انواع حساسیت پوستی در کودکان

چاپ

آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند.

یکی از شایع‌ ترین بیماری ‌های کودکان، حساسیت پوستی است، کودکان و نوزادان اغلب دچار انواع مختلف حساسیت پوستی هستند، بیشتر حساسیت ها و ضایعات پوستی کودکان خود به خود از بین می ‌روند و برخی از آن ها را می ‌توان با درمان ‌های خانگی برطرف کرد، در این مقاله به بررسی انواع حساسیت پوستی کودکان و روش های درمان آن‌ ها آشنا خواهیم شد.

انواع حساسیت ‌های پوستی در کودکان

حتماً همه شما متوجه لکه ‌های قرمز، جوش، برجستگی یا بثورات در قسمت‌ های مختلف پوست بدن فرزندتان شده ‌اید، همه موارد می ‌توانند علائم حساسیت پوستی در کودکان باشند.

آلرژی یا حساسیت به واکنش سیستم دفاعی بدن کودک شما به مواد حساسیت زا گفته می‌شود، مواد حساسیت زا شامل انواع مختلفی از مواد هستند، نکته مهم این است که آلرژی انواع مختلفی دارد و می ‌تواند ارثی، ژنتیکی یا اکتسابی باشد.

حساسیت پوستی

حساسیت پوستی

انواع حساسیت پوستی در کودکان

آکنه نوزادی

آکنه نوزاد یک حساسیت پوستی شایع و موقت است، یکی از نشانه ‌های ضایعات پوستی ناشی از این بیماری، برجستگی‌ های کوچک قرمز رنگی است که در ماه‌ های اول تولد روی پوست نوزاد ظاهر می ‌شود.

درمان‌ های خانگی برای آکنه نوزاد

درمان خانگی آکنه نوزاد با شیر مادر

برای از بین بردن آکنه نوزاد می ‌توانید یک تکه پنبه را به شیر مادر آغشته کرده و روی پوست کودک بمالید، پس از خشک شدن ناحیه را با آب گرم بشویید، شیر مادر پوست را مرطوب می ‌کند وهمچنین حاوی اسید لوریک است که خاصیت ضد باکتریایی دارد و به مبارزه با عفونت و باکتری کمک می ‌کند و آکنه نوزاد را درمان می ‌کند.

درمان خانگی آکنه نوزاد با استفاده از نشاسته ذرت

از دیگر روش های خانگی درمان آکنه نوزاد می‌ توانیم به درمان با استفاده از نشاسته ذرت اشاره کنیم، برای این کار نشاسته ذرت را با کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد، روزی یک بار یک لایه نازک روی آکنه کودک بمالید و بگذارید حدود یک ساعت روی پوست بماند سپس با آب گرم بشویید، نشاسته ذرت یک عامل خشک کننده طبیعی است و به جذب چربی اضافی پوست کمک می‌ کند.

اگزما

اگزما یکی از دیگر انواع حساسیت های پوستی در کودکان است که به صورت جوش روی صورت یا سر ظاهر می‌ شود و می‌ تواند به دست‌ ها و سایر قسمت‌ های بدن گسترش یابد، اگزما اغلب در دست ‌ها، آرنج‌ ها، پا ها، زانو ها و گونه ‌ها مشاهده می ‌شود.

علائم دیگر اگزما لکه‌ های ضخیم و چرمی بر روی پوست است که به مرور زمان بر اثر خاراندن زیاد ظاهر می ‌شوند و دردناک و ملتهب هستند، ابتلا به عفونت ‌های پوستی ناشی از خاراندن و حساس شدن پوست نیز در این الگوی حساسیت شایع است، این حساسیت پوستی باعث خارش و خشکی شدید پوست و ایجاد التهاب و پوسته پوسته شدن می‌ شود.

