بلوف‌های بابک زنجانی در ۹جلسه دادگاه

zz

چاپ

از اعتصاب غذا تا دارایی ۲۲میلیارد یورویی و ارتباط با ارتش چین

امتیاز به مطلب 16 نفر

بلوف‌های بابک زنجانی در ۹جلسه دادگاه/ از اعتصاب غذا تا دارایی ۲۲میلیارد یورویی و ارتباط با ارتش چین

 تعداد جلسات رسیدگی به پرونده متهم بزرگ نفتی، بابک زنجانی، در حالی به عدد 9 رسید که در این جلسات از این متهم در برابر اتهامات وارد شده در کیفرخواست به جز فرافکنی، پرداختن به حواشی و بعضا ادعاهای عجیب و غریب که نتیجه اش چیزی جز کشتن زمان نیست، دیده نشد.
zz

zz

یازده مهرماه، اولین دادگاه بابک زنجانی بعد از گذشت دو سال از بازداشت او در دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد. آن زمان کسی نمی دانست قرار است این متهم نفتی در جلسات آتی بررسی اتهاماتش چه اداها و بازی های شگفت آوری درآورد و چه اظهارات جنجالی را مطرح کند.

داستان دنباله دار و هیجان انگیز دادگاه های رسیدگی به پرونده ی بابک زنجانی، کارآفرین نمونه دیروز و متهم اقتصادی امروز، سه هفته پیش با قرائت کیفرخواست توسط دادستان آغاز شد. طبق آن چه در کیفرخواست آمده، بابک زنجانی متهم است به افساد فی الارض به خاطر اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

جلسه اول؛ با خانم «چ» ارتباط نگیر، اطلاعات داده!

از همان دقایق اولیه قرائت کیفرخواست 237 صفحه ای، نکات جالب پرونده نمودار شدند. پای خواهران بابک زنجانی هم وسط کشیده شد و معلوم شد که متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد و متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است. حتی در کیفرخواست آمده بود که در نامه بابک زنجانی به خواهرش نوشته شده «دیگر با خانم «چ» ارتباط نگیر از اینجا خبر می‌رسد به بازپرس کلی اطلاعات داده است»!

در اواسط جلسه مشخص شد که متهم اظهارات عجیب و غریبش را از همان جلسات اولیه تحقیق و بازپرسی شروع کرده و از ایجاد حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات خبر داده و مدعی شده که منبع 15 میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد.
جلسه اول دادگاه تمام شد و مقرر شد فردای همان روز دومین جلسه رسیدگی به پرونده برگزار شود.

جلسه دوم؛ اول اعتراض، بعد لبخند!

جلسه جنجالی دوم با اعتراض بابک زنجانی آغاز شد. او همان ابتدای جلسه خطاب به قاضی پرونده از رسانه ها و البته صداوسیما از انتشار جزئیات کیفرخواست انتقاد کرد و وکیل او هم گفت که که طبق قانون رسانه ها اجازه انتشار جزئیات کیفرخواست را ندارند.
در این جلسه از صفحه هفتاد به بعد کیفرخواست قرائت شد که در آن به دوره وم فعالیت های بابک زنجانی اشاره شده بود. نماینده دادستان تهران گفت که دوره دوم فعالیت‌های بابک زنجانی مربوط به دوره انفجار در نقدینگی سرمایگی است که مربوط به سال های 91 و 92 می شود و او با هدایت فردی جهت انجام معامله به رابطان و مسئولان نفتی معرفی می‌شود و محمو‌له‌ای با ارزش 2 میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد محموله‌ها به وی و فردی تحویل داده شده است.

همچنین اعلام شد که بابک زنجانی از طریق فردی به فرد دیگری جهت خرید نفتی معرفی شده است و از بانک مرکزی مبلغ 15 میلیون یورو وام به منظور توسعه میادین مشترک نفتی بین ایران و قطر گرفته است.

طبق آنچه نماینده دادستان تهران اعلام کرد، این متهم به عنوان خریدار وارد وزارتخانه می شود و مدعی می شود که از اوپک 3 میلیون بشکه نفت خریده است. نجفی می گوید: متهم محموله هایی از جمله از جمله 2 میلیون بشکه نفت خام، 106 هزار تن نفت کوره، 300 هزار تن نفت کوره، 900 هزار تن نفت کوره، 600 هزار تن نفت کوره، 250 هزار تن معیانات گازی و همچنین 120 هزار تن معیانات گازی که در مجموع 11 محموله از شرکت «HK» گرفته است که مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش یافته به ارزش 2 میلیارد و 616 میلیون دلار آمریکا است.

