• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • بررسی ابعاد آتش سوزی بوعلی توسط معاون اسبق وزیرنفت درکافه خبر

    تقدیمی هدف:

    بررسی ابعاد آتش سوزی بوعلی توسط معاون اسبق وزیرنفت درکافه خبر/بازگشت به مدار تولید چقدر زمان می برد؟

    ss

    اقتصاد > انرژی – غلامحسین نجابت، معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی با حضور در کافه خبر، به بررسی حادثه پتروشیمی بوعلی سینا پرداخت.

     

    نيمه گرم‌ترین ماه تابستان ١٣٩٥ مجتمع پتروشيمي بوعلي سينا در منطقه بندرامام دچار آتش‌سوزي شد كه ابعاد به نسبت بزرگي داشت و پس از حدود ٦٠ ساعت مهار شد. ابعاد این حادثه به حدی بزرگ بود که خبر خیلی سریع در همه جا منتشر شد و گروهی نیز عنوان می‌کردند در این جریان قلب پتروشیمی آتش گرفته است.

    در این میان، شایعات بسیاری درباره دلایل آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی منتشر می‌شد؛ از فعالیت‌های خرابکارانه تا حادثه فنی یا اشتباه فردی و حتی فرسودگی تجهیزات. اما وزیر نفت در مقابل این شایعات با رد فعالیت‌های خرابکارانه، عنوان کرد: «حادثه پتروشیمی بوعلی‌سینا بزرگ‌ترین حادثه این صنعت نبوده است.»

    در این خصوص، غلامحسین نجابت، معاون اسبق وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرهدف نیز این گفته بیژن زنگنه را تایید می‌کند. وی معتقد است «تقریبا مشابه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی، آروماتیک اصفهان بود که تانک‌یارد آتش گرفت.» به گفته نجابت، «آتش‌سوزی اصفهان، وسیع‌تر از ماهشهر بود.» وی در عین حال عنوان می‌کند: «از پتروشیمی بوعلی اصلا زمانی نگذشته بوده که بخواهد مساله پوسیدگی یا فرسودگی تجهیزات مطرح باشد، بنابراین مطلقا بحث تجهیزات یا گرمای هوا در این حادثه دخیل نبوده است.»

    آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرهدف با غلامحسین نجابت درباره حادثه پتروشیمی بوعلی سینا در کافه‌خبر است.

    *****

    * بحث را از آتش‌سوزی ماهشهر شروع می‌کنیم. آیا در دوره‌ای که شما در صنعت پتروشیمی فعالیت داشتید، آیا یک‌چنین حادثه‌هایی را با این شدت و اندازه دیده بودید؟

    بله، من در دوره‌ای که در پتروشیمی فعالیت داشتم، چنین حوادثی را دیده بودم. من به جز زمانی که معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی بودم، طی سال‌های 60 تا 88 نیز در صنعت پتروشیمی فعالیت داشتم.

    * از نظر شما بزرگ‌ترین حادثه در این صنعت، چه حادثه‌ای بوده است؟

    تقریبا مشابه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی، آروماتیک اصفهان بود که آن هم تانک‌یارد آتش گرفت. آن آتش‌سوزی هم در همین ابعاد بود و در همین مدت طول کشید.

      

    * آن آتش‌سوزی چقدر خسارت بر جای گذاشت؟

    تانک‌یاردش کلا از بین رفت.

     

    * وزیر نفت در صحبت‌هایی که داشتند، عنوان کردند آتش‌سوزی بوعلی، بزرگ‌ترین حادثه در صنعت پتروشیمی نبوده است.

    اگر از این دیدگاه بخواهیم موضوع را نگاه کنیم، در حدی که من از اخبار عمومی و تصویری دیدم، یکی از مخزن‌ها در پتروشیمی ماهشهر تا پایان آتش گرفت، ولی در اصفهان کلا تانک‌یارد از بین رفت و به طور قطع آتش‌سوزی اصفهان، وسیع‌تر از ماهشهر بود.

