• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • خنکای تابستان اردبیل؛ نئور و چشمه‌هایی که حال را جا می‌آورد

    تقدیمی هدف:

    خنکای تابستان اردبیل؛ نئور و چشمه‌هایی که حال را جا می‌آورد

    هفت ساعت رانندگی در سرعین | روزشمار برای شهری که کم کم سرد می شود

    gg

    جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری – اردبیل با وجود آب و هوای کوهستانی اش پایتخت گردشگری طبیعی کشور محسوب می شود. این استان با طبیعت فوق العاده اش هر ساله میلیون ها گردشگر داخلی و هزاران گردشگر خارجی را به خود جذب می کند. اکنون فصل سفر به این بهشت پنهان است، در ادامه به معرفی برترین جاذبه های گردشگری استان اردبیل می پردازیم.

     شهر زیبای اردبیل که به سبلان شهرت دارد مثل بقیه شهرهای ایران کنار جاذبه های طبیعی و آبگرم های معدنی، آثار تاریخی و قدیمی هم دارد که این جاذبه های زیبا باعث شده تا در طول سال مسافرای زیادی را به خودش جذب کند. طبیعت زیبا، خوراکی های خوشمزه، هوای خوب و تمیز این شهر را به یکی از مناطق توریستی تبدیل کرده است. اگر شما هم قصد سفر کردن دارید در این گزارش به پیشنهاد سفر و معرفی یکی از مناطق خوش آب و هوا که علاوه بر جاذبه های طبیعی از مقصدهای مهم گردشگری نیز محسوب می شود، پرداخته ایم.

    اردبیل با  چندین هزار سال قدمت و با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، باستانی، فرهنگی، هنری و تفریحی یکی از ۱۰ استان برتر کشور در زمینه گردشگری محسوب می شود، این استان به لحاظ اجتماعی به شهر دارالامان به لحاظ تنوع گردشگری بی نظیر و به لحاظ تاریخی و باستانی به تابلویی از یادگارهای برجسته ادوار گذشته مشهور است.

    استان اردبیل در شمال غربی ایران واقع شده است. از شمال به جمهوری آذربايجان، از جنوب به استان زنجان، از غرب با آذربايجان شرقی و از شرق با استان گيلان همسايه است. مساحت این استان ۱۷ هزار و ۹۵۳ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود یک میلیون و ۲۴۹ هزار نفر است. مرکز این استان شهر اردبیل است و شهرستان‌های ديگر آن عبارتند از بيله سوار، گِرمی، خلخال، مشكين شهر، پارس آباد، نير، نمين، كوثر و سرعين.

    به گزارش خبرگزاری خبرهدف ؛ بهترین زمان برای سفر به این استان و جاذبه‌های گردشگری اش فصل تابستان است. از آنجا که برای مسیر تهران به اردبیل قطاری وجود ندارد، جز سفر با هواپیما و ماشین راه دیگری برای سفر به این شهر دیدنی وجود ندارد، بهترین گزینه سفر با ماشین شخصی خودتان است، چرا که جاده ای که به سمت اردبیل در پیش رو دارید، فوق العاده دیدنی است.  عبور از گردنه حیران حسابی سرحالتان می آورد و احساس خستگی نخواهید داشت. از تهران، با خودروی شخصی حدود ۷ ساعت می توان رانندگی کرد و خود را به اردبیل رساند. آبشار، رودخانه های پرآب، هوای بسیار خنک، جنگل‌های حفاظت شده، چشمه‌های آب سرد و آب گرم، پیست اسکی، بناهای تاریخی، موقعیت مناسب برای کوهنوردی و… از جمله جاذبه‌هایی است که در این منطقه وجود دارد.

    موقعت جغرافیایی و آب و هوایی اردبیلیکی از ویژگی های این استان آب و هوای مطبوع و خنک این منطقه در فصل های بهار و تابستان است. اقلیم طبیعی استان اردبیل در دامنه کوه سبلان چهار اقلیم مدیترانه‌ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل را دارا است که موجب می‌شود به لحاظ صنعت توریسم امکانات متنوعی را در طول سال داشته باشد.

