• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • امیراحمدیان: علی‌اف می‌خواهد تا پایان عمر رئیس‌جمهور باشد

    تقدیمی هدف:

    امیراحمدیان: علی‌اف می‌خواهد تا پایان عمر رئیس‌جمهور باشد

    بین الملل > آسیای میانه و قفقاز – دکتر بهرام امیراحمدیان کارشناس حوزه آسیای میانه و قفقاز می‌گوید: تلاش رهبران کشورهای آسیای میانه و قفقاز برای افزایش قدرت و تغییر قانون اساسی، به ساختار منحصر به‌فرد آن‌ها و الگوگیری از شوروی سابق برمی‌گردد.

     رفراندوم تغییر بندهایی از قانون اساسی هفته گذشته در جمهوری آذربایجان برگزار گردید که با رأی مثبت 91 درصد مردم همراه بود. قانون اساسی جدید آذربایجان اجازۀ انتصاب دو سمت جدید یعنی معاون اول و معاونین ریاست جمهوری را داده و این افراد از سوی رئیس جمهور منصوب و برکنار می‌شوند. شکل انحلال مجلس ملی، از دیگر تغییرات عمده  در قانون اساسی آذربایجان شمرده می شود. خبرگزاری خبرهدف  دربارۀ جزئیات و پیامدهای این تغییر با دکتر بهرام امیراحمدیان کارشناس حوزه آسیای میانه و قفقاز گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

    ارزیابی‌تان از رفراندوم آذربایجان چیست و اصولاً چه عواملی باعث رأی آوردن این رفراندوم شد؟

    جمهوری های بازمانده از اتحاد جماهیر شوروی، برای خود ساختار خاصی دارند که این مدل را نمی توان در جای دیگری دید. نوعی از حکومت هایی که در آسیای میانه و قفقاز شکل گرفته اند که به هر حال از الگوی رفتاری شوروی سابق و مسکو تبعیت می کنند. می‌دانیم که در اتحاد جماهیر شوروی نوعی از حکومت مقتدر و توتالیتر سر کار بوده است. به هر روی نمی توان این کشورها را با مدل دموکراسی های غربی مقایسه کرد. زیرا این کشورها مدل خاص خود را دارند و تفاوت‌های ساختاری آنها را از دیگر کشورها متمایز می کند. برای نمونه در ترکمنستان یک فضای بسته ای وجود داشت که اگر آقای نیازف فوت نکرده بود، همچنان در حکومت بودند،

    چون به عنوان رئیس جمهور مادام العمر از طرف مجلس انتخاب شده بود. در جمهوری ازبکستان، آقای اسلام کریم اف تا زمان مرگش، حتی جانشینی برای خود انتخاب نکرده بود. در قزاقستان هم این موضوع را می توان مشاهده کرد. ولی در قفقاز، این مدل را شاید بتوان تنها در آذربایجان مشاهده کرد. حیدر علی‌اف، پدر الهام علی‌اف رئیس جمهوری فعلی، در سال ۲۰۰۲ میلادی همه پرسی را برگزار کرد که با آن نخست وزیر در صورت مرگ یا کناره گیری رئیس جمهوری جانشین وی می شد، در آن وقت الهام علی‌افِ نخست وزیر بود، که پس از مرگ پدر جانشین او شد.

     

     

    دیگر اینکه در قزاقستان برای نمونه، نورسلطان نظربایف دارای پسر نیست و یا کریم اف در ازبکستان دارای دو فرزند دختر است و پسری نداشت تا جانشین پدر گردد. از این رو مردم سنتی و مسلمان ازبکستان و قزاقستان نمی توانند بپذیرند که یک زن رئیس جمهور شود. در ترکمنستان این الگو بعد از مرگ نیازف، یکی از نزدیکان و تا حدود چهره ای ناشناخته به نام قربان قلی وردی محمد اف به جانشینی انتخاب می شود همین مدل را در پیش می گیرد که با تغییر قانون اساسی رئیس جمهور مادام العمر شود. اگر با الگوی های غربی این مسائل را بسنجیم نمی توانیم اسم جمهوری روی آن بگذاریم چون فقط نام جمهوری را دارند.