کهیر

کهیر بلافاصله پس از تماس با ماده حساسیت زا به صورت یک برآمدگی قرمز رنگ یا جوش ظاهر می ‌شود و یک واکنش آلرژیک شدید است، بر خلاف سایر حساسیت‌ های پوستی، کهیر خشک یا پوسته پوسته نیست و می ‌تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود، برخی دیگر از علائم احتمالی کهیر شامل مشکلات تنفسی یا تورم دهان و صورت است. اگر این علائم همراه با کهیر را در کودک خود مشاهده کرید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان کهیر

در بیشتر موارد کهیر با مراقبت‌ های لازم تحت نظر پزشک ناپدید می‌ شود، ممکن است پزشک از آنتی هیستامین ‌ها برای پیشگیری و درمان کهیر استفاده کند، بدون تجویز پزشک از هیچ گونه دارویی برای درمان حساسیت‌ های پوستی نوزادان و کودکان استفاده نکنید.

حساسیت پوستی

حساسیت پوستی

راش پوستی نوزاد با آب دهان

بثورات پوستی ناشی از آب دهان کودک نوعی حساسیت پوستی همراه با احساس سوزش است، این حساسیت پوستی ناشی از ترشح بیش از حد بزاق روی صورت، دهان و گردن کودکان و نوزادان است، این بیماری در نوزادان بسیار شایع است و علائم آن شامل خشکی در بخشی از قسمت‌ های پوست نوازاد و کودک با برجستگی‌ های قرمز کوچک می ‌باشد.

درمان ‌های خانگی راش پوستی نوزاد با آب دهان

استفاده از مرطوب کننده نوزاد و کودک

استفاده از کرم ‌های مرطوب کننده پوست نوزاد و کودک همچون وازلین یکی از روش‌ های درمان این نوع از مشکلات پوستی نوزادان محسوب می‌ شود.

استفاده از روغن نارگیل برای برطرف کردن راش پوستی

در صورتی که راش پوستی کودکان به دلیل آب دهان آن‌ ها ایجاد شده باشد، می ‌توانید برای برطرف کردن آن از روغن نارگیل استفاده کنید، روغن نارگیل التهاب ناشی از این حساسیت را کاهش می ‌دهد، اسید لوریک موجود در این روغن از عفونت جلوگیری می ‌کند.

حساسیت پوستی اریتم توکسیکوم در نوزادان

حساسیت پوستی اریتم توکسیکوم (Erythema Toxicum) تقریباً در نیمی از نوزادانی که طی ۳۸ هفته حاملگی یا بیشتر به دنیا آمده باشند، شایع است، این حساسیت پوستی ممکن است در هر جای بدن نوزاد به صورت برجستگی ‌های کوچک زرد یا سفید که توسط پوست قرمز احاطه شده است ظاهر شود، اریتم توکسیکوم در بیشتر مواقع دو تا پنج روز پس از تولد ایجاد می ‌شود و هنوز علت آن مشخص نیست، هیچ درمانی برای حساسیت پوستی اریتم توکسیکوم وجود ندارد و معمولاً علائم آن طی ۱۰ روز خود به خود برطرف می‌ شوند.

راش گرمایی

از دیگر حساسیت ‌های پوستی شایع در کودکان می ‌توان به راش گرمایی اشاره کرد، این نوع حساسیت در کودکانی که در شرایط اقلیمی گرم و خشک زندگی می ‌کنند بیشتر مشاهده می‌ شود، بر اساس این نوع حساسیت گرمای بدن کودک باعث بروز بثورات قرمز و ملتهبی می ‌شود که شبیه به جوش‌ های ریز قرمز و صورتی است که خارش و سوزش زیادی دارد.

جوش ‌های این نوع حساسیت در قسمت‌ های مختلف بدن از جمله گردن، سر و شانه ‌ها را ظاهر می‌ شود و موقتی است و به مرور از بین می ‌رود.

حساسیت پوستی کودکان

حساسیت پوستی کودکان

علت ‌های حساسیت پوستی در کودکان

حساسیت پوستی در کودکان زمانی رخ می‌ دهد که بدن به مواد خاصی واکنش منفی نشان دهد، موادی که در ادامه به آن ‌ها اشاره می‌ کنیم می‌ توانند موجب حساسیت پوستی کودکان شوند.

  1. گرد و خاک
  2. رنگ
  3. مواد غذایی مختلف
  4. عطر
  5. لاتکس
  6. غذای حیوان خانگی

چگونه حساسیت پوستی کودکان را کنترل کنیم؟

  1. تست آلرژی برای کودک
  2. رعایت بهداشت فردی کودک
  3. هیدراته نگه داشتن بدن کودک

منبع : sepidgostar.com