آنفلوانزای جدیدی که جان ۹۰۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند

چاپ

دانش > پزشکی – خبرهدف به نقل از سیناپرس نوشت: ویروس جدیدی با نام کلاید ایکس Clade X در سطح جهانی در حال شیوع و گسترش است که مغز بیماران در اثر ابتلا به آن، دچار التهاب و تورم شده و بیمار به یک کمای کشنده فرو خواهد رفت. این ویروس جان۹۰۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

تحقیقات جدید محققان مرکز بهداشت جان هاپکینز نشان می‌دهد که ترس و نگرانی زیادی نسبت به شیوع ویروس Clade X داشته و جهان آمادگی مواجه با آن را ندارد. متأسفانه تاکنون هیچ دارو و واکسیناسیونی برای مواجه با این ویروس کشف نشده و پیش‌بینی می‌شود که جان ۹۰۰ میلیون نفر یعنی تقریباً برابر با ده درصد از جمعیت کل جهان، به‌واسطه این ویروس درخطر باشد.

از زمان شیوع این ویروس در چند ماه اخیر، بیش از ۴۰۰ مورد مثبت و ۵۰ کشته گزارش‌شده است. فرانکفورت، آلمان و کاراکاس ونزوئلا بدترین ضربه را از شیوع این ویروس متحمل شده‌اند. پزشکان در این رابطه اظهار نگرانی کرده و اعلام کردند که اگر واکسنی علیه ویروس Clade X کشف و ارائه نشود، سلامت جهانی انسان‌ها به خطر افتاده و این ویروس به‌عنوان یک بیماری کشنده در جهان ظاهر خواهد شد.

تب، سرفه و گیجی از علائم اصلی این بیماری ویروسی محسوب می‌شود. در ابتدا تصور می‌شد که این ویروس یک‌گونه جدیدی از ویروس پارا آنفلوانزا (parainfluenza) از گروه ویروس‌های تنفسی است اما دانشمندان قادر به شناسایی این مسئله نبوده‌اند که ویروس مذکور در کدام گروه از ویروس‌های پارا آنفلوانزا قرار می‌گیرد؛ بنابراین آن‌ها این ویروس را به‌عنوان یک عامل بیماری‌زای جدید در نظر گرفته و آن را پارا آنفلوانزای کلاید ایکس (parainfluenza Clade X) نامیدند.

لازم به توضیح است، این ویروس باعث التهاب و تورم مغزی شده که در اثر آن بیمار به یک کمای کشنده فرو خواهد رفت. به نظر می‌رسد که این ویروس در اثر سرفه کردن گسترش پیدا می‌کند و آثار و علائم بیماری پس از یک هفته از ابتلای بیمار به این ویروس، ظاهر خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که سیاستمداران در سطح جهانی چقدر این بیماری را به رسمیت شناخته‌اند و آن‌طور که مرکز بهداشت جان هاپکینز نشان می‌دهد، اگر شیوع این بیماری افزایش پیدا کند جهان قادر به مواجه با آن نبوده و یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد.