع انتخاب می‌کند! سخنان ترامپ قبل و بعد از انتخابات تغییراتی را داشته است، مثلا در خصوص برجام دو سخن متفات را مطرح کرد اول گفت برجام را پاره می‌کنم و بعد از آن اعلام کرد که برجام را با سخت‌گیری و حذف و حشو و زوائد اعمال خواهم کرد.

کلینتون دشمنی خاص

مدیر کل سابق وزارت خارجه با بیان اینکه ترامپ در اجماع درست کردن علیه ایران نمی‌تواند موفق عمل کند، گفت: ترامپ روابط خوبی را با روسیه خواهد داشته و از آنجایی که روابط تهران مسکو نیز خوب است، می‌تواند به نفع ایران باشد، ترامپ همچنین مواضع قوی‌تر و دقیق‌ تری را در خصوص تروریست‌ها در سوریه دارد.

سفیر اسبق ایران در امارات متحده عربی ، در پایان با بیان اینکه کلینتون و ترامپ هر دو دشمن هستند، گفت: زمانی که از هیلاری کلینتون و ترامپ صحبت می‌کنیم هر دو برای ما دشمن هستند اما دشمنی آن‌ها فرق می‌کند. کلینتون دشمنی موزیانه‌تر و ترامپ فردی کاملا غیر قابل پیش‌بینی.