افزایش سن امید به زندگی در جهان

چاپ

افزایش سن امید به زندگی در جهان/کاهش مرگ و میر

طبق گزارش جدید محققان، سن امید به زندگی در جهان از ۶۲ سال در سال ۱۹۸۰ به ۷۲ سال در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگارهدف  محققان عنوان می کنند بهبود در رعایت اصول بهداشتی، ایمن سازی در مقابل بیماری ها، کیفیت هوای محیط های داخلی و تغذیه در کشورهای فقیر از علل اصلی این روند افزایشی بوده است.

با این حال محققان معتقدند این روند پیشرفت بواسطه افزایش شمار افراد مبتلا به مشکلات جدی سلامت مرتبط با چاقی، قند خون بالا و مصرف الکل و مواد مخدر در معرض تهدید است.

در این مطالعه محققان ۲۴۹ علت مرگ، ۳۱۵ بیماری و جراحت، و ۷۹ فاکتور پرخطر را در ۱۹۵ کشور و منطقه بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ بررسی کردند.

طبق این مطالعه در سطح جهان، ۵.۸ میلیون کودک زیر ۵ سال در سال ۲۰۱۵ مرده اند که نشان دهنده کاهش ۵۲ درصدی شمار مرگ و میرها از سال ۱۹۹۰ تاکنون است.

هایدونگ وانگ، عضو تیم تحقیق از دانشگاه واشنگتن سیاتل، در این باره می گوید: «در طول ۲۵ سال گذشته، نتایج مهم و چشمگیری در کاهش شمار مرگ کودکان زیر ۵ سال اتفاق افتاده است.»

شمار مرگ مادران هنگام زایمان در کل جهان از سال ۱۹۹۰ تا حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است. همچنین بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، نرخ مرگ ناشی از HIV/AIDS ۴۲ درصد، ناشی از مالاریا ۴۳ درصد، مشکلات ناشی از تولد زودهنگام ۳۰ درصد و اختلالات مادرزادی ۲۹ درصد کاهش داشته است.