    با وجود اینکه بسیاری از گردشگران این استان را جزو استان‌های سردسیر با ۸ ماه آب و هوای سرد و تنها چهار ماه آب و هوای گرم و معتدل می‌شناسند، اما اقلیم‌های چهارگانه موجب شده تفاوت درجه حرارت هوا در جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین شهرستان‌های این استان قابل توجه بوده و در حالی که در یک شهرستان هوا سرد و ابری است در شهرستان مجاور شهروندان شاهد آب و هوای آفتابی باشند.

    این مهم موجب شده است هر یک از شهرستان‌های دهگانه این استان قابلیت‌های اکوتوریسم ویژه خود را داشته و هریک بتواند در مقطعی از سال پذیرای مهمانان و گردشگران باشد.

    جغرافیای‌ عمومی‌ شهرستان‌ اردبیل‌ از ارتفاعات‌ كوهستان‌های‌ سبلان‌، طالش‌ و بزغوش‌، متأثر است‌. بیشتر نواحی‌ اردبیل‌ بیش‌ از ۳ هزار متر از سطح‌ دریا ارتفاع‌ دارد. قله‌ سبلان‌ با ارتفاع ‌۴۸۱۱ متر در شمال‌ غربی‌این‌ شهرستان‌ واقع‌ شده‌ و در اعتدال‌ هوای‌ آن‌ نقش‌ عمده‌ای‌ دارد. شهرستان‌ اردبیل‌ از مناطق‌ سرد سیر ایران‌ است‌ و بین ‌۵ تا ۸ ماه‌ در سال‌ سرد است‌. زمستان‌های‌ بسیار سرد و تابستان‌های‌ معتدل‌ از ویژگی‌های‌ آب‌ و هوائی ‌اردبیل‌ است‌. استان اردبيل در يک نگاه كلی جز استان‌های سرد ايران محسوب می شود . وجود كوه ها در اغلب نقاط استان باعث كاهش دما بخصوص در فصل های پایيز و زمستان می شود.

    جاذبه های طبیعی و گردشگری اردبیل

    اردبیل که یکی از کلان شهرهای ایران است، در قبل و پس از اسلام مرکز آذربایجان بوده است. واژه اردبيل واژه‌ای اوستایی است که از دو کلمه آرتا (مقدس) و ويل (شهر) به معنی شهر مقدّس ترکيب شده است. اردبيل از مناطق با اهميت ايران به شمار می‌آيد و دارای آثار و ابنیه تاريخی و جاذبه‌های طبيعی بسيار زيادی است. اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است. این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته ‌است و دارای ارتفاع زیادی است و از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. مجتمع های آبگرم سرعین در ۲۲ کیلومتری غرب شهر اردبیل یکی از مشهورترین مناطق گردشگری استان اردبیل است که در فصل های گرم به خصوص تابستان میزبان ده‌ها هزار نفر گردشگر از اقصی نقاط ایران و کشورهای خارجی است. بيش تر جمعيت استان؛ آذری زبان هستند و ميهمان نوازی و رعايت آداب و رسوم خاص آذری ها از ويژگی های مردم استان است.

    در سال‌های اخیر تور اردبیل گردی با هدف ایجاد فرصت گردش و تفریح برای گردشگران و مسافران و از سویی معرفی جاذبه‌های گردشگری استان فعال شده است. مقاصد گردشی این تورها نیز شامل بقعه شیخ صفی، بازار تاریخی، پل‌های تاریخی، موزه تاریخ طبیعی، دریاچه شورابیل، موزه مردم‌شناسی و… است. تنوع مقاصد بازدید به شکلی انتخاب شده است که گردشگران نمونه‌هایی از آثار گردشگری طبیعی، میراثی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی را مشاهده کنند.

    دریاچه نئور: دریاچه نئور بزرگترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان اردبیل است. این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به ‌طرف خلخال در یکی از دره‌‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار واقع شده است. برای رسیدن به آن پس از طی حدود ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌ رسید، سپس جاده‌ای به طول ۱۳ کیلومتر را به سمت بالای کوه که طی کنید و پس از گذر از کنار روستای عباس آباد به دریاچه می رسید. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه، خاکی است.

