بسته پیشنهادی اروپا را باید با منافع ملی تطبیق داد

چاپ

استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل تاکید کرد که بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ توافق هسته ای باید با منافع ملی کشورمان تطبیق داده شود.

دکتر «رضا سیمبر» در گفتگو با خبرنگار هدف  درباره بسته پیشنهادی اروپا به ایران اظهار داشت: با توجه به وعده هایی که اتحادیه اروپا در خصوص حفظ برجام داده است، لازم است بسته پیشنهادی اروپا با منافع ملی کشورمان تطبیق داده شود تا کلیت و میزان مطابقت آن با منافع کشورمان مشخص گردد.

وی افزود: با توجه به حجم تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه ایران، این بسته پیشنهادی باید بتواند منافع ما را خصوصا در مواردی مانند فروش نفت و محصولات پتروشیمی تامین کند. مسلما در صورتی که دولتهای اروپایی اعلام کنند قادر به مدیریت شرکتهای خود در رابطه با تجارت با ایران نیستند، دیگر نمی توان از حفظ برجام توسط اروپا سخن به میان آورد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان در ادامه افزود:حتی قبل از خروج «دونالد ترامپ» از توافق هسته ای با ایران، برجام نتوانسته بود منافع ما را تامین کند. هم اکنون برجام بیشتر به یک جسد مومیایی شبیه است. با این حال کماکان در انتظار ارائه بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی و بررسی و نقد کارشناسانه این بسته خواهیم ماند.

دکتر سیمبر تصریح کرد: یکی از دلایلی که شاهد بروز رفتار سینوسی کشورهای اروپایی در قبال برجام هستیم، وابستگی تجاری آنها به ایالات متحده آمریکاست. بر این اساس حجم مبادلات تجاری میان آمریکا و اروپا بالاست، این در حالیست که حجم مبادلات تجاری اروپا و ایران رقم چشمگیری نیست.

وی همچنین تأکید کرد: اروپایی ها اگر بین دوراهی ایران و ایالات متحده آمریکا قرار گیرند، ما را انتخاب نخواهند کرد و بر اساس منافع خود، به سوی واشنگتن خواهند رفت. نکته دیگر اینکه ترامپ نمی تواند این موضوع را بپذیرد که اروپا در دوران پسابرجام، نسبت به ایالات متحده آمریکا مبادلات تجاری بیشتری با ایران داشته باشد.

وی در پایان گفت: بنابراین، ترامپ علاوه بر زوایای دیگر، از زوایه اقتصادی نیز به موضوع برجام نگاه می کند. ترامپ در صدد است با اعمال دوباره تحریمها، زمینه را برای کسب امتیازات اقتصادی، تجاری، امنیتی و سیاسی بیشتر از ایران فراهم کند.