بابک زنجانی در طول قرائت کیفرخواست گاها با لبخند واکنش نشان می داد که به گفته ی وکیل او، راز لبخندها قابل دفاع بودن برخی موارد مطروحه در کیفرخواست بود. این جلسه هم با ناتمام ماندن قرائت کیفرخواست و خواندن تنها 137 صفحه از آن نیمه کاره ماند.

بابک زنجانی به متهم ردیف دوم پرونده: خداشناس نیستی!/ فشار متهم ردیف دوم افتاد

جلسه سوم بابک زنجانی هم حاشیه های جالبی داشت. نماینده دادستان از خلق پول غیرواقعی و بدون پشتوانه متهم خبر داد و گفت که او از مسئله تحریم به نفع خود استفاده می کرده و به این شیوه سعی داشته خودش را از دست پیمانکاران رها کند. همچنین مشخص شد که بابک زنجانی برای دریافت وام از یک بانک معتبر شخصیت و شرکت مجهول می سازد و مهر این شخص را هم طراحی می کند تا بتواند با این هویت جعلی، بیش از 8 میلیارد نزد یکی از بانک ها سپرده بگذارد.

نماینده دادستان تهران در ادامه کیفرخواست به اقدامات بابک زنجانی در کلاهبردی از سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین نقل و انتقلات وجوه مربوط به وجه انتقال یافته به یکی از بانک‌های داخلی جهت خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی بوده است. این اظهارات موجب اعتراض وکیل بابک زنجانی شد که معاون دادستان پاسخ آن را داد.
این وسط بابک زنجانی هم اعتراضاتی داشت که با تذکر قاضی سکوت کرد.

اما حاشیه جالب این جلسه، آمدن نامه بابک زنجانی به متهم ردیف دوم پرونده در کیفرخواست بود. گویا بابک زنجانی به م.ش که متعهد شده بود تمام محموله های نفتی را بفروشد و درصد بگیرد اما فقط 400 میلیون دلار را به زنجانی پرداخت کرد نامه می نویسد و به او می گوید: شما برخلاف ظاهر خداشناستان، خداشناس نیستید. گفتید 33 میلیون دلار به ایرباس داده‌اید اما من را بدهکار نگه داشتید حالا برنده ماجرا هستید و به جایی که خواستید رسیدید»

در این جلسه متهم ردیف دوم دچار افت فشار شد که با آب قند، او را به حال طبیعی بازگرداندند.

نامه بابک زنجانی به دادگاه برای بازگرداندن قسمتی از بدهی

بعد از جلسه سوم، بابک زنجانی به دادگاه نامه نوشت و گفت: کرده شماره حساب فعال شرکت HK را بدهید تا ضمانت‌نامه را برای این شرکت صادر کنم. این ادعا در حالی مطرح شد که وکیل شرکت ملی نفت می گوید شرکت HK در فهرست تحریم‌های غربی‌ها قرار گرفته و اصولاً برای شرکتی که در تحریم قرار دارد، به هیچ عنوان هیچ بانکی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا چه برسد به ضمانت‌نامه بدون قید و شرط.

او می گوید: متاسفانه ادعاهای بابک زنجانی تا به حال دروغین بوده و وقتی تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی که حق ملت شریف ایران نبود، برداشته شود و آن موقع مشخص می‌شود تمام داستان‌هایی که تاکنون متهم مانند داستان‌های هزار و یک شب به صورت پشت سر هم و مکرر مطرح کرده، واقعیت دارد یا خیر؟

این در حالی بود که وکلای وزارت نفت اعلام کردند که بدهی اصلی بابک زنجانی به وزارت نفت 2 میلیارد و 66 میلیون یورو است.

2میلیارد یورو برای من پول خرد است/ اعتصاب غذا کردم تا به من کاغذ بدهند!

جلسه چهارم رسیدگی به پرونده متهم نفتی 9 آبان برگزار شد و طی آن بابک زنجانی در یک مقدمه و دو فصل از خود دفاع کرد. او در دفاع از خود گفت: تاجری حرفه ای و آگاه به امور خود هستم و از عملکرد اقتصادی خود دفاع می کنم، کسی که کار هزاران میلیاردی انجام می دهد، عقل و شعور هزاران میلیاردی دارد.

