در کافه‌خبر بررسی شد؛ گردشگری پس از تحریم چه می‌شود؟

اعضای هیات مدیره

چاپ

در کافه‌خبر بررسی شد؛ گردشگری پس از تحریم چه می‌شود؟

در میزگرد “گردشگری در دوره پساتحریم” عنوان شد که خوشبختانه اکنون شرایط برای ورود گردشگر مناسب است و تنها باید دولت به جذب سرمایه گذار برای توسعه زیربناها در این بخش کمک کند تا آنها نگران برگشت سود و سرمایه خود نباشند.

 گردشگری در سالهای گذشته حال خوبی نداشت و شرایط تحریم و روابط بین اللملی باعث شده بود تا چرخهای این صنعت که می تواند یکی از مهمترین منابع ارزآوری و اشتغالزایی برای کشور باشد به خوبی نچرخد. اما اکنون با وجودیکه هنوز مدت کمی از تغییرات در حوزه بین اللمل ایران می گذرد گردشگری خارجی رشد خوبی دارد و تقاضاها برای ورود به ایران رو به افزایش است. اما هنوز هم دست اندرکاران این حوزه نگران کمبود هتل و اقامت گاههای مناسب برای گردشگران هستند و به دنبال راهکارهای حمایتی دولت برای جذب سرمایه گذار. در همین زمینه میزگردی را با حضور علی باقر نعمتی مدیر کل بازاریابی و تبلیغات  سازمان گردشگری و اکبر غمخوار عضو هیات مدیره انجمن خدمات گردشگری استان تهران برگزار کردیم.

مشروح این میزگرد را می خوانید:

از دوران سازندگی تا دولت آقای روحانی وضعیت گردشگری در کشور چگونه بود و چه شرایطی را پشت سر گذاشت؟

غمخوار: من سال 1370 که رئیس سازمان سیاحتی بنیاد مستضعفان بودم در عرصه گردشگری وارد شدم. آن زمان سالهای پس از جنگ بود و کسی باور نمی کرد که بتوان در این زمینه فعال بود اما ما شروع کردیم و بسیار هم موفقیت آمیز بود.تا دوره دولت اصلاحات که شعار خوب گفت و گوی تمدنها اعلام شد، کار گردشگری توسعه یافت اما اواسط کار موضوع 11 سپتامبر پیش آمد و یک سالی طول کشید تا بتوانیم دوباره به شرایط عادی بازگردیم اما باز هم شرایط خوب بود. اما در دوره 8 سال آقای احمدی نژاد به لحاظ اینکه هم مسئولان حوزه سیاسی بودند و هم موضوع تحریم ها پیش آمد وضعیت گردشگری مشکل پیدا کرد.مثلا ما به کشور بوسنی هرزگوین در زمانی که درگیر جنگ بود بسیار کمک کردیم اما یک آژانس گردشگری از همین کشور به ما گفت روزی که تصمیم نداشته باشید کشوری را از صحنه روزگار محو کنید ما به ایران می یاییم. یا همین که رئیس دولت اعلام کرد قطعنامه های سازمان بین اللمل تکه کاغذی بیش نیست کشورهای دیگر به ما می گفتند چرا به قطعنامه های سازمان بین اللمل توجه نمی کنید. به هرحال گردشگر به سه مورد برای گردش توجه دارد وقت آزاد،پول مازاد و امنیت. الان شما اگر به کشور افغانستان کار ضروری نداشته باشید سفر نمی کنید در مورد ایران هم به همین صورت بود و اخبار دنیا در مورد بمب هسته ای ، حقوق بشر و جنگ مانع ورود گردشگر به کشور می شد.

