حادثه «خمینی شهر» دستمایه طنز تلخ مردم در شبکه های اجتماعی

vv

چاپ

یه سلامی هم بکنیم به دکتری که …

حادثه «خمینی شهر» دستمایه طنز تلخ مردم در شبکه های اجتماعی/ یه سلامی هم بکنیم به دکتری که …

vv

مردم بیش از گذشته جامعه پزشکی را در معرض نقد خود قرار داده اند. آنها حالا مصادیق بی شماری از زیر میزی، قصورات پزشکی و شرط دریافت هزینه برای دریافت خدمات در ذهن دارند.

جامعه ‍پزشکی طی سال های اخیر بیش از پیش در معرض نقد افکار عمومی قرار گرفته است. حجم بالای قصورات پزشکی، زیرمیزی ها و افزایش شکایات مردمی از هزینه های دریافتی از سوی پزشکان، حالا شکاف خاصی میان مردم و پزشکان ایجاد کرده است.

در ابتدا باید گفت که نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که هنوز بخش زیادی از جامعه پزشکی کشور، با کمترین چشمداشت های مالی نیت خدمت به مردم را دارند، اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت، که اقلیتی زیاده خواه در میان پزشکان، چنان خدمات درمانی را با فعالیتی اقتصادی اشتباه گرفته اند که حالا مردم کلیت این قشر را به یک چوب می رانند و از زیاده خواهی این اقلیت به ستوه آمده اند.

در هفته جاری، حادثه ی در خمینی شهر اصفهان بخش زیادی از مردم را به واکنش برانداخت. ماجرا دارای دو روایت بود.

روایت اول اینکه مادر و فرزندی به بیمارستان خمینی شهر اصفهان مراجعه می کنند تا چانه زخم شده کودک را پانسمان و بخیه کنند، همه چیز به شکل طبیعی پیش می روند تا اینکه، مادر آن کودک در ان زمان توان پرداخت هزینه درمان کودک را نداشته و کادر درمانی اقدام به باز کردن بخیه کودک می کنند. روایت دوم اما منطقی تر به نظر می آید. کادر درمانی در حال بخیه زدن کودک هستند که متوجه می شوند، مادر کودک توان پرداخت مالی هزینه بخیه را ندارد و از ادامه بخیه زدن صرف نظر می کنند و کودک را رها می کنند.

روایت دوم گرچه اندکی خوشبینانه تر به نظر می رسد اما به هیچ عنوان از فاجعه برانگیز بودن این حادثه کم نمی کند. سالهاست که مسئولان رده بالای کشور، در توصیه های خود به مسئولان بهداشت و درمان کشور، تاکید می کنند که نباید بیماری به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه های درمانی، از دریافت خدمات محروم شوند و سالهاست که بخش زیادی از افکار عمومی مصادیقی دارند از برخورد های کادر درمانی در بیمارستان های دولتی و خصوصی کشور، که به دلیل عدم پرداخت هزینه های درمان، از دریافت خدمات درمانی محروم مانده اند و کار آنها پیش نرفته.

این مصداق در اذهان عمومی حالا خود را با حادثه خمینی شهر همذات پنداری می کند و شاهد واکنش های در شبکه های اجتماعی طی روزهای اخیر هستیم.

بخش اول واکنش های مردم، واکنش جدی و سختی است که با تصویر سازی های خاص این اتفاق را محکوم کرده اند. نمونه واضح آن، تصویر زیر است که با حجم بالایی در شبکه های اجتماعی تکثیر شده و دست به دست می شود.

بخش دیگری از واکنش ها اما با زبان طنز بیان شده که رگه هایی تلخی در درون خود دارد. نمونه آن طنز جدیدی است که این روزها دست به دست می شود و در آن با مخاطب قرار دادن شخصیت های خاص، سلامی به آنها می کنند و کنایه هایی را به آنها می زنند. حالا پزشکان مخاطب این طنزشده اند.

در یکی از موارد، این طنز در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود: ﺟﺎ ﺩﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻨﺠﺎ ﺳﻼﻣﯽ ﺑﺪﯾﻢ ﺑﻪ ﮐﺎﺩﺭ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺷﻬﺮ… ﺍﻻﻥ ﺑﺨﯿﻪ ﺍﻭﻥ ﺩﺧﺘﺮ پسر ﺳﺎﻟﻪ ﺭﻭ ﮐﺸﯿﺪﯾﻦ ، ﭘﻮﻟﺪﺍﺭ ﺷﺪﯾﻦ؟ ! ﺧﺮﺝ ﺳﻔﺮ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺗﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﻭﻣﺪ؟»

یا در موردی دیگر: «یه سلامی هم بکنیم به اون پزشکایی که واسه سریال مهران مدیری تومار جمع کردن و اعتراض کردن، اما واسه این پسر مظلوم صداشون در نیومد».

با این حال همه این موارد نشان می دهد، مردم بیش از گذشته جامعه پزشکی را در معرض نقد خود قرار داده اند. آنها حالا مصادیق بی شماری از زیر میزی، قصورات پزشکی و شرط دریافت هزینه برای دریافت خدمات در ذهن دارند و اگر جامعه پزشکی در مقطع کنونی فکری به حال وضعیت کنونی با نگاهی واقع بینانه نکند، در قدم اول این ذهنیت در اذهان عمومی بیش از پیش قوت می گیرد و در قدم دوم تلاش های خالصانه گروهی بزرگ از پزشکان در سایه زیاده خواهی اقلیتی در میان آنها، زیر سوال می رود.

هرچند که شب گذشته،‌ سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در پیامی، گفت که این ماجرا آنطور که بیان شده، نبوده و البته از اینکه جامعه پزشکی به دلیل این خبر، مورد هجمه گسترده واقع شده،‌ انتقاد کرد.