او ادامه داد که مطلعان می دانند مبلغ ۲ میلیارد یورو برای من پول خردی بیش نبوده است. شرکت نفت کمتر از ۶ ماه با من همکاری کرده است و بیش از ۲ میلیارد یورو ۱۱۰۰ تومانی وارد کشور کرده ام. ابزار وصول پول وجود ندارد و شماره حسابی برای دریافت وجوه وجود ندارد. به ما بانک های داخلی معرفی می کنند که امکان واریز وجه در انها وجود ندارد، تلاش من امکان باز کردن حساب در بانک هایی که امکان دور زدن تحریم را داشته اند بوده است.

این متهم همچنین ادعا کرد که برای اثبات قدرت خارجی اش تاکنون ۱۹۶۸ میلیون یورو ضمانتنامه از یک بانک معتبر تهیه و تا دو روز دیگر تقدیم دادگاه خواهد کرد و مسئولان برای تائید ضمانتنامه تدبیری کنند که قاضی صلواتی در واکنش به این اظهارات وی گفت: نام بانک و کشور را نگویید.

در این جلسه البته بابک زنجانی به وضعیت بد خود در زندان هم اعتراض داشت. حتی ادعا کرد که برای گرفتن کاغذ ناچار شده اعتصاب غذا کند. که البته این ادعا دیروز توسط رییس سازمان زندان ها تکذیب شد و این مقام مسئول گفت: تعجب می کنم افرادی که این همه به آنها کمک کرده‌ایم اینگونه مسائل را مطرح می‌کنند.

باید 20 سال در خارج از کشور زندان بروم

در جلسه پنجم هم متهم به دفاع از خود پرداخت و البته توضیحاتی در مورد برات و سوئیفت داد. او گفت: بخاطر کمک به وزارت نفت، بانک مرکزی و داشتن نقش کلیدی درجابجایی پولها مورد تحریم اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری امریکا قرار گرفتم.اگر بامدارکی که ازمن دارند این موضوع اثبات شود باید 15 تا 20 سال هم درخارج ازکشور زندان بروم وبه همین خاطر وکلای من دراین زمینه پیگیری انجام نمی دهند.

زنجانی گفت: شماره حساب‌هایی که به من اعلام شده است،ازآن دست شماره حسابهایی است که نه میتوان درآن پول ریخت و نه میتوان ازآن پول برداشت کرد.

باز هم قول واریز پول

بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در ابتدای جلسه ششم باز هم قول پرداخت بدهی اش را داد و گفت: در پایان بخش اول دفاعیاتم قول صدور ضمانتنامه بانکی تا روز سه شنبه هفته گذشته را داده بودم که در این مورد توضیح خواهم داد.
او گفت که بانک مرکزی می داند شماره حساب هایی که اعلام کرده است قابلیت دریافت وجه را ندارند. ین حساب ها در خارج از کشور ایجاد شده و پولی که به انها واریز می شود قابل حواله کردن نیست. از وکلایم خواستم از سه کشور و از هر کدام ۵۰ یورو به حساب های اعلام شده بانک مرکزی پول واریز کنند، جواب آمد حساب ها محرمانه است و قابلیت وصول ندارد. ۴ نوامبر دو پیام به هالک بانک ترکیه و کندون چین دادیم هر دو پاسخ دادند نه می توانیم ضمانتنامه دریافت کنیم و نه پولی وصول کنیم.

سورپرایز بزرگ: همین الان 22 میلیارد یورو پول نقد دارم!

در جلسه هفتم رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، معاون دادستان تهران از اموال او در چند کشور دیگر خبر داد و گفت: زنجانی از ابتدا جهت رد اموال فهرستی از اموال خود نوشت و به دادستانی ارائه کرد. در این لیست هیچ نامی از چاه های نفت وی در عراق و تاجیکستان و یا اموالی که وی در دو جلسه قبل دادگاه اعلام کرد نبود.

زنجانی در اواخر جلسه با ادعایی همه را متعجب کرد. او گفت: می‌خواستم آخرین روز دادگاه اعلام کنم اما چون مجبورم کردید امروز اعلام می‌کنم همین الان 22 میلیارد یورو پول نقد دارم. می‌خواستم این موضوع را روز آخر دادگاه و زمانی که آقایان می‌گویند بابک زنجانی پولی ندارد، اعلام کنم، اما امروز موضوع را بیان کردم.