     

    * اگر بخواهیم خسارت‌های چنین حادثه‌ای را برآورد کنیم، فکر می‌کنید ابعاد این آتش‌سوزی در چه حدی بوده است؟

    اگر من اطلاعات بیشتری از آتش‌سوزی کسب کنم، به طور قطع می‌توان رقمی را یا واقعی یا نزدیک به واقعیت برآورد کرد، ولی در حال حاضر اطلاعات من در همان حدی است که شما در رسانه‌ها دیده‌اید.

     

    * به صورت نسبی هم نمی‌توان رقمی را عنوان کرد؟

    تصور من این است که یک چیزی حدود 50 میلیون دلار خسارت آتش‌سوزی ماهشهر باشد. البته اگر تاور جداسازی زایلین‌ها از بین رفته است؛ غیر از مخزن. اما برای برآورد خسارت وارده حتما نیاز به حداقل اطلاعات است. این حداقل اطلاعات را از تصاویر تلویزیونی نمی‌شود بیرون آورد.

     

    * تجهیزاتی که در صنعت پتروشیمی هست، به نظر شما تا چه اندازه به‌روز است؟ صحبت‌هایی که از آتش‌سوزی ماهشهر می‌شود، متفاوت است. گروهی معتقدند که فرسودگی تجهیزات عامل آتش‌سوزی بوده و گروهی هم عنوان می‌کنند عامل آتش‌سوزی فرسودگی تجهیزات نبوده است. البته در خصوص آتش‌سوزی به عامل گرمای هوا اشاره می‌شود. شما فرسودگی تجهیزات را در چنین حادثه‌ای چقدر دخیل می‌دانید؟

    صنعت پتروشیمی ایران بنا به اذعان تمام مراکز بررسی‌کننده و تخصصی بین‌المللی می‌توانیم بگوییم از مدرن‌ترین صنایع در دنیا است، زیرا همه طراحی‌هایی که انجام شده، همه طراحی‌ها به‌روز بوده و بهترین اجناس از کشورها وارد شده است.

    پتروشیمی بوعلی اصلا زمانی از آن نگذشته بوده که بخواهد مساله پوسیدگی یا فرسودگی تجهیزات مطرح باشد، بنابراین من به شخصه مطلقا بحث تجهیزات یا گرمای هوا را در این حادثه دخیل نمی‌دانم. درجه اشتعال هیدروکربورها مشخص است. شما اگر دمای هوای آن‌جا را نه 50، بلکه 60 هم بگیرید، اصلا گرما نمی‌تواند عامل آتش‌سوزی باشد.

      

    * عامل اشتباه فردی چه؟

    آنچه که عنوان شده، این بوده که تعمیرکار یک پمپی را آمده تعویض کند و نشتی در لوله بوده است، به همین دلیل این اتفاق رخ داده است. البته بزرگ‌ترین هنری که انجام شد، این بود که به کسی آسیب نرسید.

    شما اگر رویدادهای این‌چنینی را در دنیا تعقیب کنید، برای مثال در هند حادثه‌ای که اتفاق افتاد، تلفات، دامنه و ماندگاری‌اش در رکوردهای بین‌المللی ثبت شد. حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز چنین بوده است.

    صنعت پتروشیمی خیلی خطرناک‌تر از صنعت پالایش و پخش و گاز هم هست. چون گاز مخلوطی از هیدروکربورها دارد و وقتی در پتروشیمی می‌آید، خالص می‌شود و درجه اشتعال و استعداد سوختی‌شان بسیار بالاتر است. پیچیدگی تکنولوژی نیز به همین صورت است، بنابراین هنری که در این‌جا به کار رفت، این بود که به کسی آسیب نرسید. همچنین تجهیزات جنبی را توانستند محفوظ نگه دارند؛ حتی مخازن جنبی را.

    منهای این‌که علت چه بوده، ولی رویارویی با این رویداد به نظر من می‌تواند یکی از رکوردهای خوب تلقی شود.