    دریاچه نئور مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می‌آورند. آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمین‌های کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می گیرد. محدوده دریاچه نئور به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده و دارای ارزش های زیستگاهی «اکوتوریستی،‌ زنبور داری، کشاورزی و دامداری» است. این منطقه داراى پوشش گیاهى متنوع از جمله شبدر، بابونه، ‌بومادران، آلاله، نعناع و… است، دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری نیز است.

    موزه مردم شناسی: حمام آقا نقی از حمام‌های قدیمی اردبیل و یکی از آثار تاریخی آن محسوب می‌شود. موزه مردم شناسی اردبیل در محل حمام تاریخی آقانقی (ظهیرالاسلام) در میدان عالی قاپو ابتدای خیابان سعدی اردبیل قرار دارد. در این محل علاوه بر نمایش ۳۳ نوع مجسمه با پوشش محلی مردم استان اردبیل، آثار و دست نوشته‌های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه جمع آوری و عرضه شده است.

    این حمام را شخصی به نام ظهیرالاسلام در دوره ایلخانی بنا کرد و ۲۰۰ سال بعد بخش هایی به آن اضافه شد. در زمان قاجار فردی به نام آقانقی مؤتمن الرعایا این حمام را خریداری و بازسازی کرد و به همین جهت است که این حمام به نام هر دو نفر نامیده می شود. در سال ۱۳۷۸ خورشیدی این حمام توسط میراث فرهنگی خریداری شد و بعد از انجام بازسازی های لازم، به موزه مردمشناسی اردبیل تبدیل شد. ورودی موزه مردمشناسی اردبیل از رختکن آغاز شده و به حوض سنگی هشت ضلعی با چهار بازو ختم می‌شود، رواق هشتی شکل، کفش کن، گنبد سربینه، گرمخانه، استخرهای آب گرم و استخر آب سرد از جمله قسمت‌های این حمام است که در حال حاضر در بخش های مختلف آن اشیای قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

    موزه حیات وحش: موزه حیات وحش اردبیل در خیابان دانشگاه کنار دریاچه شورابیل واقع شده است. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ گونه از حیوانات پوست آرایی شده (تاکسیدرمی) در موزه تاریخ طبیعی اردبیل نگهداری می ‌شود. از این ۱۲۰ گونه ۲۰ گونه پستاندار، ۸۰ گونه پرنده و ۱۲ گونه دو زیست شامل خزندگان، ماهیان و ۸گونه نادر و کمیاب حیوانات وحشی است که مجموعه ای زیبا از طبیعت استان را در مقیاسی کوچک برای علاقه مندان به نمایش گذاشته است، به نحوی که می توان جذابیتی متفاوت از تلفیق تاریخ و طبیعت را در این مکان تجربه کرد.

    در موزه تاریخ طبیعی اردبیل حیوانات به شکل پانل شامل قسمت‌های جمجمه، شاخ بال و پر پرندگان و نیز حشرات متعدد بر روی دیوار قرار گرفته و علاوه بر آنها فسیل و کانی های طبیعی را نیز می توان مشاهده کرد. دیدنی‌های دیگر موزه وجود دو زیستگاه تالاب و بوستانی است که به شکل خوب و عالی و با ژست‌ مناسب جا نمایی شده است. همچنین بخش محیط زیست موزه حیات وحش اردبیل در زمینی به مساحت یک هزار و ۲۰۰متر مربع شامل ۶بخش آفرینش، دیرین شناسی، زیست بوم دشتی، تالاب و بوستانی و آکواریوم است که در آن انواع مارهای سمی و غیر سمی نگهداری می‌ شود.

    بازار بزرگ اردبیل: بازار تاریخی اردبیل معروف به راسته‌بازار و یا «قیصریه» مجموعه‌ای است مرکب از تیمچه، سرا، حمام و مسجد که بنای فعلی آن از جمله آثار دوره سلجوقی، زندیه و صفویه و بر بنیان اولیه بازار ساخته شده است.

