حسن برزیده: فساد در سینمای ایران بسیار کم است

dd

چاپ

فساد اقتصادی دردناکتر از لغزش‌های فردی در سینما است

حسن برزیده: فساد در سینمای ایران بسیار کم استفساد اقتصادی دردناکتر از لغزش‌های فردی در سینما است

فرهنگ > سینما – حسن برزیده کارگردان سینما می‌گوید فساد در سینما آن چنان که این روزها گفته می‌شود، زیاد نیست.
dd

dd

کارگردان فیلم‌هایی چون «دکل» و «پرواز خاموش» درباره فساد در سینما و بحث‌هایی که درباره این موضوع عنوان می‌شود، به خبرآنلاین می‌گوید: «واقعیت این است که آنقدرها هم سینما فضای فاسدی ندارد. اما سینما محیط کوچکی دارد و آدم‌های آن شناخته شده هستند بنابراین اگر موردی پیش بیاید یا اتفاقی بیفتد به سرعت همه متوجه می‌شوند.»

بحث فساد در سینمای ایران پس از ماجرای کشف حجاب صدف طاهریان بازیگر سریال‌های تلویزیونی و صحبت‌های او درباره‌ی پشت پرده‌ی سینمای ایران دوباره سر زبان‌ها افتاده‌است.

برزیده با بیان این مطلب که البته فساد مثل هر جامعه‌ای در جامعه هنری هم وجود دارد و نمی‌توان سینما را مبرا از این موضوع دانست، می‌گوید: «همه شرایطی که می‌تواند انسان را فریب دهد در این حوزه وجود دارد. هم پول به اندازه کافی وجود دارد هم شهرت و هم پست و مقام. همه اینها هم می‌تواند ابزارهایی باشد برای منحرف شدن. اما با همه‌ی این حرف‌ها من معتقدم فساد در سینمای ایران بسیار ناچیز است. خوشبختانه در مقایسه با جوامع دیگر اگر بخواهم صریح بگویم، فساد در سینمای ایران بسیار کم است.»

این کارگردان سینما می‌افزاید: «کافی است شما به جمع مسئولان و فساد اقتصادی موجود در آن نگاه کنید. می‌بینید که وقتی این فسادها علنی می‌شود، پای میلیاردها تومان پول بیت‌المال به میان می‌آید که خورده و برده شده. به نظرم این خیلی دردناکتر از اتفاقی است که در سینما رخ می‌دهد و چند نفری دچار لغرش و خطا می‌شوند. به نظرم لغزش هنرمندان در سینما بسیار ناچیز است و قابل بحث نیست.»

کارگردان «مزار شریف» در پاسخ به این پرسش که برای همین میزان ناچیز فساد چه راه حلی وجود دارد نیز می‌گوید:‌«همین که به دنبال راه حل باشیم یعنی فسادی اتفاق افتاده است. چه بهتر که هر کدام از هنرمندان به شکل فردی مراقبت کنند و حتی اگر مسئله ای وجود دارد و در موارد نادر اتفاق می‌افتد با یک تذکر جلوی آن را بگیرند. اما اگر موارد جدی وجود دارد باید بلافاصله خانه سینما وارد عمل شود و منتظر ارگان‌های دیگر نماند. خود خانه سینما باید این عضو نامطلوب را حذف کند تا اسم فساد روی جامعه هنری گذ اشته نشود.»