    * وزیر نفت پس از آتش‌سوزی ماهشهر عنوان کرد که 2 تا 3 هفته طول می‌کشد که پتروشیمی بوعلی به مدار تولید برگردد. آیا این اتفاق می‌افتد؟

    بستگی به این دارد که آمدن در مدار تولید را چه تعبیر کنید. از بابت این‌که آن مجتمع می‌تواند کار خود را مجددا شروع کند، بله، به این سرعت به مدار تولید باز می‌گردد. همچنین محصولات خود را که عبارت است از بنزن، تولوئن، مخلوط زایلین‌ها، هوی‌اند و لایت‌اند، می‌تواند تولید کند. می‌رسیم به مخلوط زایلین. ما سه زایلین داریم؛ اورتوزایلین، متازایلین و پارازایلین. این سه را از هم جدا می‌کنیم. از قرار اطلاع این بخش آسیب دیده که جداسازی مخلوط زایلین‌ها نمی‌تواند انجام گیرد.

    مجتمع پتروشیمی بندر امام یک واحد آروماتیک دارد که در این واحد، واحد جداسازی زایلین‌ها وجود دارد. آن واحد در بند امام به دلیل موضوع خوراک خوابیده بوده است. این‌ها می‌توانند مخلوط زایلین را به همسایه منتقل کنند و در آن‌جا جداسازی مخلوط زایلین را انجام دهند. همان‌طور که می‌دانید، یک خیابان فاصله است بین پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی بندر امام.

    بر این اساس، مشکل را به این صورت می‌شود حل کرد. در کنار آن، مسایل جزئی وجود دارد که در یک اتفاق کلانی به این صورت، جزییات دیگر قابل طرح نیست؛ از جمله این‌که ظرفیت جداسازی زایلین‌ها در بندر امام کمتر از پتروشیمی بوعلی است. همچنین پارازایلین محصول این واحد، خوراک پتروشیمی تندگویان می‌شود.

    ما غالبا در واحدهایمان حداقل برای مدت 15 روز ذخیره خوراک و محصول داریم، بنابراین اگر دو هفته‌ای موضوع را بتوانند جمع کنند، حتی آن هم هیچ‌گونه توقفی برایش حاصل نخواهد شد.

     

    * به جز مخزنی که آتش گرفته بوده، بقیه مخازن را نیز سرد کرده بودند تا آتش نگیرند. این باعث نمی‌شود تولید عقب بیفتد؟

    خیر، در مدتی که مخزن شعله‌ور بود، با گرفتن آب در بدنه آن مخازن، مخازن را محفوظ نگه داشتند. آتش که تمام شد، کار ادامه پیدا می‌کند، چون صدمه‌ای ندیدند.

     

    * چه می‌شود که یک مخزن آتش می‌گیرد؟

    ببینید، وقتی در منزل شما یا در پمپ بنزین مقدار کمی بنزین روی زمین ریخته می‌شود و یک نفر بی‌احتیاطی کند، لازم نیست که حتما کبریت یا فندک یا سیگار بیاندازید، کافی است اصطحکاک دو فلز به هم جرقه بزند. بنابراین چون محصول هیدروکربور است، سریع آتش می گیرد.

    همان‌طور که می‌دانید، نفتا نیز تشکیل شده از مجموعه‌های هیدروکربوری و آروماتیک. وقتی جداسازی صورت می‌گیرد، هوی‌اند گازوییل می‌شود و لایت‌اند نیز برای واحد الفین، اتلین می‌شود. آروماتیک‌ها نیز تبدیل به بنزن و تولوئن و مخلوط زایلین‌ها می‌شود. بنابراین وقتی شما مواد هیدروکربوری دارید، همین مواد برای آتش‌سوزی کافی است.

     

    * هزینه‌های بازسازی پتروشیمی بوعلی چقدر خواهد بود؟

    من به دلیل این‌که اطلاعات کاملی از میزان خسارت ندارم، نمی‌توانم بگویم هزینه‌های بازسازی چقدر خواهد بود. اما بنا به اخبار کلی، صدمه دیدن یک مخزن می‌تواند به طور قطع توقفی در کار حاصل نکند، زیرا مخزن ذخیره خوراک بوده و خوراک آنجا نفتا است. مخازن دیگری نیز دارند که بتواند آن کار را انجام دهد.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.