توضیحات عراقچی دربارۀ نحوه اجرای پروتکل الحاقی در توافق وین

عراقچی

چاپ

توضیحات عراقچی دربارۀ نحوه اجرای پروتکل الحاقی در توافق وین

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در توافق وین پیش بینی شده که ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را تا زمانی که تحریم های کنگره آمریکا لغو شوند، اجرا کند و در آن زمان اگر مجلس شورای اسلامی تمایل داشته باشد، می تواند آن را بررسی و در صورت صلاحدید تصویب کند.

سید عباس عراقچی درباره اجرای پروتکل الحاقی و نگاه توافق وین به اجرای آن از سوی ایران اظهارداشت: پروتکل الحاقی یک استاندارد شناخته شده بین المللی است که بیش از 140 کشور به آن ملحق شده اند ، در توافق وین هم پیش بینی شده که ایران به صورت داوطلبانه آن را اجرا خواهد کرد.

وی افزود: زمانی که تحریم های کنگره آمریکا لغو شوند، مجلس شورای اسلامی اگر تمایل داشته باشد، می تواند آن را بررسی و در صورت صلاحدید تصویب کند.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: از نظر ما دسترسی ها و مواردی که در پروتکل الحاقی است استانداردها و عرف های متعارف و شناخته شده بین المللی است و بنابراین با اجرای آنها مشکلی نخواهیم داشت.

عراقچی در زمینه مباحث مطرح شده برای بازدید از پارچین نیز گفت: مسایل مربوط به گذشته که از نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی به غلط به عنوان ابعاد احتمالی نظامی شناخته می شود بین ایران و آژانس بحث شده است.

وی یادآور شد: نقشه راه جدیدی بین مدیر کل آژانس و رییس سازمان انرژی اتمی ایران امضا شده که ان شاءالله بر اساس آن و ترتیباتی که وجود دارد، حل و فصل می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: مسیر راه در راستای همان توافقات قبلی است با یک نقشه راه جدید و با بعضی از ضمایم مربوط به آن که اسناد بین ایران و آژانس است، برای همین هم منتشر نشده است چنانچه هیچ کشوری اسناد بین خود و آژانس را منتشر نمی کند.