مثلا وقتی اخبار دنیا اعلام می کرد که نطنز و فردو را در ایران می زنند باعث ترس گردشگران می شد. یا ما در نمایشگاه دانمارک شرکت کرده بودیم شب قبل فیلم بدون دخترم هرگز را پخش کرده بودند که کاملا علیه کشور ماست یعنی سیاه نمایی ها زیاد بود اما با پوست کلفتی در این دوران حضور داشتم و شرکتهای زیادی ضرر کردند و ما هزینه های زیادی پرداخت کردیم. جغرافیای مردم در دنیا ضعیف است و وقتی در کشور عراق جنگ شد خیلی ها تصور می کردند که ایران است و ما باید توضیح می دادیم که آنجا کشور جدایی است و به ما ربطی ندارد. برخی گردشگران تصور می کردند که تهران کمی پیشرفته تر از کابل و بغداد است برای همین وقتی به تهران آمده بودند تعجب می کردند که ما مترو و ساختمانهای بلند داریم. باید در این زمینه تبلیغ کرد چون وقتی سفر می کنند دیدگاهشان خیلی تغییر می کند و از مهمان نوزاری و پیشرفت ایران تعجب می کنند یا اینکه در مورد حجاب تبلیغاتی می شود که وقتی سفر می کنند متوجه می شوند ایران کشور آزادی در این زمینه است و مردم با فرهنگی دارد. خیلی گردشگران از حضور زنها در جامعه تعجب می کنند چون تصور می کنند زنان ما در پستو هستند . باید با تبلیغات واقعیتها را به گردشگران عنوان کنیم. خوشبختانه الان شرایط کاملا متفاوت شده است به طوریکه یک زمانی ما التماس می کردیم که در نمایشگاهها باشیم اما الان آنها به ما التماس می کنند.

در دوران بعد از پسا تحریم ، دو بخش خصوصی و دولتی شرایط گردشگری را در کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

غمخوار: در 8 سال گذشته بخش خصوصی ضربات زیادی به خاطر سیاسی بودن گردشگری در داخل و خارج کشورخورد. در دولت قبل، مسئولان سازمان میراث فرهنگی سیاسی انتخاب می شدند،مجلس بودجه سازمان را کم کرد که عملا آسیب آن به بخش گردشگری وارد شد و همه عملا به ضرر ما بود. از طرفی از نظر بین اللملی هم به خاطر قطعنامه هایی که صادر شد و برخوردی که با کشور می شد بخش گردشگری ضربات جبران ناپذیری خورد. در سایت وزارت امور خارجه 4 برخورد در مورد کشورها وجود دارد؛ کشور را ترک کنید، اگر کار ضرروی داری سفر کنید، سفر مجاز است و اصلا سفر نکنید که متاسفانه در سایت اکثر کشورهای اروپایی که به ایران گردشگر فرهنگی می فرستادند در این سالها نوشته شده بود ” سفر نکنید” که اخیرا فرانسه و انگلستان این واژه را حذف کردند. برخی کشورهای محافظه کار هم به این کشورها نگاه می کردند و گردشگر نمی فرستادند چون یک ضرب المثل وجود دارد که اگر آمریکا و اروپاییها عطسه کنند ژاپنیها تب می کنند. وقتی ما به مسئولان نسبت به این شرایط اعتراض می کردیم می گفتند گردشگر می خواهد بیاید نمی خواهد نیاید. اما اینطوری نیست وقتی ما تحریم شدیم نفت ما را نمی خرند، به هواپیمای ما اجازه فرود در فرودگاه نمی دهند و هزارا مشکل به وجود می آید که در این سالها متوجه شدید . در دنیای مدرن وقتی برای گردشگر در کشوری که گفته شد نروید اتفاقی بیفتد بیمه هیچ پوششی ندارند و چون اغلب گردشگران فرهنگی ما مسن هستند ریسک سفر به ایران را نمی کردند. از طرفی نمود بیرونی ما در رسانه های خارجی بد بود و مردم آنها تصور می کردند ایران بمب اتم دارد و امنیت ندارد . اما در دوران جدید لبخندی که رئیس جمهور به جامعه بین اللمل زد، باعث شد تا یخ کشورها آب شود و شرکتهای بزرگ جهانی تصمیم گرفتند در حوزه گردشگری فعالیت کنند و تقاضای نهفته ای که وجود داشت الان آشکار شده است. اتباع ایالات متحده 35 سال است نتوانستند به ایران سفر کنند درحالیکه در این کشور افراد فرهنگی زیادی هستند که دوست دارند ایران را ببینند و در اروپا هم به همین صورت است. برای همین الان تمام هفته های سفر پر شده و این نشان دهنده علاقه مندی سفر به ایران است که در دوران پس از تحریم به وجود آمده است.الان در مهر و آبان ما اعلام کردیم که فعلا سفر نکنید.