البته این قضیه بعدتر با واکنش مسئولین مواجه شد و افرادی مثل رییس بانک مرکزی و وزیر دادگستری دارایی 22 میلیارد یورویی بابک زنجانی را کذب محض خواندند.

همچنین در این جلسه از وام 15 میلیارد یورویی یکی از شیوخ امارات به بابک زنجانی سخن به میان آمد که بابک زنجانی از پاسخ به نماینده دادستان درباره او طفره می رفت.

نماینده دادستان تهران در واکنش به این رفتار بابک زنجانی گفت :مدعی هستید “شیخ حشر” به شما اعتماد بسیار دارد. ایشان را به دادگاه بیاورید شهادت بدهد. که بابک زنجانی گفت: بله! می آید!

مشاجره لفظی با نماینده بانک

جلسه هشتم دادگاه بابک زنجانی با مشاجره ی لفظی او با وکیل بانک مسکن آغاز شد. در این جلسه بنا بود که وکیل شرکت hk اظهاراتش را بیان کند. او در ابتدای جلسه گفت: بعد از قرائت کیفرخواست ما باید به عنوان شاکی اعلام شکایت کنیم؛ اما در مقام پاسخگویی به دفاعیات بابک زنجانی باید بگویم زنجانی در دفاعیات به حواشی و مسائل جنبی پرداخته است به طوری که در صحبت‌های وی دفاع در مقابل کیفرخواست دیده نشد.

وکیل این شرکت گفت که بابک زنجانی از مسئولین شرکت نفت سوء استفاده کرد و همچنین اعلام کرد زنجانی دو میلیارد یورو از اموال شرکت نفت را به غارت برده است.

در این جلسه دو خواهر بابک زنجانی حاضر بودند که حضورشان به شایعاتی مبنی بر بازداشت شدن یکی از خواهرها به خاطر نامه نگاری با وی از زندان پایان داد.دعای جدید بابک زنجانی:معاون يك وزارتخانه با هماهنگی وزیر نامه ای را به آقای “ش” ارسال کرد که این نامه از طریق ایمیل امن به من ارسال شد/در آن نامه عنوان شده بود چون SCT تنها روزنه نظام است هیچ یک از اسنادش در جایی ثبت نشود.

توهین بابک زنجانی به وکیل شرکت نفت

در نهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی، او ادعا کرد که با کمک ارتش چین 8 دکل نفتی از یک شرکت آمریکایی خریده است. در این جلسه همچنین وکیل بانک مسکن گفت: :بابک زنجانی گفته است علیه بانک مسکن حکم گرفته و این بانک یک میلیارد دلار جریمه شده است. اظهارات وی کذب محض و ادعایی بیش نیست. بانک محکومیتی ندارد.

او ادامه داد: تهم نفتی برای نصب دستگاه I ONE TO I ONE شانزده میلیون و پانصد هزار تومان از بانک مسکن گرفته. آنطور که به من گفته اند نصب این دستگاه مانند قرار دادن یک دستگاه لب تاپ روی میز و زدن فیش آن به برق است.

در ادامه جلسه بابک زنجانی گفت:هماهنگی های لازم برای شکایت از وکیل شرکت نفت به عمل آمده است. این فرد موجب هتک حرمت من شد. شخص مورد نظر پرونده هایی را نبش قبر کرد که دارای حکم قضایی قطعی بوده و مختومه شده است.حراست وزارت نفت می دانسته است من چه سوابقی در پرونده ام داشته ام.

این متهم بارها به وکیل شرکت نفت توهین کرد که قاضی صلواتی به او مرتبا تذکر می داد. همچنین زنجانی ادعا کرد:سال ۸۸ هفت دکل نفتی را از طریق ارتش چین از یک شرکت امریکایی خریدم.

ادعای جالب دیگر زنجانی در این جلسه این بود:کسانی که کار تجاری بزرگ انجام می دهند مثل کارمندان نیستند.در تجارت بزرگ اعتبار مهم است. در مورد ۱۵ میلیارد یورو نمی توانیم به قانون و ماده اشاره کنیم و بگوییم چرا سند ندارد!

باید منتظر ماند و دید که زمان چطور ادعاهای عجیب و غریب و بعضا ضد و نقیض این متهم اقتصادی را رد و یا اثبات می کند.