افزایش مصرف گل در بین دانش آموزان

چاپ

افزایش مصرف گل در بین دانش آموزان/ ۲۰۰ هزار معتاد تزریقی داریمسخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش مصرف ماده مخدر گل در بین دانش آموزان و کاهش سن اعتیاد به این ماده مخدر به ۱۵ سالگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هدف، پرویز افشار در نشست خبری امروز خود به بررسی عملکرد دستگاه‌های مختلف طی ۹ ماه گذشته پرداخت که مهمترین صحبت های وی به این شرح است:

افزایش ۹۰ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان

– گزارش‌های بین‌المللی حاکی از افزایش ۹۰ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان است.

– امسال تولید مواد مخدر در افغانستان از ۴۶۰۰ تن در سال به ۹ هزار تن در سال جاری رسیده است.

-سهم تریاک با۴۹۸.۵ تن بیشترین سهم بوده که ۱۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و پس از آن حشیش با ۸۲.۵ تن، هروئین ۱۸.۵ تن و مورفین با ۱۲ تن بیشترین کشفیات این مواد را به خود اختصاص داده‌اند.

– ۱۰۸ کارگاه تولید شیشه در ۹ ماهه گذشته امسال منهدم شدند.

شهادت ۹ نفر از ماموران مبارزه با مواد مخدر

– طی این مدت ۹ نفر از نیروهای کشورمان به شهادت رسیدند که این تعداد ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته ایم.

۶۴ – نفر از اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در عملیاتهای انجام شده به هلاکت رسیدند که این آمار نیز با رشدی ۱۰.۳ درصدی همراه بوده است.

– در مدت ۹ ماه، ۱۵ هزار خودروی توقیف شده و ۸۵۶ قبضه سلاح کشف کرده ایم. همچنین ۳۲۰ هزار نفر در سراسر کشور در خصوص جرائم مرتبط با مواد مخدر دستگیر شدند که این تعداد رشد بیش از ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

فعالیت سه مرکز ویژه معتادان متجاهر زن

– ۷۵۱۶ مرکز درمان معتادان در سراسر کشور فعال است.

– در حال حاضر ۲۰ مرکز ماده ۱۶ برای معتادان متجاهر در کشور وجود دارد.

– سه مرکز درمان ماده ۱۶ برای زنان در ۳ استان قم، خراسان رضوی و کرمان فعال هستند و خدمات خود را به معتادان زن متجاهر ارائه می‌دهند.

۹ هزار نفر براثر ابتلا به ایدز فوت کرده اند/۲۰۰هزار معتاد تزریقی داریم

– خوشبختانه شاهد کاهش میزان انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق معتادان هستیم.

– مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که انتقال این ویروس از طریق تزریق مواد به انتقال از رفتارهای مخاطره‌آمیز جنسی حرکت کرده است.

– بر اساس تخمین‌ها و برآوردهای انجام شده در حال حاضر ۲۰۰ هزارمعتاد تزریقی در کشور وجود دارند.

– براساس اعلام وزارت بهداشت تا اواسط مهرماه مجموعا ۳۶ هزار و ۳۹ نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور ثبت شده‌اند و تعداد کلی فوت شدگان آنها حدود ۹ هزار نفر بوده است.

۱۹۸۸ فوتی بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در ۸ ماه

– براساس آمار پزشکی قانونی طی ۸ ماهه نخست امسال ۱۹۸۸ مرگ و میر به واسطه سوء‌مصرف و یا اوردوز ثبت شده که اکثر این افراد به دلیل مصرف بیش از اندازه مواد مخدر پس از خروج از مراکز درمان اعتیاد جان خود را از دست داده‌اند.

– تعداد مرگ و میر در این مدت در حالی است که طی مدت مشابه سال قبل ۲۱۰۶ مرگ و میر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر ثبت شده بود که این آمار حاکی از کاهش ۵.۶ درصدی مرگ و میر معتادان طی ۸ ماهه نخست سال جاری است.

سن شروع مصرف «گل» به ۱۵ سال رسیده است

– بر اساس چندین مطالعه معتبر انجام شده سن اعتیاد در کشور پایین نیامده و بازه ۲۱ تا ۲۴ سال سن اعتیاد در کشور است.

– سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور اخیرا با توجه به توسعه مصرف گل کاهش داشته و سن شروع مصرف گل در کشور به ۱۵ سال رسیده است.

– براساس اعلام مراجع مربوطه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مواد مخدر تولیدی افغانستان وارد ایران می‌شود و از این میان نهایتا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از این مواد کشف می‌شود.