نعمتی:

متاسفانه تاثیر تحریم بسیار فراگیر بود و قابل کتمان هم نیست مثلا در بحث حمل و نقل گردشگری با محدودیتهای فراوانی مواجه بود حتی در مقاطعی سوختگیری هواپیماها در خیلی از فرودگاهها محدودیت داشت و امکان پرواز در بسیاری از کشورها را نداشتیم. در بحث نقل و انتقال پول هم مشکلاتی بود ، از طرفی تصویر بدی از ایران در جهان تبلیغ و ارائه می شد که کار را برای سازمان و بخش خصوصی که به دنبال جذب گردشگر بین المللی بودند سخت می کرد . روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضای مناسبی را در سطح بین المللی برای کشورمان به همراه آورد و خوشبختانه شرایطی فراهم شد که سازمان بتواند با وجود مشکلات تحریم و از طریق برنامه ریزی منسجم حضور فعالی در بازارها و نمایشگاههای گردشگری به عمل آورد و از این طریق به رونق گردشگری کشور کمک کند. جا دارد در اینجا از فعالان بخش خصوصی که در در سالهای گذشته با وجود تحریم های ظالمانه و با زحمت زیاد تلاش کردند تا چراغ گردشگری در کشور را روشن نگه دارند تشکر کنم.

اشاره شد که الان شرایط تغییر کرده و تفاضا بالا رفته است. آماری دارید که چقدر تقاضاها برای گردشگری بالا رفته است؟

غمخوار: تورهای سازماندهی شده که تاریخ افراد، تور لیدر، مسیر بازدید و تعداد مشخص است نسبت به دو سال گذشته 300 برابر شده است.

نعمتی: بر اساس آمار اخذ شده از مبادی ورودی و مراجع ذیربط، در سال 92 نسبت به سال 91، 26 درصد گردشگر افزایش داشت که برای اولین بار در این سال ایران جزو 50 کشور گردشگر پذیر در لیست سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) قرار گرفت . خوشبختانه با وجود تشدید نا امنی ها در منطقه به ویژه عراق که مهمترین بازار گردشگری ایران است ، با اینحال در سال 1393 روند رشد گردشگری ادامه یافت و در این سال 5 میلیون و یکصد هزار نفر گردشگر ورودی را تجربه کردیم که در مقایسه با سال 92 رشدی در حدود 6 درصد را نشان می دهد. کشورهای عراق، آذربایجان،ترکیه، افغانستان، ترکمنستان،عربستان و کویت بیشترین گردشگر را به ایران داشتند. با این حال رشد گردشگرانی که با توربه ایران سفر می کنند رشدی حدود 200 درصدی داشته است که این تورها عموماً از بازارهای اروپایی و کشورهای آسیای شرق دور و جنوب شرقی ، استرالیا و شمال آمریکا هستند .


بیشترین تقاضا از چه کشورهایی است؟

غمخوار: کشورهای نیوزیلند، انگلستان،فرانسه، ژاپن اتریش وهلند بازار سنتی ما برای گردشگر هستند. در دولت اصلاحات ما از موضوع گفت و گوی تمدنها استفاده کردیم و گردشگرانی را از این کشورها به کشور آوردیم. الان بازارهای سنتی بعد از توافق 1+5 دوباره زنده شدند اما یکسری هم بازارهای جدید مانند آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی هستند که به دنبال آنها هستیم . کشورهای همسایه مانند عراق، حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه هم هستند که باید فعال کنیم. اما الان یک بحرانی داریم که تاسیسات زیربنایی متناسب با این حجم گردشگر نداریم.

نعمتی: علاوه بر سه تقسیم بندی که آقای غمخوار در مورد گردشگری ایران ارائه کردند ما براساس شاخصهای متعدی متناسب با رابطه فرهنگی، سیاسی ، جمعیت، سطح درآمد اقتصادی، کشورهای هدف را شناسایی کردیم و 40 کشور را در در سه بخش و گروه برای جذب گردشگر قرار دادیم.

