اختصاص یارانه ۱۳۵ هزار تومانی به هر فرد

چاپ

در نامه جمعی از اقتصاددانان به رئیس جمهور مطرح شد؛

اختصاص یارانه ۱۳۵ هزار تومانی به هر فرد/ حذف یک صفر از پول ملی .صادق خلیلیان با همکاری جمعی از اقتصاددان راهکار‌هایی را برای خروج اقتصاد از وضعیت فعلی به رئیس جمهور پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری هدف ، صادق خلیلیان وزیر سابق کشاورزی با همکاری جمعی از اقتصادددان راهکارهایی را برای خروج از وضعیت اقتصادی فعلی به رئیس جمهور پیشنهاد دادند که در زیر می آید:

بسمه تعالی

حجت ­الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم،

احتراماً به استحضار می­رساند، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و استمرار تحریم­های ظالمانه آمریکا علیه ملت بزرگ ایران، نیاز به وحدت، همدلی و تلاش بیشتر همه دست اندرکاران و مردم، برای برون رفت از مشکلات اقتصادی ضروری است. مقام معظم رهبری و جنابعالی همواره بر ارائه نظرات و راهکارهای صاحبنظران برای برون رفت از این وضعیت و کمک به دولت محترم، تاکید داشته ­اید. در این راستا، جمعی از اساتید و اقتصاددانان دانشگاه تربیت ­مدرس، با بررسی جامع وضعیت اقتصادی کشور، شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت­ها و تهدیدها و با توجه به تجربیات چهار دهه اخیر، طرحی تحت عنوان «ساماندهی اقتصاد ملی» تهیه نموده­اند که بخش اول آن با عنوان «کاهش آثار تغییر نرخ­ ارز و تحریم­ها بر اقتصاد ملی» آماده شده که به پیوست تقدیم می­‌گردد. این بخش دارای رویکردهای اصلی شامل:

– افزایش درآمد و قدرت خرید خانوارها به میزان 20 الی 36 درصد برای دهک­های اول تا هفتم درآمدی جامعه،

– کاهش فاصله طبقاتی و بهبود شاخص توزیع درآمد به میزان 10 درصد نسبت به وضعیت موجود،

– هدایت نقدینگی به سمت تولید،

– تکمیل طرح­های نیمه ­تمام عمرانی،

– کاهش نقش دلار در اقتصاد ایران،

 – افزایش رشد اقتصادی

می­باشد که در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اتخاذ راهکارهای بومی و بر اساس استفاده از ظرفیت­های بالقوه و بالفعل داخلی تنظیم شده است. سیاستها و راهکارهای اجرایی مندرج در این بخش از طرح عبارتند از:

  1. حذف ارز دولتی و اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز در چارچوب نظام نرخ ارز شناور،
  2. حذف یارانه کالاها، به­ جز نان و برخی اقلام خاص دارویی،
  3. سهمیه­ بندی و اصلاح قیمت حامل­های انرژی،
  4. پرداخت جبرانی به مردم، حمایت از تولید و تکمیل طرح­های عمرانی از محل مازاد درآمد حاصل از اجرای بندهای اول، دوم و سوم طرح، به قرار زیر:
    • پرداخت ماهانه به یک خانوار چهار نفره با احتساب یارانه فعلی، به مبلغ 540 هزار تومان (135 هزار تومان در ماه به هر نفر) برای طبقات متوسط و 740 هزار تومان (185 هزار تومان در ماه به هر نفر) برای طبقات پایین درآمدی بر اساس گزینه دوم طرح،
    • اختصاص 46 هزار میلیارد تومان جهت حمایت از تولیدکنندگان در قالب اعطای تسهیلات ارزان قیمت،
    • اختصاص 30 الی 70 هزار میلیارد تومان (بر اساس گزینه­ های طرح) برای تکمیل طرح­های عمرانی دولت،
  5. حذف یک صفر از پول ملی،
  6. ایجاد سامانه جامع اطلاعات واحدهای تولیدی و درآمد خانوارها،
  7. حمایت و گسترش پوشش بیمه تکمیلی برای آحاد ملت،

 

  1. ایجاد سازوکار رابطه تجاری با سایر کشورها بر مبنای ارز ملی دو کشور و بر اساس انعقاد پیمان­های پولی دوجانبه،
  2. کاهش تعرفه واردات کلیه کالاها در جهت ایجاد رقابت و افزایش کیفیت تولیدات داخلی از جمله خودرو،

 

زمان­بندی اجرایی این بخش از طرح در جهت رسیدن به یک تعادل پایدار و مطلوب اقتصادی در کشور، پنج سال در نظر گرفته شده است. انشاءالله با اجرای این طرح، اقتصاد ایران در مقابل تحریم­ها و یا هر نوع تکانه‌­های داخلی و خارجی مصون خواهد بود و ضمن تقویت تولید و رشد اقتصادی، سبب بازگشت قدرت خرید مردم و گسترش رفاه عمومی خواهد شد. به استحضار می­‌رساند؛ بخش .دوم طرح ساماندهی اقتصادی متعاقباً تکمیل و ارایه می­‌گردد