    حال اگر بخواهیم به رفراندم برگزار شده آذربایجان نگاه کنیم که نتیجه ای جالب توجه هم در آن رقم خورده، باید با مسائلی که در مورد آن سخن رفت و شرایط خاص این منطقه به آن بنگریم. یک نکته اینکه آذربایجان کشوری دو تکه است که قسمتی از آن توسط خاک ارمنستان در غرب از تکه اصلی جدا شده است و یک جمهوری خود مختار نخجوان در آن شکل گرفته است. دیگر اینکه بخشی از قلمرو آذربایجان به نام قره باغ کوهستانی و هفت منطقه پیرامونی آن که مجموعا 20 درصد خاک آذربایجان را تشکیل می دهد، در تصرف ارامنه است. در یک چنین وضعیتی، دولتی بر سر کار است که به هر حال توانسته کار کند و عملکرد خوبی از خود بجا بگذارد و کشور را اداره کند. علی یف سیاست خارجی آذربایجان را بر مبنای تعامل پیش برده است و بارها اذعان کرده است که نمی خواهد مساله قره باغ را با جنگ حل کند و علاقه مند است تا جایی که می تواند روشی مسالمت آمیز و گفتگو محور را پیش بگیرد.

    از این روی در این مدت سیاست‌های جنگ طلبانه را کنار گذاشته و به نوعی امنیت اقتصادی بوجود آورده است که شرکت های خارجی در آنجا سرمایه گذاری کنند. در دوره ای که ایران در تحریم صادرا نفتی بود، آذربایجان روزی 800 هزار بشکه نفت صادر می کرده است. بنابراین آذربایجان که یک هشتم ایران جمعیت دارد توانسته به اندازه ایران در دوره تحریم نفت صادر کند و از این رو کشوری است که اقتصاد و سرمایه رو به جلویی دارد و علی‌اف می تواند از این موضوع استفاده کند و در داخل به نفع خود و برای بدست آوردن سرمایه اجتماعی هزینه کند. بنابراین در این کشور نوعی ساختار حکومتی بوجود آمده که الهام علی‌اف دارای سرمایه اجتماعی و حامیانی هست. اما مهمتر از همه اینکه آقای علی‌اف ثباتی را در کشور حاکم کرده است که در دوره ای که از سال 2000 تا 2010 را در بر می گیرد، در یک دوره ده ساله آذربایجان تنها کشوری بوده که در جهان رشد اقتصادی دو رقمی حدود 25 درصدی داشته و از این رو عملکرد ایشان هم در رای دادن مردم بی تاثیر نیست.

    آیا تفاوت‌هایی که کشورهای آسیای میانه و قفقاز باهمدیگر دارند باعث نمی شود که این کشورها از لحاظ سیاسی نیز دچار تغییرات مختلف در حکومت و سیاست گردند؟

    از لحاظ جغرافیایی و بومی با اینکه بین دو منطقه شرق و غرب دریای خزر تفاوتهایی وجود دارد، اما از لحاظ رفتاری شباهت‌های زیادی وجود دارد. این کشورها از لحاظ ساختاری و نظامی و سیاسی از یک الگو پیروی می کنند. هر چند که آذربایجان از لحاظ فضای باز سیاسی و اقتصاد پیشرو تر از تاجیکستان است. ولی الگو ها یکی است و نوعی از الگوی روسی حاکمیت دارد. به عنوان مثال پوتین دو دوره رئیس جمهور بود و همه کاره روسیه. براساس قانون اساسی، نخست وزیر مسئولیت چندانی ندارد و حوزه اقتدار آن به چند وزارتخانه عمومی و نه چندان مهم محدود می شود. پس از آن، دیمیتری مدودف رئیس جمهور و پوتین نخست وزیر می شود. ولی در این دوره نخست وزیری، این پوتین است که قدرت را در دست دارد و مدودف، اختیارات چندانی ندارد و در دوره دوم هم ریاست جمهوری را به پوتین واگذار می کند. شخص پوتین مرکز و ملجاء قدرت است. در انتخاب بعدی، که تنها یک دوره از ریاست جمهوری مدودف می گذرد، او حتی کاندید هم نمی شود. بعد دوباره پوتین می آید رئیس جمهور می شود و مدودف نخست وزیر. بنابراین افراد در اینجا تاثیر زیادی دارند و علی‌اف هم این تاثیر را داشته است.