همانطور که اشاره شد الان حجم درخواستها برای گردشگری بالا رفته در این شرایط وضعیت زیرساختها چگونه است؟

نعمتی: در گذشته یکی از مشکلاتی که سازمان با آن مواجه بوده است و بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر تمام مسائل گردشگری هم تاثیر می گذاشت، بی ثباتی در مدیریت و جابجایی ها و تغییراتی بود که در بین مدیران بعمل می آمد و این باعث می شد تا برنامه ریزی ها ناقص و ابتر باقی بماند. خوشبختانه در دولت جدید با تدابیری که وجود دارد در این حوزه ثباتی به وجود آمده که می تواند اثرات خود را در همه بخشها بگذارد. صنعت گردشگری بسیار اثرپذیر است و همانطور که یک خبر و تحول مثبت می تواند توجهات را به توسعه سفر و گردشگری جلب کند به همان اندازه اخبار و تحولات منفی می توانند تلاشها را ناکام بگذارند. در کنار این تاثیر پذیری سریع، تامین زیرساختهای صنعت گردشگری نیاز به یک برنامه ریزی بلند مدت دارد و سرمایه گذار باید این ثبات را در بخش سیاست گذاری های گردشگری مشاهده کند و نسبت به تداوم آن اطمینان داشته باشد. این ثبات هم با رفتار هیجانی و تغییر مدیریتها امکان ندارد. سیاستهای مثبت دراز مدت و ارائه تسهیلات می تواند زمینه حضور سرمایه گذاران و توسعه زیربناها را فراهم کند. چون تامین زیرساختها نیاز به یک برنامه دراز مدت دارد و خوشبختانه الان این ثبات مدیرتی یک اطمینان برای جذب سرمایه گذار خارجی به وجود آورده و برای بازگشت سرمایه هم تدابیری شده است.

غمخوار: یک تقاضای نهفته و علاقه ای برای مردم دنیا وجود دارد که به ایران سفر کنند و الان شرایط آن همانطور که توضیح دادم فراهم شده است از این رو میزان تقاضا بالا رفته است برای همین باید تاسیسات زیربنایی را توسعه دهیم . تا کنون یکی از دلایل عدم توسعه این زیربناها تحریم بود چون سرمایه گذار در جایی حضور می یابد که اصل و سود پول او بازگشت داشته باشد. خوشبختانه اکنون این علاقه مندی برای سرمایه گذاری در بخش هتل، مراکز تفریحی و حمل و نقل وجود دارد. قبلا ما با هواپیمایی بوئینگ و ایرباس صحبت می کردیم اما به خاطر تحریم حتی قطعات هواپیما هم به ما نمی فروختند و مجبورمی شدیم هواپیمای توپولوف بیاوریم اما الان این یخها آب شده اند. توسعه گردشگری به 4 فاکتور نیاز دارد؛ دسترسی آسان باشد یعنی ویزا را راحت بگیرد که ما با وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی صحبت کردیم تا دسترسی آسان شود و با برخی کشورها لغو روادید داشته باشیم و برای برخی کشورها هم صدور روادید را آسان کنیم. بعد پرواز مستقیم هم مهم است که باید به اصفهان و شیراز و این شهرها پرواز مستقیم باشد و امکانات پذیرایی برای هم داشته باشیم از هتل یک ستاره تا پنج ستاره. در افق 1404 که ما باید 20 میلیون نفر گردشگر به کشور داشته باشیم ما حداقل 400 هتل کم داریم و باید در این 10 سال، ساخته شوند براساس اطلاعات من الان سال 4 تا 5 هتل ساخته می شود که این نیاز ما را تامین نمی کند و باید یک عزم جدی برای حضور سرمایه گذاران در این بخش وجود داشته باشد. یکی از مشکلات ما در مهمانسراهای بین شهری دستشویی ها است که در این مورد صحبتهایی شده است. مجموعه مهتاب در جاده قم یک طرحی از طرف من بود که در آن نمازخانه، رستوران، پمپ بنزین و دستشویی وجود دارد و باید در کل کشور 300 تا از این نمونه ساخته شود.در فرودگاهها هم مشکل داریم و رستورانهای مناسب با توجه به ملیتها نداریم چون مثلا وقتی یک چینی به کشور ما سفر می کند دوست دارد به رستوران چینی هم برود که ما باید در تمام شهرها این رستورانها را داشته باشیم چون هر روز که نمی تواند کباب و جوجه بخورد.

