«بازی سیاسی» با حلال و حرام خواندن آراء در انتخابات ۹۶

چاپ

«بازی سیاسی» با حلال و حرام خواندن آراء در انتخابات ۹۶

سیاست > انتخابات – تفکیک آرای مردم به حلال و حرام؛ تعبیری که همراه با انتخابات 96 وارد ادبیات سیاسی کشور شد و می تواند فضای سیاسی کشور را به سمت دوقطبی شدن سوق دهد.

مژده هادی‌زاده؛ شاید اگر در انتخابات پیشین برخی زمزمه تخلف را مطرح می کردند و برخی دیگر دم از تقلب می زدند، انتخابات 29 اردیبهشت با یک پدیده جدید روبرو بود. جایی که برخی از عناوینی چون «رأی سیاه» برای تحلیل آرای یک کاندیدا استفاده کردند و برخی دیگر هم به تقسیم بندی آراء به حلال و حرام روی آوردند.

آنهم در شرایطی که مردم با اعتماد به نظام و حکومت پای صندوق های رای حاضر می شوند و اطمینان دارند رای آنها اثرگذار است، طرح چنین نگاه و تحلیلی درباره آراء مردم همان نقطه ای است که باعث سرخوردگی افکار عمومی یا هدایت کردن آنها به سمت تقابل با یکدیگر خواهد شد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی از میانه روز رای گیری زمزمه تخلف در انتخابات را مطرح کرد، نامه نگاری با وزارت کشور و شورای نگهبان در ادامه این زمزمه ها دنبال شد.  به فاصله چند روز از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اما آیت الله موحدی کرمانی در نشست جمنا به تقسیم بندی آرا روی آورد و گفت «آقای رئیسی در انتخابات 16 میلیون رای حلال بدست آورد. تخلفات در نتیجه انتخابات موثر نیست اما این اثر را دارد و شاید رأی آقای رئیسی را از 16 میلیون به 19 میلیون و رأی آقای روحانی را از 23 به 21 میلیون برساند. از این رو کسانی که تخلف کرده‌اند باید بدانند که یک چشم بینا بالای سر آنها است و آنها به خود اجازه تکرار چنین اقداماتی را ندهند.» رحیمیان رئیس شورای مرکزی جمنا هم از آرای سیاه سخن گفت که به سبد روحانی ریخته شده است.

سخنانی که با انتقادات و موضع گیری هایی از سوی دو جریان سیاسی کشور روبرو شد تا در نهایت دبیرکل جامعه روحانیت در بیانیه ای دیگر به تفسیر سخنان خود بپردازد. در نهایت اما این شورای نگهبان بود که با تایید صحت انتخابات مهر پایان را بر تمامی انتقادات زد.

در ادامه برخی واکنش ها به حلال و حرام خواندن رای مردم آمده است.