اعزام ۲۱۶ هنرمند به خارج

tt

چاپ

اعزام ۲۱۶ هنرمند به خارج برای معرفی نوروز

tt

فرهنگ > مدیریت فرهنگی – مهر نوشت: مدیر کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از برگزاری چندین برنامه موسیقایی و هنری طی ایام تعطیلات نوروزی در کشورهای مختلف خارجی خبر داد.

حسین دیوسالار مدیر کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره حضور هنرمندان و چند گروه موسیقایی برای اجرای برنامه های نوروزی خارج از کشور توضیح داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تمام تلاش خود را برای تعامل فرهنگی با کشورهای مختلف به عمل می آورد تا از ظرفیت های فراوان و ارزشمند داخلی نیز برای معرفی فرهنگ غنی اسلامی ایرانی نهایت بهره برداری را داشته باشد. البته موضوع ایرانیان خارج از کشور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که اداره کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اقداماتی را انجام داده که در جشنواره نوروزی سال ۱۳۹۵ شاهد تحقق بخشی از آن خواهیم بود. به هرحال ما معتقدیم اینگونه برنامه ها و به ویژه نوروز که به ثبت جهانی رسیده می تواند نقش ارزنده ای را در ارتباط بیشتر ایرانیان مقیم با یکدیگر و با داخل و در عین حال معرفی فرهنگ غنی کشورمان ایفا کند.

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور ضمن تقدیر از همکاری وزارت خارجه، اداره کل استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، شهرداری ها، سفیران و رایزنان فرهنگی گفت: بر اساس سیاست اصولی سازمان که از سوی ریاست سازمان نیز ابلاغ شده در تلاشیم تا از ظرفیت های فرهنگی داخل کشور و به ویژه توانمندی های فراوان و ارزنده فرهنگی در استان ها بهره برداری کنیم. خوشبختانه در نوروز شاهد همکاری ادارت کل ارشاد استان های گیلان، بوشهر، مازندران، سیستان، فارس، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و همچنین شهرداری استان قزوین در کنار همکاری صمیمانه گروه های فرهنگی و هنری بوده ایم و نتیجه آن معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی از نقاط مختلف کشور برای ایرانیان و غیر ایرانیان خواهد بود که از سوی رایزنان فرهنگی و سفارتخانه ها برنامه ریزی شده و امیدواریم در آینده شاهد تعامل هر چه بیشتر در این زمینه باشیم.

دیوسالار افزود: این اداره کل ۲۱۶ هنرمند موسیقی، مجری، طنزپرداز و گروه های برنامه ساز را در قالب ۲۹ گروه به حدود ۳۴ کشور اعزام و ۱۵۰ برنامه را برای ایرانیان اجرا می‌کند. البته طبق برنامه ریزی های انجام گرفته برنامه های نوروزی تقریبا در تمامی کشورهایی که هموطنان ایرانی حضور دارند اجرا می شود. از جمله ویژگی های قابل توجه این دوره هم همکاری نزدیک شبکه جهانی جام جم و اداره کل ایرانیان خارج از کشور است که نسبت به سال های گذشته از درجه کیفی و کمی بالاتری برخوردار است که بر این اساس تعدادی از هنرمندان برجسته کشور به دو کشور هلند و آلمان اعزام و ویژه برنامه نوروزی این شبکه به طور مستقیم در روز ۲۹ اسفند از هلند و در اول فروردین از آلمان با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند و سفارت و رایزنی فرهنگی در آلمان پخش خواهد شد، ضمن اینکه در سه کشور دیگر هم گروه های برنامه ساز شبکه نسبت به ساخت مستند ایرانیان و نوروز در کنار گروه های اعزامی حضور خواهند داشت.

وی در معرفی گروه های شرکت کننده ویژه برنامه های نوروزی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بر اساس شاخص های مربوطه و در قالب کمیته هایی که گروه های هنری و هنرمندان را انتخاب کردند خوشبختانه در این دوره از جشنواره نوروز شاهد حضور گروه ها، چهره ها، شخصیت های شاخص و برجسته از جمله «روناک»، «ساوالان»، «لیان»، «ایراهستان»، «کوبان شمس»، «بیدل» و هنرمندانی چون کیوان ساکت، حسام الدین سراج، منوچهر آذری، فلاحتی، خلج، خدابخش، حسینی فر، سالار عقیلی، کامبیز دیرباز، مرجانه گلچین، سید حسام الدین نواب صفوی، نیما کرمی، بلوکات خواهیم بود.

وی در مورد کشورهای میزبان هم گفت: حدود ۳۴ کشور از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، امارات، یونان، قطر، بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، مالزی، گرجستان، هند، قبرس، ژاپن، اندونزی، ایرلند، هند، ارزوم، استانبول، انکارا، قزاقستان، پرتغال، اردن، روسیه، ونزوئلا، بلغارستان، ترکمنستان، تاجیکستان، کرواسی، بوسنی میزبان هنرمندان خواهند بود تا علاوه بر اجرای برنامه برای ایرانیان نسبت به معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی و نوروز برای غیر ایرانیان اقدام کنند.