تجلیل از مرد اخلاق حوزه‌ فرهنگ

vv

چاپ

تجلیل از مرد اخلاق حوزه‌ فرهنگ / خاطره‌ اشعری از دیدار روزنامه‌نگاران جوان با مقام معظم رهبری

vv

فرهنگ > رسانه – ایبنا نوشت: مراسم بیستمین سال تاسیس خانه روزنامه‌نگاران جوان به همراه بزرگداشت علی اکبر اشعری شنبه یکم اسفند با حضور جمعی از اصحاب مطبوعات در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در این مراسم با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری خانه روزنامه نگاران جوان گفت: این خانه در سال 1374 تاسیس شد و زمینه‌ای را فراهم کرد تا در آن اتفاقات خوبی شکل بگیرد اما متاسفانه در سال 1384 کسانی که اسم اصولگرایی را بر خود داشتند با جوسازی علیه این خانه موجب تعطیلی آن شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن بزرگداشت مقام علی‌اکبر اشعری، موسس و رئیس هیات مدیره و هیات امنای خانه روزنامه‌نگاران جوان و مسئولیت‌های وی طی 40 سال گذشته گفت: اگر بخواهم ایشان را در یک کلمه جامع توصیف کنم، معلم بودن اوست؛ صفتی که تمام بار ارزشمند و متعالی را در خود دارد.

وی ادامه داد: اشعری مسئولیت‌های مختلفی مانند ریاست کتابخانه ملی، معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما، تولی‌گری مدرسه مفید، مجموعه باغ کتاب و خانه روزنامه‌نگاران جوان را بر عهده داشته و در تمامی این سمت‌ها او معلمی کرده است.

زائری در ادامه با بیان اینکه درسی که خانه روزنامه‌نگاران جوان برای آیندگان به جای گذاشته، پذیرش دیگران بود افزود: این خانه به ما یاد داد که دیگران را باور کنیم، بپذیریم و برایشان سهمی قائل باشیم، چیزی که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمندیم.

مدیرعامل خانه روزنامه‌نگاران جوان از حذف دیگری انتقاد کرد و گفت: هیچ کدام از ما نمی‌توانیم طرف مقابلمان را از بین ببریم و خانه روزنامه‌نگاران جوان هم جایی بود که همه افراد با گرایش‌های متفاوت و متناقض فکری در کنار هم نشستند و کار کردند. بنابراین ما در این خانه احترام به یکدیگر را یاد گرفتیم.

زائری در پایان تاکید کرد: اشعری نیز فردی بود که به ما احترام به دیگری را یاد داد و زمانی هم که در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد فعال بود بر حفظ چنین موضوعی با وجود تمامی اختلاف‌ها تاکید داشت.

نمایشگاه یاد یار مهربان و باغ کتاب یادگار اشعری است
محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه وقتی به ۳۷ سال گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اشعری در هر جایی از عمر این انقلاب، فعالیت‌های فرهنگی ارزنده‌ای انجام داده گفت: وی در وزارت ارشاد، صدا و سیما، شهرداری تهران کار فرهنگی کرده‌ و ردپای اشعری را می‌توان دید. جشنواره یاد یار مهربان نیز یکی از یادگارهای وی در شهرداری تهران است که یکی از سنت‌های حسنه‌ای به‌شمار می‌آید که بر جای مانده است.

وی با اشاره به مجموعه باغ کتاب که پیشنهاد آن توسط اشعری داده شد نیز گفت: باغ کتاب در هفته اول اردیبهشت سال ۱۳۹۵ افتتاح می‌شود و این مجموعه بزرگترین نمایشگاه دائمی کتاب در دنیا خواهد بود.

صلاحی در پایان گفت: اشعری همچنین در همشهری و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خدمات ارزند‌ه‌ای داشته که شایسته تقدیر است.

پیشنهاد چاپ کتاب خاطرات علی‌اکبر اشعری
محسن چینی‌فروشان از همکاران اشعری در دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز با بیان اینکه اشعری خاطرات فراوانی از چهار دهه فعالیت خود داشته گفت: من از وی پرسیدم که آیا تاکنون خاطرات خود را مکتوب کرده‌ که پاسخ‌شان منفی بوده است. امیدوارم با توجه به اهمیت ثبت تجارب و خاطرات با همکاری این انتشارات خاطرات وی در قالب کتابی منتشر شود.