    بازاربزرگ اردبيل در ميانه شهر و در طرفين خيابان امام خمينی واقع شده که در هر صورت به راحتی می توان آن‌را پیدا کرد. مجموعه بازار بزرگ اردبیل با طاق های جناغی و گنبدهای ساده پوشش یافته روشنایی داخل بازار از طریق روزنه های تعبیه شده در پوشش های گنبدی تأمین می شود.

    از دیگر بخش های مهم بازار، چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه است. بر سر بازارچه شمال شرقی، سنگ نوشته ای به چشم می خورد، این سنگ نوشته حاوی نام بانی و تاریخ ساخت بنای بازار اردبیل بوده است. مجموعه تاریخی بازار اردبیل در سال های اخیر از طرف سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شده و به شماره ۱۶۹۰ به ثبت تاریخی رسیده است. قسمت عمده بازار اردبيل در خيابان‌کشى‌هاى نيم قرن گذشته تخريب شده و ارتباط بعضى از بخش‌هاى آن با هسته مرکزى بازار از بين رفته است.

    جنگل فندقلو؛ سرزمین بابونه‌های بهشتی: منطقه نمونه گردشگری فندقلو که به دلیل برخورداری از درختان فندق به این نام خوانده می شود، یکی از مهمترین منابع طبیعی گونه‌های گیاهی از جمله بلوط، بیدمشک، راش، مرز و بابونه است.

    با وجود اینکه ساخت مجتمع‌های رفاهی این منطقه را به منطقه مورد توجه گردشگران و طبیعت‌گردان تبدیل کرده اما توسعه امکانات رفاهی آن از جمله احداث پیست اسکی روی چمن در تابستان، پیست اسکی روی برف در زمستان، اقامت‌های ییلاقی و احداث کمپینگ‌های موقت از جمله قابلیت‌های اکوتوریستی این منطقه است.

    جنگل فندقلو در 30 کیلومتری شهرستان اردبیل و 10 کیلومتری جنوب شهر نمین واقع شده ‌است. این جنگل بخاطر داشتن جاذبه‌ های منحصربه ‌فرد جنگلی و گردنه زیبای حیران قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اکوتوریسم دارد. راه‌های مختلفی به این جنگل وجود دارد، اما راه اصلی رسیدن به آن که آسفالت هم است، سه راهی جاده اردبیل به آستارا در نزدیکی شهر نمین است. به این ترتیب که در مسیر راه اردبیل به آستارا و پیش از رسیدن به نمین مسیری سرسبز و زیبا با تابلوی راهنمای جنگل فندقلو مشاده می‌ کنید راه دیگر که برای رسیدن به این جنگل وجود دارد از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران از داخل روستای گیلده است.

    در داخل جنگل یک استخر آبگرم به نام مشه سویی وجود دارد که آب آن خاصیت درمانی دارد. علاوه بر جاذبه های گردشگری برای پذیرایی و اقامت گردشگران داخلی و خارجی، مکان هایی تدارک دیده شده که امکان اقامت به صورت شبانه روزی هم در آن مهیا است، با توجه به نکات مطرح شده می‌توان گفت منطقه فندقلو با داشتن انواع درختان میوه، پیست اسکی و گونه‌های گیاهی و طبی مختلف، آب معدنی، حیات وحش، آب و هوای معتدل و چشم انداز زیبا و…جزو مناطق منحصر به فرد است که پتانسیل بالایی در صنعت اکوتوریسم دارد.

    دریاچه شورابیل؛ دریاچه‌ای که چهره خود را تغییر داد: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری استان دریاچه شورابیل است. دریاچه شورابیل در مرکز استان واقع شده که در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات غیر کارشناسی در اقلیم آن شرایط اولیه اقلیمی خود را از دست داده و چهره جدیدی یافته است.

