بازنده ای به نام عادل که زیر دین مهدی رحمتی رفت!

zz

چاپ

نگاهی به آنچه دوشنبه شب در برنامه 90 بین عادل فردوسی پور و مهدی رحمتی گذشت.

ورزش > لیگ برتر – نگاهی به آنچه دوشنبه شب در برنامه 90 بین عادل فردوسی پور و مهدی رحمتی گذشت.

 

یک/ درخششِ توقف‌ناپذیر مهدی رحمتی از

zz

zz

به بعد، بهانه‌ای بود تا عادل فردوسی‌پور بار دیگر از ستاره شماره یک آبی‌ها برای حضور روی آنتن نود، دعوت کند. سیدمهدی چند هفته قبل پاسخ مثبتی برای دعوت عادل نداشت اما بالاخره بعد از تعطیل شدن رقابت‌های لیگ، در استودیوی برنامه حاضر شد و روبروی فردوسی‌پور نشست. از ظهر روز دوشنبه خبر حضور رحمتی در نود بازتاب‌های فراوانی به همراه داشت و مجری نود هم بارها در طول برنامه روی «ویژه» بودن مهمان‌اش تاکید کرد. طبیعی به نظر می‌رسید که همه مخاطبان برنامه در انتظار گفت و گوی جذاب و چالشی بین این دو نفر باشند و یکی از پرتیترترین نود‌های سال خلق شود اما مصاحبه نود با سیدمهدی رحمتی، حتی چیزی شبیه مصاحبه برنامه خندوانه با این دروازه بان ازآب درنیامد. مصاحبه‌ای که در آن، مجری مشغول تعریف کردن از مهمان‌اش بود و مهمان هم؛ سرگرمِ تایید کردن این ستایش‌ها.

دو/ «چطور تمرین کردی تا توپ عالیشاه را مهار کنی؟». این یکی از اولین سوال‌های فردوسی‌پور از مهدی رحمتی بود. عادل در شرایطی برای آغاز صحبت با مهدی رحمتی به سراغ این سوال رفت که تقریبا نیمی از گلرهای لیگ بدون نیاز به تمرین خاصی، در طول فصل بارها امید عالیشاه را در شرایط تک به تک ناکام گذاشته‌اند.مهدی رحمتی بهترین گلر ایران است بی تردید اما فردوسی پور انگار آگاهانه قصد داشت تصویرسازی قهرمانانه ای در نود از مهدی رحمتی داشته باشد و او را در جایگاه خیر مطلق قراردهد. در جایگاه ستاره‌ای که حتی وقتی از فاصله 40 متری گل می‌خورد، به اندازه سایر هم‌تیمی‌ها مقصر نیست. بازیکنی که درست به اندازه عابدزاده تمرین می‌کند، هرگز نشانی از ریا در فعالیت‌هایش دیده نشده، یکی از بهترین گلرهای تاریخ است و هیچکدام از دروازه بانان لیگ برتر، به استانداردهای او نیز نزدیک نشده‌اند. بخشی از این تعریف‌ها در مورد مهدی رحمتی بدون شک اغراق نیست اما مطرح شدن رگباری‌شان در طول چند دقیقه، بیشتر مناسب برنامه‌های ورزشی صبح جمعه شبکه اول هستند تا نودی که همواره از همه مهمان‌هایش بزرگ‌تر بوده است. دوگانه نود و رحمتی، با سوالاتی ساده و ابهاماتی سبک به یک شروع ضعیف پیوند می‌خورد اما حتی در بخش‌های بعدی گفت و گو هم خبری از تغییر موضع برنامه محبوب دوشنبه شب‌های تلویزیون نیست. نود که در همه این سه سال، کنار سرمربی تیم ملی ایستاده و از خواسته او برای مبارزه با بازیکن سالاری دفاع کرده، ناگهان در آیتمی کلی، مخاطب را به این نتیجه می‌رساند که دیگر وقت بازگشت سیدمهدی رحمتی به تیم ملی فرارسیده است و ظاهرا از نگاه برنامه، این کارلوس کروش است که باید از مواضع‌اش کوتاه بیاید. حتی پای آوازهای جناب خان و شوخ و شنگی‌های او نیز ناگهان در یک بحث جدی به میان می‌آید و نظر این عروسک در یک سرود، به عنوان نظر جمعی ایرانی‌ها درباره رحمتی داده می شود. رحمتی که بی شک از نظر فنی لایق ترین گلر ایران است برای پوشیدن لباس تیم ملی اما دعوای او با سرمربی تیم ملی ارتباطی با مسائل فنی نداشته و حالا این موضع گیری غیر شفاف این شک را برای مخاطب ایجاد می کند که فردوسی پور سه سال موضعی اشتباه داشته و حالا دنبال جبرانش است یا فقط همین دوشنبه شب به سبک برنامه های ورزشی دیگر تلویزیون ،برای دلخوشی مهمانش و البته مهمتر از او ،هوادارانی که دارد ،اینچنین سخن می گوید؟ «شطرنج پات» عبارتِ عجیبی است که نودی‌ها برای دوئل ‌روش و رحمتی به کار می‌برند اما آیا نتیجه تقابل جایگاهی که رحمتی از دست داده و احترامی که کروش در این سه سال به دست آورده، واقعا مساوی است؟

سه/ دروازه بان سابق تیم ملی، روی آنتن برنامه حتی مشکلی برای تبلیغ اسپانسر تیمش نداشت. تا اینجا، به نظر می‌رسید عادل حاضر شده به رحمتی امتیاز بدهد و در مقابل از فشار هفته‌های گذشته هواداران استقلال به برنامه‌اش کم کند اما آقای مجری-تهیه کننده در یک لحظه خاص، از مهمان برنامه‌اش بازی خورد. رحمتی که در نود به جای پاسخ دادن به بیننده‌هایی که مشتاق حرف‌های جدی‌تر او بودند، ناگهان به باورِ بزرگواری، به دوربین خیره شد تا از هواداران استقلال بخواهد با فردوسی‌پور آشتی کنند و با همین حرکت هوشمندانه، او عملا از شخص اول نود یک فرد مدیون به خودش ساخت. حالا شاید بخشی از آدم‌هایی که هنوز درگیر بازی رنگ‌ها هستند و 17 سال برای‌شان کافی نبوده تا به صداقت مجری نود اعتماد کنند، دوباره بیننده‌های ایرادگیر برنامه او شدند اما نتیجه این اتفاق، سرخوردگی مخاطبان میلیونی برنامه بود که هرگز دوست نداشتند کوچک شدن فردوسی پور روی آنتن را تماشا کنند. آن‌ها روبروی رحمتی، در انتظار همان عادلی بودند که همیشه ستاره اول برنامه خودش بود و پشت تعریف‌های توخالی پنهان نمی‌شد و بر خلاف سبک مرسوم مجری‌های وطنی تاک شو‌ها، خودش را در مهمان ذوب نمی‌کرد. این بار اما سوال‌ها قبله مصلحت اندیشی را نشانه رفتند تا عادل همین یک دوشنبه شب را باخته باشد. او زمانی شکست خورد که از بین محافظت از خودش و محافظت از برنامه‌اش، گزینه اول را انتخاب کرد.