باقری: نه ما باید در جزئیات توافق دخالت کنیم نه کنگره آمریکا

حجت الاسلام محمد باقر

چاپ

باقری: نه ما باید در جزئیات توافق دخالت کنیم نه کنگره آمریکا

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی می گوید اگر کنگره آمریکا طرحی مغایر با توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 نیز تصویب کند، ما نیز متعهد به قرار داد وین نمی مانیم .

حجت الاسلام محمد باقری بناب در گفتگو با خبرآنلاین، درباره توافقنامه هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ با بیان اینکه گزارش ظریف در صحن علنی مجلس، گزارش خوب و جامعی بود، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده کشورمان زحماتی زیادی کشیدند و در مدت بیش از دو سال بسیار تلاش کردند که این مذاکرات به سرانجام برسد.

وی افزود: مذاکره کنندگان به عنوان سرداران دیپلماسی همچون مجاهدان فی سبیل الله و سرداران دفاع مقدس که در عرصه نبرد با دشمن، حماسه ها آفریدند، حماسه بزرگی را ملت ایران خلق کردند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: با توضیحات کافی و جامعی که ظریف و صالحی هفته گذشته در مجلس به نمایندگان ارائه دادند و همچنین انتخاب سریع تر اعضای کمیسیون ویژه برای بررسی و تصویب این توافق، راه برای اجرای این تفاهم نامه هموار خواهد شد.

باقری‌ همچنین درباره رویکرد مجلس در بررسی توافق هسته ای یادآور شد: باید این توافق در کمیسیون ویژه بررسی شود و نقاط قوت آن مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم مسئله را آن‌طور که مورد خواست نظام است و دیپلمات های ما برای به نتیجه رساندن آن زحمت را کشیده اند، حل و فصل کنیم.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به اینکه آیا مجلس می تواند دخل و تصرفی در متن توافق داشته باشد؟، گفت: همان طور که در قطعنامه شورای امنیت این مسئله اتفاق افتاد، علی الظاهر اگر خطوط قرمز رعایت شده باشد، کلیات این توافق باید به تصویب مجلس نیز برسد.

وی ادامه داد: مجلس نمي تواند در جزئیات تغییراتی در متن ایجاد کند. مجلس نمی تواند در جزئیات توافق دخالت کند چون طبق توافق نامه، همان طور که آن ها نمی توانند دخالت کنند، ما نیز نمی توانیم این کار را انجام دهیم. البته اگر کنگره آمریکا در جزئیات متن دخالت کند ما عکس العمل نشان می دهیم، ما نیز اگر در جزئیات آن اشکال ایجاد کرده و یا تغییراتی در آن اعمال کنیم، آن ها نیز می توانند «اِن قُلت» بیاورند و بهانه گیری کنند. توافق وین، یک تصمیم طرفینی است به این معنا که اگر ما در جزئیات آن دخالت کند، کنگره آمریکا نیز دخالت می کند که در این صورت دیگر نقض غرض شده است و ما دیگر نمی توانیم پایبند به قرار داد باشیم.

نماینده مردم بناب در خانه ملت تاکید کرد: مجلس در کمیسیون ویژه ای که برای این کار، تشکیل خواهد شد، پس از بررسی لازم، تصمیم گیری خودش را انجام خواهد داد ولی اگر ببیند کنگره بر خلاف توافق نامه، طرحی را علیه کشورمان تصویب و یا تحریم و محدودیت جدیدی را برای ما در نظر بگیرد، دیگر توافق، قابل اجرانیست و ما نیز به این گونه اقدامات،واکنش نشان خواهیم داد.