    دریاچه شورابیل در ۲ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال واقع شده است، این دریاچه در ارتفاع یک هزار و ۳۶۵ متری از سطح دریا قرار دارد. علت نامگذاری دریاچه شورابیل این بوده که قبلا آب این دریاچه بسیار شور بوده و افرادی که از بیماری‌های پوستی و رماتیسم رنج می‌کشیدند برای درمان بیماری خود از گِل این دریاچه استفاده می‌کردند، ولی امروزه  با هدایت آب رودخانه بالخلو به آن حجم آب آن از ۱/۱میلیون متر مکعب به ۱۴میلیون متر مکعب و وسعت آن از ۷۴هکتار به ۱۸۰ هکتار افزایش یافت و از شوری آن کاسته شده به طوریکه در آن نوعی ماهی قزل آلای رنگین کمان پرورش داده می شود.

    پلیکان های خاکستری، اردک چشم طلایی، اردک تاجدار، غاز خاکستری، غاز زنگوله بار، لک لک سیاه و… از پرندگان مهاجر و دراج، قرقاول، مرغابی، خوتکا، چنگر، حواسیل، آنگوت و…از جمله پرندگان بومی هستند که در دریاچه زیبای شورابیل  به چشم می خورند
    نتایج مطالعات زمین‌شناختی نشان می دهد که قدمت دریاچه شورابیل قدیمى تر از دریاچه ارومیه است

    پل هفت چشمه:  پل هفت چشمه در اردبیل در میدان پانزده خرداد ابتدای خیابان ساحلی و روی رودخانه با لیقلو چای واقع شده است. پل هفت چشمه که بنام های ججین، پل داشکسن و یدی گوزلی، کورپی قرمزی نیز نامیده می شود دارای هفت چشمه است و آثار دوره صفوی است. این اسامی ارزش تاریخی خود را دارند.


    مقبره شیخ امین الدین جبرائیل: مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل پدر شیخ صفی‌الدین، پدرجد پادشاهان صفوی در روستای کلخوران در ۳کیلومتری شمال اردبیل قرار دارد و به همین دلیل روستای کلخوران گاه به نام «کلخوران شیخ» خوانده می ‌شود. مقبره شیخ کلخوران که در اوایل قرن دهم هجری قمری بنا شده است، در وسط محوطه‌ای وسیع مشهور به باغ شیخ، به شکل هشت ضلعی با آجر ساخته شده است.

    در آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرائیل برجی شبیه برج مقبره‌ شیخ صفی دیده می‌شود که احتمالاً مربوط به قرن هشتم هجری قمری است، اما اصل عمارت در زمان‌های بعد یعنی همزمان با بقعه شیخ صفی در اوایل قرن دهم بنا نهاده شده است. سبک نقاشی مربوط به دوره صفوی است. سقف رواق دارای گچبری است که با رنگ های طلایی و آبی دارای اسلیم های زیبا و گل های شاه عباسی است که حاکی از آرامش معنویت محیط و مکان بقعه است. دیوارهای جانبی رواق دارای کاشی کاری معرق و در بعضی از قسمت ها از کاشی های اصیل هشت ضلعی استفاده شده است.

    درب ورودی بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل از چوب جنگلی ساخته شده است و در حواشی لنگه درب ها، اشعاری بصورت برجسته کار شده است. از باقیمانده اشعاری که به خط نستعلیق روی این در کنده شده، تاریخ ساخت آن 1030 هجری قمری ذکر شده است.

    بالاى درِ ورودى، تصوير يک شير و يک پلنگ در دو سوى پنجره نقاشى شده و هر يک با يک زنجير به پنجره بسته شده‌اند، و نشان از سبک و سياق منسوب به دوره صفوى و اوايل سده يازدهم هجرى دارند. هفت قطعه سنگ قبر بسيار زيبا و پرنقش و نگار، اما بدون نام و نشان در جنوب شرقى بقعه شيخ جبرائيل وجود دارد اين سنگ‌ها به موازات و مجاورت هم در حاشيه يک گورستان بزرگ قرار دارند و به نام هفت‌تنان کلخوران معروف‌اند.

    دریاچه قالغانلو: قالغانلو دریاچه ای فصلی است که در شرق روستای خان کندی شهرستان گرمی مغان استان اردبیل قرار دارد. وسعت دریاچه ۵ هزار مترمربع است. این دریاچه از ذوب شدن تدریجی برف‌های کوه قبله داشی به وجود آمده و در فصل بهار وسعت آن افزایش می یابد. در فصل های خشک سال به خاطر افزایش تبخیر سطحی و مصرف آب آن توسط دام‌ها و کشاورزان از وسعت آن کم می شود.