چگونه ارتباطات در زمان اشعری بومی شد؟
علی‌اکبر اشعری، موسس و رئیس هیئت مدیره و هیات امنای خانه روزنامه‌نگاران جوان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه آنچه ما از معارف اسلامی و رهنمودهای امام دریافته بودیم، این بود که اگر قرار است نظامی جدید با عنوان نظام اسلامی در جهان پدید بیاید، هر اتفاقی که می‌افتد، باید در قالب این مجموعه معارف بازتعریف شود. سپس گفت: نمی‌شود نظام ما نام جمهوری اسلامی را در خود داشته باشد، اما سازوکاری برای اسلامی بودن عملکرد آن تعریف نشده باشد.

وی افزود: من وقتی مسئولیت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را پذیرفتم، متوجه شدم که ما در زمینه محتوای علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری فقیر هستیم. آن زمان نیز تازه متون ترجمه‌ شده در این حوزه وارد ایران شده بود و به جز این منابع چیز دیگری نداشتیم. روزی به آیت‌الله صادق لاریجانی در تماس تلفنی پیشنهاد دادم که تعدادی از طلاب و علمای حوزه در قم را به من معرفی کنند تا بتوانیم با استفاده از آنها کلاس‌هایی را ترتیب دهیم تا بر اساس آن بتوان علوم ارتباطات را با استفاده از معارف اسلامی بازتعریف کرد.

اشعری یادآور شد: ایشان نیز حدود ۱۵ تا ۱۶ نفر از طلاب فاضل قم را به ما معرفی کرد و در جلساتی با همکاری این علما قرار شد تا علوم ارتباطات مطابق با نظام اسلامی بازتعریف شود.

تاکید بر اخلاق رسانه‌ای و معیارهای ارزیابی آثار در جشنواره مطبوعات
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق دینی در زوایای مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی به یکی دیگر از اقدامات خود در دوره مسئولیتش به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: با چنین دغدغه‌ای در همان دوران همایش اخلاق رسانه را برگزار کردیم و از آنجا که این همایش با مبعث پیامبر مصادف شده بود از رهبر معظم انقلاب خواستیم تا ابتدای سخنرانی‌شان را به این موضوع اختصاص دهند که ایشان هم استقبال کردند و کل سخنرانی خود را به اخلاق روزنامه‌نگاری اختصاص دادند.

مدیر باغ کتاب در بخش دیگری از سخنانش به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: پیش از تاسیس خانه روزنامه‌نگاران جوان با مقام معظم رهبری به همراه وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیاط پشتی حسینیه امام خمینی(ره) دیدار کردیم و برای ایشان توضیح دادم که به دنبال تاسیس خانه روزنامه‌نگاران جوان هستیم و گفتیم که تلاش می‌کنیم سال آینده این مجموعه تاسیس شود و ایشان فرمودند که چرا سال آینده، همین الان شروع کنید.

اشعری در ادامه سخنانش تدوین شاخص‌های انتخاب آثار برتر در جشنواره مطبوعات را یکی دیگر از اقدامات خود در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دانست و افزود: در چهارمین دوره این جشنواره معیارها تدوین و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت و این یکی دیگر از اقدامات مهم در این دوره بود.

وی در بخش پایانی سخنانش نیز با اشاره به اینکه خانه روزنامه‌نگاران جوان با هدف تربیت نیروی انسانی در این حوزه به وجود آمد، اظهار کرد: با توجه به اینکه نشریات در آن دوره در حال افزایش بودند اما نیروی انسانی کافی نداشتیم این خانه شکل گرفت اما با روی کار آمدن وزیر ارشاد جدید خانه روزنامه‌نگاران جوان شد تعطیل شد.

وی در پایان تاکید کرد: این اتفاق درسی برای ما بود تا به این بیندیشیم که چگونه کار کنیم تا فرهنگ در زندان سیاست گرفتار نشود و با تغییر دولت‌ها و مسئولان سیاسی کارها ابتر نماند.

در این مراسم چهره‌هایی چون حسام‌الدین آشنا، حسین انتظامی، امیرمسعود شهرام نیا، محمدرضا وصفی، محسن چینی‌فروشان، محمدرضا زائری، علیرضا برازش، فریدون صدیقی، حجت‌الاسلام دعایی، مهدی قزلی و … حضور داشتند. سازمان‌‌ها و نهادهایی چون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، انتشارات سوره‌مهر، حوزه هنری، موسسه خانه کتاب، انتشارات امیرکبیر، نشر فرهنگ اسلامی، خبرگزاری مهر و … با هدایی از زحمات علی‌اکبر اشعری تجلیل کردند.

در بخش‌هایی از این مراسم برخی اعضای قدیمی خانه روزنامه‌نگاران جوان نیز چون مولود پاکروان، نواب حسینی و … خاطراتی را از سال‌های نخستین تاسیس این خانه بیان کردند. همچنین در این مراسم از کتاب «خانه روزنامه‌نگاران جوان» رونمایی شد.