• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • امیر احمدیان: ترامپ و پوتین در اوکراین به توافق نمی‌رسند

    تقدیمی هدف:

    امیر احمدیان: ترامپ و پوتین در اوکراین به توافق نمی‌رسند

    حضور آمریکا در ناتو کم رنگ نمی شود | روسیه هر امتیازی می‌دهد تا کریمه را داشته باشد

    بین الملل > آسیای میانه و قفقاز – بهرام امیر احمدیان کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز گفت: روسیه از کریمه عقب نمی نشیند و امکان حل بحران اوکراین، با نزدیکی امریکا به روسیه کم است.

     بجز اینکه حضور ترامپ در کاخ سفید چه تحولاتی را برای خود آمریکا به ارمغان خواهد آورد، بحران های جهانی نیز منتظر روی کار آمدن ترامپ هستند تا مشخص شود این انتخاب چه تاثیری بر معادلات متعدد جهانی خواهد داشت. یکی از این بحران ها در کانون برخورد روسیه و اروپا و آمریکا است. اوکراین از جمله موضوعاتی است که ناظران بین المللی، ادامه بحران و تقابل آمریکا و روسیه را در آنجا محتمل می دانند. نزدیکی ترامپ به روسیه بر روند این بحران  است اما روسیه در صحنه اوکراین و کریمه حاضر به امتیاز دادن نیست. ضمن اینکه اتحادیه اروپا به موضوع اوکراین به مثابه خط قرمز می نگرند و با هزینه هایی که در این صحنه در مسیر تحریم روسیه داده اند حاضر به شکست نیستند. در این باره با بهرام امیر احمدیان کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.
    نزدیکی آمریکا و در راس آن ترامپ به روسیه بر روند بحران اوکراین چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ اگر امریکا، اوکراین را رها کند اروپا چه رفتاری از خود نشان خواهد داد؟

     

     

