ای اف سی زیر بار فشار عربستان جا رد

ff

چاپ

ای اف سی زیر بار فشار عربستان جا رد/بازی های نمایندگان ایران در کشورهای ثالث

ff

ورزش > فوتبال ملی – کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا به سود عربستانی ها رای داد.

به گزارش خبرگزاری خبرهدف؛ بعد از هفته ها کش و قوس بین فوتبال ایران و عربستان ، کمیته مسابقات فوتبالآسیا تصمیم گرفت با توجه به ممنوعیتی که عربستان برای ورود اتباعش به خاک ایران در نظر گرفته است ، بازیهای تیم های این کشور با تیم های ایرانی ، در کشور ثالث برگزار شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا ابتدا با ابراز دلخوری از اقدام سیاسی عربستانی ها در بیانیه اش ، رای به سود آنها داده است. این درحالی بود که مسئولان فوتبال ایران در این مدت ، بارها تاکید کرده بودند رای ای اف سی به سود ایران خواهد شد. در بیانیه کمیته مسابقات ای اف سی که روی سایت این فدراسیون قرار گرفته و سایت 90 ترجمه کرده ، آمده است:« کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا اواخر ژانویه اعلام کرده بود که اگر روابط عادی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران عادی نشود، بازیهای نمایندگان ایران و عربستان درکشور ثالث برگزار می شود و این اتفاق تا 15 مارس 2016 رخ نداده بود.این مایه تاسف است که دولت عربستان سعودی برای اتباع خود منع سفر به ایران را اعلام کرده و شامل فوتبال هم می شود. علاوه بر این، دلیل اعلام اینکه دو تیم به کشور ثالث بروند این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا در روابط دو کشور پیشرفتی ندید و به همین دلیل در 25 ژانویه تصمیم را به دو کشور اعلام کرد. به همین دلیل کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتقال میزبانی دو کشور به جایی که با ارزیابی های سیاسی، ایمنی و امنیت وضعیت در هر دو کشور مطابقت داشته باشد موافقت می کند و دیروز 15 مارس 2016  هم به دو کشور اعلام شده که کشورهای میزبان را تا 25 مارس به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کنند.»
البته کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده که به منظور داشتن یک درک عمیق از ایمنی و امنیت وضعیت روابط دوجانبه میان عربستان سعودی و ایران، کنفدراسیون فوتبال آسیا در چند مرحله این تصمیم را گرفته است و البته این اتفاق با درخواست فدراسیون فوتبال عربستان و موافقت کمیته مسابقات و کمیته اجرایی افتاده است.

در هر حال   مرکز بین المللی ورزشی امنیتی (ICSS) برای انجام یک ارزیابی و ریسک امنیتی ارزیابی مستقل در هر دو کشور به نمایندگی از کنفدراسیون فوتبال آسیا مشغول بود که در این رابطه   اعضای کمیته مسابقات AFC هم در دو کشور حضور داشتند و مسابقات در ایران مقابل تیم های عربی مثل امارات تاریخ 23  و 24 فوریه مشاهده شده است. افسران امنیتی کنفدراسیون فوتبال آسیا و AFC مدیران رقابت برای لیگ قهرمانان آسیا مسابقات باشگاه های فدراسیون فوتبال برای نظارت بر آن تمام امور امنیتی در محل بازیها، منصوب شده بودند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در یک کمیسیون ویژه برای این ماجرا و بر اساس گزارش تیم امنیتی اعزامی اش به ایران تشکیل داد و البته به خواست فدراسیون فوتبال ایران بود.

ضمن اینکه از هر دو فدراسیون فوتبال عربستان و ایران، به تاریخ 9 مارس 2016 یک گزارش جامع از وضعیت کنونی روابط دوجانبه بین دو کشور و پیشرفت روابط درخواست شده که گزارشها نشان داده روابط دو کشور دچار تغییر نشده است.

در هر حال تا هر دو فدراسیون فوتبال باید تا تاریخ 25 مارس 2016 (9 روز آینده) نسبت به ارائه پکیج پیشنهاد برای کشورهای میزبان برای انجام بازیها اقدام کنند.»

این دستور برای تیم های باشگاهی است و فعلا شامل تیم های ملی نمی شود.