جزییات درآمد نفت در لایحه بودجه سال 95

aa

چاپ

جزییات درآمد نفت در لایحه بودجه سال 95/ چقدر در صندوق توسعه ملی پس انداز می کنیم؟

aa

اقتصاد > انرژی – هر چند بسیاری از کارشناسان رقم 40 دلار برای هر بشکه نفت را در سال اینده کمی خوشبینانه می دانند اما براوردهای صورت گرفته از سوی مجامع بین المللی نشان می دهد تحقق این رقم برای هر بشکه نفت دور از ذهن نیست.


 با احتساب قيمت 40 دلاري براي هر بشكه نفت در سال آينده و همچنين پيش بيني صادرات روزانه  2.36 ميليون بشكه نفت حخام، ميعانات گازي و همچنين فروش گاز به پتروشيمي ها درآمدي در حدود 34 ميليارد و 370 ميليون دلار از اين محل عاید دولت می شود . هر چند بسياري از كارشناسان رقم 40 دلار براي هر بشكه نفت را در سال اينده كمي خوشبينانه مي دانند اما براوردهاي صورت گرفته از سوي مجامع بين المللي نشان مي دهد تحقق اين رقم براي هر بشكه نفت دور از ذهن نيست خصوصا آنكه تحولات تازه اي در بازار جهاني نفتي با برگزاري نشست هاي قطر و تهران و دستيابي به توافق ها و تفاهم ها براي كنترل بازار نفت رقم خورده است .

درآمد حاصل از صادرات نفت در سال آينده معادل با 25 ميليارد و 40 ميليون دلار در نظر گرفته شده است . اين درامد در صورتي محقق مي شود كه ايران بتواند صادرات روزانه نفت خام خود را به حدود يك ميليون  740 هزار بشكه ر روز افزايش دهد  متوسط قيمت نفت نيز در سال جاري ميلادي كمتر از 40 دلار ر هر بشكه نشود . در اين صورت درآمدهاي نفتي يك ششم درآمد نفتي ايران در سال 1390 خواهد شد . افزايش صادرات نفت از ان رو در لايحه بودجه سال اينده پيش بيني شده است كه بررسي ها نشان مي دهد با لغو تحريم ها، ايران مي تواند سهم بزرگتري از بازار جهاني نفت را در اختيار گرفته و اقداماتي را براي بازپس گيري عنوان خود در سازمان اوپك در دستور كار قرار دهد .

ايران پيش از تحريم هاي نفتي دومين تولیدكننده بزرگ اوپك محسوب مي شد . بر اين اساس درآمد حاصل از فروش ميعانات گازي نيز در سال اينده 7 ميليارد و 300 ميليون دلار پيش بيني شده است كه اين رقم نيز با فرض صادرات روزانه 500 هزار بشكه ميعانات گازي و البته با شرط پايين تر نبودن متوسط قيمت نفت از 40 دلار در سال آينده محقق خواهد شد . سال آينده پيش بيني شده است روزانه 120 هزار بشكه ميهانات گازي به پتروشيمي ها فروخته شود كه با احتساب قيمت 38 دلار براي هر بشكه نفت ، درآمد حاصل از اين محل به يك ميليارد و 660 ميليون دلار خواهد رسيد . نرخ برابري دلار با يك ريال در سال آينده 2997 تومان تعيين شده است .

به اين ترتيب مقرر شده است از محل درآمدهاي مذكور در سال آينده 6ميليارد و 540 ميليون دلار به صندوق توسعه كلي واريز شود .

از محل درآمدهاي حاصل از فروش نفت در سال آينده براي دولت سهمي معادل با 22.84 ميليارد دلار و براي شركت ملي نفت سهمي معادل با 4 ميليارد و 980 ميليون دلار در نظر گرفته شده است . درآمدهاي نفتي ايران در سال هاي اخير با كاهش قابل توجه قيمت نفت كاهشي ملموس را تجربه كرده است . اين اتفاق از پس يك دهه نفت گران رخ داد در حالي كه ذخاير ارزي ايران از قبل درآمدهاي بالاي نفتي در اين 10 ساله چندان قابل توجه نبود .

بر اساس اين گزارش ، با احتساب ورودي 6.5 ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي مي توان انتظار داشت صندوق توسعه ملي در سال اينده 46 ميليارد و 560 ميليون دلار موجودي داشته باشد .

صفدر حسيني مديرعامل صندوق توسعه لمي پيش از اين تاكيد كرده است با كاهش قيمت نفت ورودي صندوق توسعه ملي نصف شده است .

با این حال  مركز پژوهشهاي مجلس نیز در گزارشی اعلام كرده که تحقق درآمدهاي پيش بيني شده از محل فروش نفت در سال اينده جاي ترديد دارد چرا كه قيمت 40 دلاري براي فروش هر بشكه نفت مي‌تواند غير قابل تحقق باشد . لايحه بودجه در حالي در انتظار تصويب مجلس است كه قيمت هر بشكه نفت اوپك در بازارهاي جهاني به كمتر از 25 دلار رسيده است . برخي تحليلگران تداوم اين روند را در سال هاي آينده پيش بيني مي كنند .

مركز پژوهشهاي مجلس تاكيد كرده است برنامه ايران براي ورود يك ميليون بشكه نفت خام به بازار جهاني نفت سبب كاهش قيمت نفت خام مي شود مگر آنكه ساير توليدكنندگان عرضه خود را بكاهند . بررسي ها نشان مي دهد عملكرد صادرات نفت شامل نفت خام، ميعانات گازي و فروش ميعانات گازي به پتروشيمي ها در سال جاري در حدود يك ميليون و 400 هزار بشكه در روز بوده است كه اين رقم با توجه به پيش بيني افزايش يك ميليون بشكه اي صادرات از اين محل ها كمي مورد ترديد قرار مي گيرد .

در اين حوزه توجه به تحولات تازه رخ داده در بازار نفت ضروري است . بررسي ها نشان مي دهد در پي برگزاري نشست قطر و نشست تهران براي غلبه بر وضعيت نامناسب بازار نفت، احتمال رعايت تفاهم دست يافته براي جلوگيري از بدتر شدن وضعيت در اين بازار در دستور كار قرار رگفته است .

بازار جهاني نفت مدتهاست از فزوني عرضه نسبت به تقاضا در رنج است و بررسي ها نشان مي دهد در صورت رعايت سقف توليد  پايبندي كشورها به اين موضوع، قيمت نفت حفاظت شده و سقوط بيش از پيش قيمت ها رقم نخواهد خورد .