توضیح سازمان زمین‌شناسی درباره زلزله ملارد و گسل‌های تهران

چاپ

جامعه > شهری – شتاب ثبت شده در ایستگاه ملارد که برای زلزله بامداد ۶ دی ماه ۱۳۹۶ ثبت شده، تأثیری روی گسل‌های فعال تهران ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرهدف  و به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، به دنبال زمین‌لرزه‎ای با بزرگای ۴.۲ ریشتر که در ساعت ۰۰:۵۴:۳۳ بامداد چهارشنبه ۶ دی ماه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین رخ داد، نشست ستاد بحران این سازمان به‌طور مجدد با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان به منظور بررسی این زمین لرزه برگزار شد.

نتایج بررسی‌ها و اظهارنظرات کارشناسان و متخصصان گروه لرزه زمین‌ساخت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این نشست به شرح زیر عنوان شده است:

-۱شتاب ثبت شده در ایستگاه ملارد، بیشینه شتاب ۴۰ سانتیمتر بر مجذور ثانیه (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) را برای زلزله بامداد ۶ دی ماه ۱۳۹۶ ثبت کرده که این میزان شتاب تأثیری روی گسل‌های فعال تهران نخواهد داشت. البته این مسئله موجب فراموشی بحث مخاطرات ناشی از عملکرد گسل‌های فعال تهران نخواهد بود.

-۲ در سلسله جبال البرز و به ویژه تهران وجود گسل‌های فعال فراوان عامل لرزه‌خیزی منطقه است و به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر انرژی آزاد شده حاصل زلزله‌های ناشی از فعال شدن گسل جنوب کرج – ماهدشت نقشی در افزایش فعالیت گسل‌های تهران نداشته باشد.

-۳گاردین به‌صورت جدی نسبت به افزایش وقوع زلزله‌های با بزرگای بیشتر از ۷ در سال ۲۰۱۸ هشدار داده است که حاصل کاهش سرعت حرکت وضعی (چرخش زمین به دور خود) است (منبع گاردین برگرفته از دو مقاله منتخب امسال در انجمن زمین‌شناسی آمریکا-پیوست شماره ۱)

-۴مطالعات پیش‌نشانگری زمین‌لرزه در همه مراکز دنیا جنبه پ‍ژوهشی و محلی دارد و تاکنون هیچ مرجع علمی معتبری، هشدار زمین‌لرزه خارج از محدوده تحت پایش خود منتشر نکرده است.

-۵کامل‌ترین بانک اطلاعات گسل‌های کشور در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان متولی شناسایی و معرفی سرچشمه‌های لرزه‌زا است.

-۶نتایج مطالعات گذشته گروه لرزه‌زمین‌ساخت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نشان داده گسل ماهدشت-جنوب کرج گسلی است با راستای به تقریب شرقی-غربی است و مطالعات تکتونیک فعال و ریخت زمین‌ساختی، فعالیت گسل را در دوره کواترنری نشان می‌داد که بر همین اساس رخداد زمینلرزه روی این گسل دور از انتظار نبود.