تحریم های نفتی سطح تولید را به کدام سال برگرداند؟

cc

چاپ

؟آمار تولید نفت ایران در 46 سال گذشته

اقتصاد > انرژی – ایران در حالی قصد دارد در سال جاری میلادی ، تولید نفتش را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد که بررسی ها نشان می دهد در چهار دهه گذشته تولید نفت ایران در بیشتر سال ها بین 3 تا چهار میلیون بشکه بوده است .

به گزارش خبرهدف ، در حالی که تولید نفت ایران در سال های 1973 تا 1978 بین پنج تا شش میلیون بشکه در روز بود، حجم تولید در سال های پس از آن هیچ گاه از چهار میلیون بشکه فراتر نرفته است .تولید نفت ایران در 1973، 1974، 1976و 1977 در حدود شش میلیون بشکه بود اما در سال های بعد با بالا گرفتن مبارزات انقلابی و اعتصاب ها تولید نفت در سال 1878 به کمی بیش از 5 میلیون بشکه رسید .

ارزیابی ها نشان می دهد کمترین تولید نفت ایران در سال های 1979 و ماه های منتهی به پیروزی انقلاب به دلیل اعتصاب کارکنان صنعت نفت و در سال های اولیه انقلاب به دلیل نظرات متفاوت برخی مقامات در خصوص وضعیت تولید نفت اتفاق افتاده است . پس از آن با اغاز جنگ تحمیلی تولید نفت ایران به روزانه 2 تا 2.5 میلیون بشکه در روز محدود شد اما با پایان جنگ و آغاز سرمایه گذاری در این حوزه تولید نفت به بالاتر از سه میلیون بشکه در روز افزایش یافت . به تدریج ایران توانست با افزایش سرمایه گذاری ها در این حوزه، تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز افزایش دهد .

در سال های گذشته پس از اجرای طرح تحریم خرید نفت از ایران ، تولید نفت ایران رو به کاهش گذاشت و به محدوده 3 میلیون بشکه ای بازگشت به این ترتیب تولید نفت ایران در سال های 2010 تا 2014 به چهارده سال قبل ، یعنی سال های ابتدایی دهه نود بازگشت  افزایش یک میلیون بشکه ای تولید ، حجم تولید نفت ایران را به سال های 2002 تا 2044 بازخواهد گرداند .

 

 

3535