موضوع بعد این است که ما اعلام می کنیم که ایران جاذبه های فراوانی دارد اما در معرفی ایران به عنوان یک کشور توریستی هم مشکل داریم مثلا در خیابان شانزلیزه فرانسه 40 کشور دفتر توریستی دارند اما ما نداریم که تبلیغی برای کشورمان کنند. این وظیفه ما نیست چون بخش خصوصی وظیفه جذب گردشگر را دارد اما دولت باید به عنوان یک کشور توریستی معرفی شود و در شبکه های بین اللملی و نمایشگاههای خارجی این کار را انجام دهد. وقتی کشور آذربایجان در تیم فوتبال تبلیغ می کند این کار دولت است نه بخش خصوصی.موضوع بعد هم جاذبه ها است که ما در کشور جاذبه فرهنگی، طبیعی، زیارتی و تاریخی داریم اما درکنار آنها باید امکانات رفاهی هم باشد. وقتی این موارد را حل کردیم می توانیم بپرسیم چرا سرمایه گذار در ساخت برجهای بلند سرمایه گذاری می کند نه ساخت هتل.

 

برای بازگشت سرمایه ، چگونه دولت می تواند حمایت کند؟

غمخوار: چون برگشت سرمایه مهم است دولت باید زمینه را برای حضورسرمایه گذار فراهم کنیم چون با سیاستهای دولت، ما حضور گردشگر را تضمین می کنیم اما بازگشت سرمایه مهم است. اگر 55 درصد هتل اشغال شود نقطه سربه سر برای سرمایه گذار است و باید بیشتر حضور گردشگر را تضمین کنیم . در دنیا این مشکل را برای گردشگرحل کردند و ما باید از الگوی کشورهایی مانند ترکیه، مالزی استفاده کنیم. در آنجا دولت زمین با قیمت مناسب در اختیار سرمایه گذاران بخش هتل سازی با وام های که سود می دهد. خیلی از کشورها حتی وام را پس نمی گیرند چون آنها در تولید ناخالص ملی نقش دارند. البته بحث منابع انسانی هم مشکل دارند وقتی قرار است 20 میلیون نفر گردشگر بیاوریم همین الان 10 هزار نفر تورلیدر کم داریم و مشکلات این چنینی وجود دارد که باید این منابع انسانی را برای هتلها و تورها حل کنیم و حداقل 50 هزار نفر تحصیلکرده مسلط به زبان کم داریم. به هرحال یکی از خاصیتهای گردشگری این است که در زمان کوتاه می توانیم به افراد تحصیلکرده آموزش بدهیم و مشکل اشتغال باسوادان را حل کنیم.هر گردشگر می تواند کلی شغل ایجاد کند. بخش حمل ونقل زمینی وهوایی کشور هم مشکل دارد ما فرودگاه مناسب برای گردشگر نداریم.متاسفانه آماری که اعلام می شود 30 هزار نفر سالانه در جاده ها فوت می کنند هم ضد تبلیغ است و گردشگران از جاده های ما می ترسند.