    بنابراین باید در نظر داشته باشیم که کشوری مثل آذربایجان که قسمتی از آن اشغال شده است، توانسته است موازنه خوبی در منطقه ایجاد کند. با ترکیه به خاطر داشتن خطوط لوله نفت و گاز و مبادلات تجاری و اقتصادی گسترده، روابط خوبی دارد. با ایران تعامل دارد و از لحاظ فرهنگی و مسائل دینی و شیعی و رفت و آمد اتباع روابط خاصی وجود دارد و بعد از دوره دولت یازدهم در ایران تنش زدایی شده و گرفتاری و محدودیت خاصی هم وجود نداشته است. همچنین آذربایجان توانسته با روسیه هم در مسائل مختلف مماشاتی داشته باشد و این موازنه و تعامل را بوجود آورد. این سه کشور به هر حال جزو شرکای تجاری مهم آذربایجان هستند و آذربایجان به مانند چکش موازنه ای در منطقه عمل کرده است. از طرفی احتمال دارد که روسیه بتواند آذربایجان را در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی جذب کند. ارمنستان هم در این اتحادیه عضو است. ایران هم احتمال پیوستن به این اتحادیه را دارد که در صورت شکل گیری این موضوع، شاهد تحولاتی گسترده در منطقه خواهیم بود که از لحاظ ساختارهای اقتصادی، اتحادیه گمرکی بتوانند در ثبات بیشتر منطقه تاثیر گذار باشد.

    از لحاظ شخصیتی نظرتان در مورد علی‌اف چیست؟ ایشان تمایل به رفتارهای دیکتارمآبانه دارد و خواهد داشت؟

    در هر حال این رفراندوم نشان می دهد که علی‌اف راغب است که تا پایان عمر در این پست بماند و پسرش را برای جانشینی خود آماده کند، که اکنون به سن مورد نظر نرسیده است. آقای امامعلی رحمان در تاجیکستان نیز وضعیتی مشابه علی‌اف دارد، هر چند از لحاظ وضعیت اقتصادی و سیاسی و وابستگی نظامی به روسیه، تفاوتهای زیادی دارد. از طرفی شخصیت آقای علی‌اف را هم در نظر بگیریم. ایشان فردی تحصیل کرده هستند. دارای دکتری علوم سیاسی از انگلستان هستند و به نظر می رسد از شعور سیاسی و سواد مدیریتی خوبی برخوردار بوده است تا بتواند رویکرد هوشمندانه ای در منطقه داشته باشد و ثباتی را در منطقه ایجاد کند. در آذربایجان بعد از شکوفایی نفتی، علیرغم مخالفانی که به علت نبود آزادی های مذهبی وجود دارد، ایشان توانسته اقتصاد را خوب پیش ببرد، اشتغال مولد ایجاد کرده است. همه این مسائل در پیروزی او در این رفراندوم نقش داشته است.

    نظرتان در مورد شکل گیری جنبش‌های رادیکال در آذربایجان چیست؟ آیا روندی وجود دارد که شکلی از آن را مشاهده کنیم؟

    آذربایجان و کشورهای منطقه ای مدل‌های ویژه خود را دارند و این را باید در نظر گرفت که جنبش‌های رادیکال اگر هم در این مناطق شکل بگیرند، به ضرر کلیت کشور خواهد بود و کشور را از ثباتی که بوجود آمده بیرون خواهند آورد. اصلاحات نرم شاید بیشتر تاثیر گذار باشد تا جنبش‌های رادیکالی، کما اینکه در نمونه قرقیزستان دیده ایم و یا نهضت اسلامی تاجیکستان که با دولت به بن بست رسید.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.