ائتلاف اصولگرایان؛ گفتارها و رفتارها

nn

چاپ

ائتلاف اصولگرایان؛ گفتارها و رفتارها پرونده

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها – شورای ائتلاف اصولگرایان مدل جدیدی از سناریوهای مختلف این جریان در آستانه انتخابات است.

آنها که در دوره‌های گذشته مدل های انتخاباتی همچون  کمیته 15 نفره (8+7) و جبهه متحد اصولگرایان را تجربه کرده‌اند، این بار به دنبال فراگیر‌تر کردن چتر اصولگرایی هستند. اما ائتلاف اصولگرایان در این دوره نسبت دوره های قبل کم و کاست قابل توجهی دارد و آن هم عدم حضور دو چهره مهم و کلیدی اصولگرا یعنی محمد باقر قالیباف و علی لاریجانی در ترکيب آن است.

قالیباف که تحت عنوان جبهه عدالت و پیشرفت در انتخابات ریاست جمهوری 92 فعالیت می کرد، در آن انتخابات توانست بعد از حجت الاسلام حسن روحانی در جایگاه دوم قرار گیرد. اما علی لاریجانی وضعیت متفاوتی نسبت به شهردار فعلی تهران دارد. وی که سابقه 8 سال ریاست مجلس را برعهده دارد از ابتدای مجلس نهم فراکسیونی را به نام رهروان ولایت تشکیل داد که اکثریت مجلس را شامل می شود و در مواقع حساس همچون رای اعتماد به وزرای دولت و استیضاح‌ها و از همه مهم در تصویب برجام فعالانه وارد صحنه شده و نگذاشت تندروهای منتسب به جبهه پایداری که بعضی از آن‌ها در قالب فراکسیون اصولگرایان در مجلس حضور دارند، تاثیر گذار باشند.

چرا لاريجاني به ائتلاف اصولگرايان نپيوست؟

اگرچه اخبار ضد و نقیضی از دعوت علی لاریجانی یا نماینده وی برای حضور در ائتلاف اصولگرایان منتشر شد، از جمله آنکه مهدی چمران، رئیس شورای شهر گفت که نمایندگان قالیباف و لاریجانی در اين ائتلاف حضور دارند؛ اما در نهایت حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت که لاریجانی هنوز نماینده ای به ائتلاف نفرستاده اند.(اینجا)

لاریجانی هم هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه قم با صراحت اعلام کند که مستقل وارد انتخابات می شود. یاران او هم در فراکسیون رهروان ولایت که حالا برای خود جمعی قوی و منسجم را تشکیل داده اند از ائتلاف اصولگرایان اعلام استقلال کرده و آنگونه که از شواهد بر می آید، به دنبال ارائه نامزدهای مورد نظر خود در لیستی جداگانه هستند. چه آنکه ابوذر ندیمی،عضو این فراکسیون اعلام کرد که دوستانش برای ائتلاف با اصولگرایان به نتیجه نرسیده اند

nn

در همین رابطه، بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی رهروان ولایت می گوید: اصرار آقای لاریجانی بر حضور مستقل در انتخابات مجلس دهم، ‌ به معنای دوری از هرگونه تندروی و انزجار از بدرفتاری‌هایی است که برخی از دوستان داشتند.

البته حسین نجابت، نماینده تهران درباره عدم حضور لاریجانی در ائتلاف توضیحی داده و آن را به این دلیل دانسته که رئیس فعلی مجلس مایل به ورود به دسته بندی های جناحی نبوده است. اما علی مطهری  از تصمیم علی لاریجانی در خصوص عدم ائتلاف با اصولگرایان استقبال کرده و گفت که لاریجانی باید از ابتدا این کار را انجام می داد.

تشکيلات ائتلاف اصولگرايان در يک نگاه

ائتلاف اصولگرایان در این مدت علاوه بر صدور اولین اطلاعیه خود که در آن بر مرزبندی با دو جریان خاص تاکید شده بود، کمیته های شش نفره خود را نیز معرفی کرد. بر این اساس کمیته اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان دارای شش عضو از تشکل ها و احزاب اصولگرا است و ریاست آن را علیرضا زاکانی نماينده کنونی تهران و دبير کل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي برعهده دارد. اعضای این کمیته نیز شامل صادق محصولی قائم مقام دبیر کل جبهه پایداری، عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه، مهدی ذاکری مدیر موسسه همشهری و حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت است.

همچنین دومین کمیته این شورا تحت عنوان کمیته “تایید صلاحیت نامزدها” به ریاست غلامعلی حداد عادل تشکیل شده است و دارای هفت نماینده از سوی تشکل ها و احزاب اصولگرا بوده که ترکیب آن به شرح زیر است: حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، محمدرضا باهنر دبیرکل جمعیت پیروان خط امام و رهبری، حجت‌الاسلام سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدرضا آشتیانی‌ عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و صادق محصولی قائم مقام دبیر کل جبهه پایداری.

همچنین این ائتلاف با تعیین غلامعلی حداد عادل به عنوان سخنگو اولین نشست خبری خود را برگزار کرده که نکته حائز اهمیت این نشست اعلام پیوستن وزرای احمدی نژاد به ائتلاف اصولگرایان بود. بعد از آن بود که حمیدرضا حاجي بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم به عنوان نماینده جبهه یکتا در ائتلاف مشخص شد.

در همین حال؛ علی اکبر ولایتی نیز یکی از نامزدهای ریاست جمهوری 92 حمایت خود را از وحدت اصولگرایان اعلام کرده و نماینده خود را به ائتلاف معرفی کرد.

وحدت اصولگرایان دست یافتنی است؟

هر چند که اصولگرایان با برگزاری همایشی در روز پنجشنبه بر عدم وحدت شکنی و تندروی تاکید کردند اما منصور حقیقت پور، عضو دیگر فراکسیون رهروان معتقد است که ائتلاف اصولگرایان به دنبال وحدت نیست.

همچنین برخي تحلیل گران معتقدند که اصولگرایان حامی احمدی نژاد امروز سکوت کرده اند اما به دنبال رای اوردن در انتخابات مجلس هستند.

از این رو باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه تحولی در ائتلاف اصولگرایان رخ خواهد داد؟ چه کسانی از این ائتلاف جدا خواهند شد و چه کسانی به آن خواهند پیوست؟ باید دید این ائتلاف که در آزمون حساس وحدت آفريني قرار گرفته، خواهد توانست با وجود حضور پررنگ اصلاح طلبان، حامیان دولت روحانی و همچنین یاران لاریجانی، اکثریت مجلس دهم را برای اصولگرایان رقم بزند؟