    روسیه و آمریکا به شکل ذاتی و ماهوی نمی توانند به همدیگر نزدیک شوند. اگر در حال حاضر علاقه ای به این موضوع وجود داشته باشد آنچه روسیه را می تواند در مقابل آمریکا قرار دهد منطقه اروپا است. موضوع سپر دفاعی اروپا، ناتو و همچنین مسائل نظامی دیگر هم وجود دارد. اینکه آقای ترامپ بگوید با پوتین دوست هستم بیشتر حالتی شعاری دارد و ذاتا با توسعه طلبی و با اقداماتی که انجام داده می شود مطابقت ندارد. مسئله اوکراین که به میان می آید در چارچوب اتحادیه اروپا تعریف می شود و امریکا ناگزیر است از این بحران که خود در آن دخیل است، حمایت کند و در ساختارهای اروپا مشارکت کند. همسویی آمریکا با اروپا در این موضوع هم به نفع خود امریکا است و هم اروپا. آنها هزینه های زیادی کرده اند تا بتوانند روسیه را کنترل کنند. از این رو نمی توان بین ترامپ و پوتین بر مبنای تنشهای گذشته دوستی تعریف کرد. این تضاد را در سوریه هم می توان دید که دو طرف نمی توانند به روندی بر مبنای حل سیاسی مسئله نزدیک شوند. بنابراین در مسئله اوکراین به نظر نمی رسد که روسیه اقدامی به نفع امریکا انجام دهد یا امریکا انرا فراموش کند.
    گفته می شود ترامپ با موضوع اوکراین به شکلی سرد برخورد می کند و قبل از انتخابات هم با رئیس جمهور اوکراین دیدار نداشته است. از این رو گرایش به حل بحران از مسیر کنار آمدن با پوتین وجود ندارد؟
    در گفت و گویی که رئیس جمهوری اوکراین پورشنکو با ترامپ داشته است ترامپ قول داده است که از او حمایت کند. لذا روی این موضوع حساب می شود. در فضای سیاسی اوکراین، آقای ترامپ علاقه مند است مسئله اوکراین را به نحوی با روسیه حل کند. به این ترتیب بعید به نظر می رسد که در آینده، امریکا بخواهد ما به ازای رها کردن اوکراین به روسیه نزدیک شود. زیرا که این موضوع در سیاستهای کلی امریکا نمی گنجد. برنامه های امریکا در راستای مهار روسیه و سپر دفاع موشکی است که روسیه از آن نگران است و آمریکا در این باره اقدام خواهد کرد و البته کارهایی هم صورت داده شده است.
    موضوع ناتو هم می تواند در شکاف بین آمریکا و اروپا تاثیر گذار باشد؟ اروپا باید به دنبال پیمان نظامی جدا از آمریکا باشد؟
    اروپا چون متشکل از کشورهای کوچکی است، ناگزیر هستند یک ارتش مشترک داشته باشند. تشکیل ارتش متحد اروپایی به مفهوم این است که در فضای دفاعی، راهبرد یکسانی بوجود آید. این موضوع می تواند به بهانه کاهش حمایت امریکا و کم رنگ شدن حضور آن در ناتو اتفاق افتد. ولی در نهایت باید گفت ناتو سازمانی نیست که امریکا بخواهد آن را رها کند. به هر حال ناتو در بازی نظامی آمریکا تعریف می شود. آمریکا اگر بخواهد در ناتو اشتراکاتی نداشته باشد یا نقشش را کمتر کند اعضای دیگر ناتو ممکن است متضرر شوند، ولی بیشتر از همه آمریکا است که می خواهد در صحنه اروپا حضور و نفوذ داشته باشد زیرا که منافع زیادی در آن دارد. آمریکا می خواهد در صحنه اقیانوس آرام یا در استرالیا حضور داشته باشد. همه اینها نشان می دهد که ترامپ در حالتی شعار گونه حرف می زند و سخنان او منطق استراتژیک ندارد. او هنوز به کاخ سفید نرفته است، وقتی به کاخ سفید برود و دولتش را معین کند، باید به طور کلی با کنگره، سنا و مراکز دیگر قدرت امریکا هماهنگی و همپوشانی داشته باشد. از این رو فکر نمی کنم اوکراین از دستور کار حمایت آمریکا خارج شود.
    به نظرتان همگرایی خاصی بین ترامپ و پوتین شکل نمی گیرد و دوستی و رابطه نزدیک بین آمریکا و روسیه در حد شعار می ماند؟
    اینچنین است. چنین موضوعی در حد اینکه همگرایی خاصی بوجود بیاید نمی تواند برنامه ریزی و عملیاتی شود. هر چه که به تشکیل دولت نزدیک شویم افرادی که در راس پست های استراتژیکی و امنیتی امریکا انتخاب می شوند، مسائل دیگری را مطرح خواهند کرد و همین طور هم است. درست است که حزب دیگری قدرت را در دست گرفته است اما نشان داده شده است که تغییرات بنیادی در سیاست خارجی امریکا داده نمی شود یعنی نمی توانند چنین تغییری را بدهند. ساختار بر این مبنا تشکیل شده است و بر مبنای آن منافع ملی، منافع حیاتی و بازی های نظامی شکل می گیرد و تعریف می شود و همه اینها در یک مجموعه و پکیج کامل نگاه می شود.
    چطور می شود که این بازی به هم بخورد؟ ممکن است که روسیه در منطقه های مختلف فعالیت داشته باشد، اما این حضور، یک حضور استراتژیک و بلند مدت نیست، بیشتر تاکتیکی است. چون که روسیه توانایی حفظ این جایگاه را ندارد و نمی تواند به آن پاسخ دهد. از لحاظ نظامی و تاکتیکی ممکن است بتواند حضور داشته باشد اما ادامه این برنامه دشوار است. توانایی اقتصادی روسیه چقدر است؟ پوتین تمایل دارد در سوریه حضور داشته باشد، در اوکراین، در خاورمیانه و جاهای دیگری نقش آفرینی کند ولی عقبه و پشتیبانی ندارد و استراتژی آن حالتی ظاهری دارد.
    چه چشم اندازی برای حل بحران اوکراین وجود دارد؟ آمریکا می تواند روسیه را در فشار قرار دهد تا عقب بنشیند؟
    امریکا به هر حال توانایی زیادی دارد. امکانات دارد، زمینه هایش را هم فراهم کرده و قابل مقایسه با روسیه نیست. اینکه فکر کنیم روسیه بخواهد با آمریکا به نوعی نزدیکی داشته باشد باید به درخواست های آمریکا پاسخ دهد. یکی مسئله سوریه است و مسئله دیگر اوکراین است. پورشنکو هم اظهار داشته که ترامپ با او در مورد اوکراین و کریمه صحبت کرده است. به همین جهت کریمه نقطه بسیار مهمی است. در این مسیر اروپا هزینه های زیادی را برای تحریم روسیه متقبل شده است، ضرر های زیادی در این مسیر دیده و مبادلات تجاری و انرژی را کاهش داده و این را به تمامیت ارضی اوکراین گره زده است. به این سبب اگر حتی مسائل استراتژیکی بین اروپا و روسیه حل شود ولی مسئله کریمه مسئله حادی است، چون که ممکن است تبدیل به یک رویه شود. از این منظر در زمانی که موضوع کوزوو را به رای گذاشته بودند تا به عنوان یک کشور قلمداد شود و از صربستان استقلال پیدا کند آنوقت روسیه اعلام کرد ما از این موضوع می توانیم استفاده کنیم.
    از این رو جریان به گونه ای پیش رفت که کریمه را اشغال کرد. این موضوع مسئله ای جدی است. ممکن است در جاهای دیگری هم بخواهد این کار را انجام دهد. عمده ترس اروپا روی این موضوع است. این موضوع ممکن است در آسیای مرکزی و بخشهای روس نشین آن هم اتفاق بیفتد. از این رو این مدل جریانی خطرناک است که روسیه پیش گرفته است و برای فروکش کردن و سیراب کردن جاه طلبی این کشور رقم می خورد.
    در پس زمینه فکر پوتین این موضوع وجود دارد که مرزهای روسیه را توسعه دهد. در این باره موضوع جزایر کوریل هم مطرح است که رئیس جمهوری ژاپن هر چند تمایل دارد با پوتین در مورد آنها با روسیه مذاکره کند، اما روسیه از مذاکره در مورد آن سر باز می زند و آنرا به عنوان غنائم جنگی حساب می کند. به جمهوری بالتیک هم به این شکل نگاه می شود که بعد از جنگ سرد، به عنوان غنائم جنگی موضوع تنش قرار گیرد. این موضوع مسئله خطرناکی است.
    بنابراین از دید آمریکا برای اینکه این تنشها در آینده کاهش پیدا کند بایستی امریکا موضع سخت تری در مقابل روسیه بگیرد و در مقابل این موضوع عکس العمل نشان دهد.
    در مورد روابط ترامپ و پوتین حساسیت هایی وجود دارد. انتخاب شخصی نزدیک به پوتین برای وزارت امور خارجه امریکا نیز در این باره قابل تفسیر است. همچنین روسیه متهم به دستکاری در انتخابات هم شده است. این موضوع غیر طبیعی نیست؟
    قبل از انتخابات و بعد از پیروزی ترامپ مسائلی مطرح شده است که مشکوک به نظر می رسد و همچنین اذعان ترامپ در نزدیکی به روسیه و مطرح شدن رفاقت پوتین و ترامپ مزید بر علت شده است و انتقادات زیادی را از طرف مراکز قدرت در امریکا نیز بوجود آورده است. پوتین به دستکاری در تغییر روند انتخابات متهم شده و این مسئله موضوعی جدی است. به نظر می رسد که ممکن است ترامپ برای برائت از اتهامی که به او وارد می کنند مجبور باشد رفتار خود را برعکس آنچه در شعارهای انتخاباتی داشته با پوتین مطرح کند.
    به نظرتان احتمال معامله روسیه و آمریکا در مورد کریمه و سوریه وجود دارد؟ که روسیه امتیازهایی در سوریه بدهد و از طرفی در صحنه کریمه امتیازهایی بدست آورد؟