    بررسی اکولوژی طبیعی قالغانلو نشان می دهد که یک اکوسیستم با انواع موجودات آبزی در آن وجود دارد. همچنین این دریاچه مکان خوبی جهت پرورش انواع ماهیان سردآبی است.

    گردنه حیران:  زیبایی گردنه حیران که در نام آن جلوه می کند از جمله طبیعت های منحصر به فرد گردشگری مجاور استان‌های اردبیل و گیلان است که به عقیده کارشناسان می تواند با ارائه خدمات رفاهی و توریستی زیبایی ورودی شهر اردبیل را دو چندان کند. تله کابین حیران – فندقلو از جمله امکانات گردشگری قابل توجه این منطقه است که می تواند چشم مسافران را به زیبایی این منطقه نوازش کند.

    مسیر رویایی گردنه حیران در جاده آستارا به اردبیل از یک طرف مشرف به کوه هاییِ که پوشیده از جنگل های انبوهِ و از سویی مشرف به دره ای نه چندان عمیق که از میانش رود ارس عبور می کند. این رود تعیین کننده مرز ایران و کشور آذربایجانه و گردنه حیران به عنوان زیباترین گردنه طبیعی گردشگری جهان انتخاب شده و به بهشت آسیا هم معروف است.

    گردنه حیران تقریبا بیشتر مواقع در زیر ابری از مه پنهان است. دره ها و کوهپایه های پوشیده از گل ها و گیاهان جنگلی و گاوهایی که در حال چرا هستن با چشم انداز زیبایی از کندوهای عسل، اولین جلوه هایی که به چشم هر رهگذری می خورد. بی شک گردنه حیران از زیباترین مناطق سرسبز ایران است.

    آبگرم و آبشارهای اردبیل: واقع شدن اردبیل در دامنه رشته کوه سبلان باعث پدید آمدن آبگرم‌های معدنی و آبشارهای مثال زدنی در این منطقه شده و اردبیل را به سرزمین چشمه های بهشتی مشهور کرده است. از جمله مهمترین آبشارهای اردبیل می توان به آبشار سردابه، گورگور، خیاوچای و آق بولاغ اشاره کرد.

    پیست اسکی آلوارس: این پیست از زیباترین نقاط استان اردبیل از لحاظ گردشگری و در دامنه های مرتفع و زیبای سبلان واقع شده و بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران است. این پیست اسکی در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته و از انجایی که پیست در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، به سبب بارندگی برف فراوان در طول پاییز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برف‌ها حدود ۶ تا ۸ ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و به خاطر همین موضوع در ایران توانسته رتبه اول کسب کند.

    آبشار گورگور آلوارس(دره آلوارس): چشمه گورگور از چشمه های مشهور منطقه سبلان و استان اردبیل است که در دره آلوارس جریان دارد. دره آلوارس یا قزل گوللر یکی از عریض ترین و باصفاترین دره های سبلان است که به دلیل وجود مناظر طبیعی بکر و باصفا ییلاق اهالی منطقه هم به حساب می آید.

    غار یخکان: اثر طبیعی و ملی غار یخکان در منتهی الیه جنوب شرقی استان اردبیل واقع شده است. هوای داخل غار سرد و به شدت مرطوب و نمناک است. حوضچه آبی در ضلع شرقی و در ارتفاع ۱.۵ متری از کف غار تشکیل شده است. آب آن از جمع شدن قطرات آب ناشی از تقطیر در اثر برخورد بخار آب با دیواره سرد تأمین می شود.

    این حوضچه دارای آب بسیار گوارا و فوق العاده سرد است. غار یخکان در منتهی الیه جنوب شرقی شهرستان خلخال در ضلع غربی رشته ماسوله داغ و در ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متری از سطح دریای آزاد واقع شده است. فاصله غار یخکان از مرکز شهرستان خلخال حدود ۷۷ کیلومتر است و دسترسی به این غار از طریق جاده شوسه به طول ۷۴ کیلومتر و ۳ کیلومتر راه پیاده رو امکان پذیر است.

