افزایش تعداد دستگاه های لرزه نگاری کشور تا ۴ سال آینده

چاپ

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور گفت: اکنون در تهران و البرز ۷ ایستگاه لرزه نگاری وجود دارد که بناست تعداد آنها تا سال ۱۴۰۰ افزایش یابد.

مهدی رحمتی در گفتگو با خبرنگار هدف  با بیان اینکه در حال حاضر در سراسر کشور ۱۲۵ دستگاه لرزه نگاری در کشور مستقر است، گفت: معمولا دستگاه های لرزه نگاری در مناطقی که لرزه خیز هستند نصب می شوند.

وی با بیان اینکه ایستگاه های مرکز لرزه نگاری، سرعت حرکات زمین را به ثبت می رسانند، خاطر نشان کرد: این دستگاه ها سرعت نگار هستند که می توان با استفاده از آنها مکان  و بزرگی زمین لرزه ها را بدست آورد.

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه بناست که دستگاه های لرزه نگاری تا پنج سال آینده به ۴۵۱ دستگاه برسد، عنوان کرد: در حال حاضر در البرز یک ایستگاه لرزه نگاری وجود دارد و بنا داریم تا سال ۱۴۰۰، تعداد ۷ ایستگاه به آن اضافه شود.

به گفته رحمتی، همچنین در تهران ۶ ایستگاه لرزه نگاری وجود دارد که قرار است به ۱۶ ایستگاه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قم هم یک ایستگاه لرزه نگاری وجود دارد که پیش بینی شده ۶ ایستگاه در این منطقه اضافه شود، گفت: با این تفاسیر تا سال ۱۴۰۰، ۸ ایستگاه در البرز، ۱۶ ایستگاه در تهران و ۷ ایستگاه در قم خواهیم داشت.

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور تاکید داشت: البته که در استان های دیگر برنامه هایی برای افزایش تعداد ایستگاههای لرزه نگاری وجود دارد و در برنامه ششم توسعه نیز به ثبت رسیده است.