بیانیه روسای دانشگاه های تهران

ss

چاپ

بیانیه روسای دانشگاه های تهران ، علامه طباطبایی و شهید بهشتی در حمایت از توافق هسته ای

جامعه > آموزش – دانشگاه های تهران ، علامه طباطبایی و شهید بهشتی در خصوص توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 اطلاعیه ای صادر کردند.

اين اطلاعيه كه به امضاي دكتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران ، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر محمد مهدی طهرانچی رئيس دانشگاه شهيد بهشتي رسيده ،به شرح زير است :
توافق جمهوري اسلامي ايران و قدرت هاي بزرگ بر سر برنامه جامع اقدام مشترك ، تحولي تاريخي نه تنها در روابط خارجي ايران ، بلكه در تاريخ روابط بين الملل است كه آغاز دوراني جديد در تحولات جهاني را نويد مي دهد .
اين دوران نوين با منش و كنش ابتكاري ديپلماسي ايراني آغاز گشت كه با هدايت مقام معظم رهبري ، مديريت سازنده رياست محترم جمهوري و اتخاذ روند تصميم سازي عالمانه و دانش بنيان توسط دولتمردان شكل گرفت و با تلاش خستگي ناپذير و هوشمندانه دستگاه ديپلماسي كشور به نهايت رسيد.
بدين گونه جمهوري اسلامي ايران راهي را براي دول آزادي خواه جهان گشود كه بتوانند با اتكاي به نيروي دروني ، كاربست فهم نوين خود از دانش روابط بين الملل و هنر ديپلماسي ، حقوق خود را به جاي ميادين جنگ بر سر ميز مذاكره محقق سازند .
رسیدن به این دستاورد بزرگ حاصل حضور دانشمندان، اهل اندیشه و حتی منتقدان دلسوزی است که با بهره گیری از آخرین دستاوردهای علوم انسانی و اجتماعی و تفکر ناب ایرانی-اسلامی، نقش تعیین کننده و تاریخ ساز این علوم را در این دوران متلاطم جهانی عیان نمودند.
حال که مرحلۀ دشوارتر توافق یعنی بررسی نهایی و همه جانبۀ متن برجام در مراجع ذی صلاح، تنظیم شرایط اجرای آن و نیز مدیریت شرایط جهانی در حین اجرا آغاز شده است، به نظر می رسد که باز هم استادان و صاحب نظران علوم انسانی و اجتماعی می توانند نقشی حیاتی و سرنوشت ساز ایفا کنند.
بر همین اساس دانشگاه های تهران، علامه طباطبائی و شهید بهشتی به عنوان اصلی ترین پایگاه های علوم انسانی و اجتماعی کشور، آمادگی خود را برای بهره گیری از توان استادان و دانشجویان و اهل تفکر برای طی این طریق دشوار اعلام می کنند تا هم چون ماه های گذشته بتوانند بین نهاد دانشگاه، عرصه های مختلف تصمیم سازی و حوزۀ اجرا ارتباطی سازنده برقرار کنند.