    معرفی صنایع دستی، غذای محلی و سوغات

    اردبیل به واسطه داشتن تاریخ کهن در ادوار مختلف و تکامل در این دوره‌ها صنایع دستی مختلفی را به تکامل رسانده و به جوامع مختلف معرفی و صادر کرده است. به وضوح می‌توان اوج این شکوه را در دوره صفویه جستجو کرد که بایستی این شکوه را به نام مکتب اردبیل ثبت کرد که از آن جمله آبگینه، نساجی سنتی، سفال، صنایع دستی چرمی، گلیم بافی و فرش دستباف اردبیل می توان نام برد. از مهم‌ترین سوغات اردبیل می‌توان آب‌نبات، تخمهٔ آفتابگردان، قره حالوا (حلوای سیاه)، سرشیر، شیرینی‌های محلی، شكلات روسته، عسل طبیعی سبلان، عصارهٔ گل‌های سبلان و کره را نام برد.

    همچنین از غذاهای سنتی اردبیل می‌توان به آش اوماج، آش دوغ، آش شیر، آَش یارما، بزباش، پیچاق قیمه، تاس‌کباب، ترحلوا، ترشی‌قرمه، چیغیرتما، حلوای زرد، حلوای زنجبیل، خشیل، خورش قاتق، ساج‌ایچی، سوغان‌سو، قرمه‌سبزی، قویماق، قیساوا، قیقاناق، کوفته، لونگی و هرا اشاره کرد.

    علاوه بر مناطق مرکزی اردبیل سایر شهرستان های استان نیز دارای جاذبه های تاریخی، باستانی، موزه، طبیعت بکر، امکانات تفریحی و …. است. نمونه این مناطق گردشگری علاوه بر سرعین که با دارا بودن شاخصه های طبیعی، آب و هوایی، آبگرم، پیست اسکی آلوارس، غذاهای سنتی، کوه سبلان و… است می توان به برخی از شهرستان های گردشگری استان اشاره کرد.

    بخش عمده جمعيت استان در بخش كشاورزی فعاليت دارند. عمده ترين محصولات كشاورزی استان غلات، سيب زميني، حبوبات و ذرت است. توليد گوشت و لبنيات از ديگر فعاليت های مردم استان است. عمل توليدی در استان اردبيـــــل از مرغوبيت زيادی برخوردار است. لاستيک سازی، چرم سازی، و صنايع مرتبط با كشاورزی از فعـــــــاليت های صنعتی استان محسوب می شود.

    دسترسی به فرودگاه و پایانه مسافربری

    یکی از فرودگاه‌های ایران، که در شمال شرق اردبیل و در شمال غرب ایران قرار دارد «فرودگاه اردبیل» است. ايمنی زمينی فرودگاه و آتشنشانی از واحدهای عملياتی فرودگاه اردبیل است.

    علاوه بر این اداره كل حمل و نقل و پايانه های استان اردبيل با داشتن يک پايانه مرزی و يک تير پارک در بيله سوار، ۵مجتمع خدماتی رفاهی بين راهی در محور اردبيل- آستارا، فتاحي محور مشگن شهر – اردبيل كيلومتر 4 سمت راست، سحر محور اردبيل – پارس آباد كيلومتر 97 سمت راست، اشرفی محور اردبيل – نير كيلومتر 5/16 سمت راست، باغچه سبز محور مشگين شهر- اهر كيلومتر3 سمت چپ و 6 پايانه مسافری فعال و يک پايانه سيمان واقع در نمین و یک شهرک حمل و نقل واقع در جاده خلخال سه راه كورائيم، امورات حمل و نقل جاده ای استان را بر عهده دارد.

    این استان مکان‌های مناسبی برای اسکان دارد. برای اقامت می توانید از هتل های خوب و با امکانات، همین طور هتل آپارتمان های تمیز این شهر استفاده کنید و لذت ببرید. در جدول زیر به معرفی چند نمونه از این هتل ها پرداخته ایم.

     

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.