اشک های اسرائیل برای آمریکا چقدر آب می خورد؟

رییس جمهور اسراییل

چاپ

اشک های اسرائیل برای آمریکا چقدر آب می خورد؟

یک وب سایت روسی در تحلیلی به ارزیابی هزینه اشک های اسرائیل برای آمریکا ناشی از توافق هسته ای ایران پرداخته است.

ناراحتی اسرائیل از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور نهایتا به یک باج گیری بزرگ از آمریکا ختم خواهدشد و این کشور مجبور است برای ساکت نگه داشتن اسرائیل میلیاردها دلار به کام این کشور بریزد.

این سایت نوشته است : واکنش اسراییل به امضای موافقتنامه نهایی در وین را می توان به قول یکی از انبیای عهد عتیق با کلمات «شیون در سراسر جهان و دندان قروچه» وصف کرد. بیبی نتانیاهو، این نخست وزیر لجام گسیخته اسراییل، پیمان وین را اشتباهی در ابعاد تاریخی دانست. اعضای هیأت وزیران و شخصیت های برجسته احزاب مخالف در این زمینه با او موافقت کردند. بنا به نظرسنجی هایی که با عجله زیادی برگزار شدند، بیش از 70% مرام کشور شریک این دیدگاه شدند.
به نوشته سایت ایران رو مسئولین اسراییلی همچنین اعلام کردند که قصد ندارند این موافقتنامه را به رسمیت بشناسند و حاضرند برای فسخ آن نهایت تلاش های خود را به عمل آورند و حتی به جنگ متوسل شوند. جان کری که در مذاکرات با ایرانیان بخشی از سلامتی خود را از دست داد، با شتاب فراوانی دوید تا آب پاکی روی دست بچه های تندخوی اسراییلی بریزد و به آنها بفهماند که تل اویو با این برخورد خود با موافقتنامه بین المللی می تواند در انزوا باقی بماند. ولی اسراییلی ها نه تنها نترسیدند بلکه در عوض کری را مورد گوش مالی قرار دادند. وزارت امور خارجه آمریکا مجبور شد از اظهارات سراسیمه کری عذرخواهی کند و توسط جان کربی سخنگوی خود اعلام کند که حرف وزیر را درست نفهمیدند و اینکه او منظوری نداشت و قطعاً به فکر «هشدار دادن به دوستان عزیز اسراییلی ما از انزوای بین المللی نبود».
این وب سایت روسی با بیان اینکه  بزودی معلوم شد که تل اویو از این معامله بهت زده شده و عهد شکنی آمریکایی برای آن کشنده بود و حالا ممکن است تجاوز ایرانی هر روز شروع شود، نوشته است:  ولی اسراییلی ها کینه به دل نگرفتند و حاضرند واشنگتن را ببخشند و از آن جبران اشک و رنج و زجر وصف ناپذیر خود را به صورت پول، پوشش دیپلماتیک در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد و ضمانت های نظامی قبول کنند.
ایران رو می نویسد: کاخ سفید که از دست لابی اسراییلی به تنگ آمده بود، با خوشحالی زیادی این شرط را قبول کرد. بنا به توافقات مقدماتی، کمک مالی سالیانه به اسراییل در طول مدت ده ساله اجرای پیمان وین به میزان 1.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. ایالات متحده همچنین هزینه های ادامه توسعه سامانه ضد موشکی اسراییلی «گنبد آهنین» و تکمیل زرادخانه های موشکی را که به علت عملیات سرکوب گرانه سال گذشته در غزه کاهش یافت، تأمین خواهد کرد. نیروی هوایی اسراییل یک دسته از جدید ترین جنگنده های شکاری بمب افکن ف35 را با شرایط تسهیلی دریافت خواهد نمود. علاوه بر آن، قرار است در آینده نزدیک برای اولین بار طی شش سال اخیر رزمایش مشترک نیروی هوایی اسراییل با نیروی هوایی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در جهت تمرین موشک باران و بمباران اهداف در کشورهای دورافتاده برگزار شود.
به نوشته این وب سایت تحلیلی، می توان به آسانی حدس زد اسراییل به پوشش دیپلماتیک آمریکایی در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد برای کدام فعالیت های خود نیاز دارد. مسأله فلسطین، عملیات علیه حزب الله لبنان و سایر موضوعات «حساس» سیاست خارجی تل اویو در کار است. البته اسراییلی ها تنها در صورتی اجرت اشک خود را دریافت خواهند کرد که با پیمان وین مخالفت شدیدی نورزند. اما تل اویو هیچ ضمانت بازنگری در سیاست خود نسبت به تهران را که شامل ترور، عملیات تخریبی و جاسوسی است، به واشنگتن نداده و نخواهد داد.

متن کامل تحلیل ایران رو درباره واکنش های عربستان و اسرائیل به توافق هسته ای ایران را ساعاتی دیگر در خبرآنلاین بخوانید