    طبیعی است که روسیه وقتی منافعش ایجاب کند خیلی از طرفها و دوستان خود را رها می کند. برای روسیه مهم تر از هر چیز منافعش است و منافع طولانی مدت را مهمتر از منافع کوتاه مدت می داند. به این سبب روسیه همیشه در تعاملات و معادلات خود، به دنبال امتیاز حداکثری است و اگر بخواهد مصالحه کند بیشتر به منافع حداکثری نگاه می کند. از این رو منافع کریمه برای روسیه بسیار مهم است و ممکن است در صحنه هایی دیگر به امریکا امتیازهایی بدهد که کریمه را داشته باشد. از بعد نظامی و استراتژیک جایگزینی برای آن وجود ندارد. چون در منطقه ای واقع شده است که روسیه هر گونه تسلیحاتی می تواند در آنجا مستقر کند و خیلی از مناطق را زیر نظر داشته باشد و از تهاجم به خاک روسیه جلوگیری کند.
    بندر طرطوس در سوریه قابل چشم پوشی برای روسیه است؟ رفتار روسیه در صورت حل بحران سوریه چه چشم اندازی می تواند داشته باشد؟

    حضور روسیه در سوریه عمدتا بخاطر دسترسی به بندر طرطوس است. ناوگان نظام ماورا دریا در آنجا مستقر است. اگر به روسیه اطمینان بدهند که این پایگاه در دست روسیه خواهد بود بدون درنگ سوریه و ایران را رها خواهد کرد و موضوع اصلی فقط این پایگاه است. ترس روسیه از این است که ممکن است با رفتن اسد به این بندر دسترسی نداشته باشد و از این رو با چنگ و دندان از اسد حمایت می کند. بازسازی حلب و دیگر مناطق سوریه زمان و هزینه بالایی می طلبد که به نظر می رسد روسیه نمی تواند این هزینه را پرداخت کند. به هر حال این بستگی به تصمیمات و معادلات آینده دارد.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.