آقای نعمتی، الان برای سرمایه گذاری در زیرساختها چه برنامه ای دولت دارد؟

نعمتی: اگر واقع بینانه نگاه کنیم دولت هنوز درگیر آثار تحریم است چون در یک فرایند طولانی و به تدریج اثرات این تحریم ها بیشتر و بیشتر شده است و به واقع در سال 94 آثار تحریم بسیار چشمگیر تر و مخرب تر بود تا سال های 93 و 92، ضمن اینکه کاهش قیمت نفت درآمدهای دولت را به شدت کاهش داد و به همین خاطر بودجه و اعتبار کمی برای تکمیل پروژه ها موجود است که خوشبختانه دولت با در پیش گرفتن مشی اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه های جاری و اتخاذ سیاستهای مدبرانه تلاش دارد تا اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام را تامین کند. الان یک بسته های پیشنهادی به دو زبان انگلیسی وعربی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری فراهم شده است که در آن حوزه های سرمایه گذاری و قوانین و تسهیلات مرتبط با سرمایه گذاری خارجی مشخص شده است. تلاش داریم تا بسته های مرتبط با معرفی فرصت های سرمایه گذاری خارجی را در نمایشگاه اکسپو میلان توزیع کنیم.
انتظار می رود با استمرار سیاست ها و تدابیر دولت و ثبات مدیریت کلان سازمان و ادامه حمایتهای دولتی تا 3 تا 5 سال آینده وضعیت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری به نتیجه دلخواه برسد. مجلس هم لازم است اعتبارات مورد نیاز در این بخش را تصویب کند و قوانین را تسهیل کند چون گردشگری می تواند بسیاری از مشکلات در بخش محیط زیست، توزیع ثروت و اشتغال را حل کند. از هر 9 گردشگر یک شغل ایجاد می شود و از هر 11 شغل یک شغل مربوط به این حوزه است.اما باید از این صنعت حمایت شود که متاسفانه در سالهای قبل این حمایت نبود و از سازمان به عنوان یک حیاط خلوت برای مباحث غیر تخصصی و غیر مرتبط با ماموریت اصلی سازمان استفاده می شد. در حالیکه این صنعت تخصصی است و نیاز به برنامه ریزی ، سرمایه گذاری و ثبات دارد. در زمینه تبلیغات که آقای غمخوار اشاره کردند وظیفه دولت است که ظرفیت ها، فرصت ها و جاذبه های گردشگری را در سطح بین المللی تبلیغ نماید، البته بخش تبلیغات در صنعت گردشگری بسیار پرهزینه است بعنوان مثال سال گذشته کشور ترکیه نزدیک به 500 میلیارد تومان فقط برای تبلیغ گردشگری در سطح بین المللی هزینه کرده است و لذا سازمان برای انجام این وظیفه نیاز به اعتبار دارد و انتظار ما از مجلس محترم این است که نسبت به این موضوع عنایت ویژه ای داشته باشد.

بنابراین الان برنامه ها را مشخص کردید اما چه زمانی بالفعل می شوند؟

نعمتی:

خدا را شکر فضای بین اللملی بسیار مناسب است و جایگاه ایران در نظام بین اللملی بهبود یافته است، ضمن اینکه مذاکرات اخیر با کشورهای 1+ 5 و پوشش گسترده ای که در سطح بین المللی ایجاد کرد به همراه وجود تیم حرفه ای مذاکره کننده ازایران باعث شد تا تصویر ایران در سطح بین المللی بسیار ارتقاء یابد و همین اقبال برای سفر به ایران را افزایش داده است . نیاز هست با فوریت برخی زیرساخت های لازم ایجاد شود.

نعمتی مدیر کل تبلیغات و بازاریابی


اشاره به پروژه های نیمه تمام در این بخش کردید. این پروژها در بخش هتل هستند؟

نعمتی: در دولت گذشته در هر سفر استانی حدود 100 تا 150 پروژه تعریف می شد که اغلب آنها عملیاتی نشده اند مثلا بالغ بر یک هزار منطقه نمونه گردشگری معرفی شد اما نیاز به امکانات و زیرساخت دارد که این پروژه ها به دولت جدید به ارث رسیده است و متناسب با ظرفیتها و امکانات قابل وصول اولویتهایی را پیش بینی کرده است.

آقای نعمتی در بخش تبلیغات دولتی چه برنامه ای دارید؟

نعمتی: جزئیات را در قالب یک جزوه آماده کردیم و به ریاست سازمان تقدیم کردیم. 16 کشور را اولویت اول قرار دادیم و شرایط تبلیغات را برای کشورها آماده کردیم که حدود 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بخش خصوصی الان چه آمادگی در این زمینه دارد؟

غمخوار:

ما باید یک برنامه عمل فوری طراحی کنیم که نقش بخش دولتی و خصوصی مشخص باشد و چند مورد را ملاک کنیم. اول اینکه گردشگر هراسی را باید در کشور از بین ببریم. عده ای معتقدند که حضور گردشگر تهدید فرهنگی است که باید این دیدگاه را تغییر دهیم و باید مقامات دولتی و مذهبی کمک کنند.البته مردم ما مهمان نواز هستند؛ چند وقت پیش گردشگران در یک اتوبوس در اصفهان نانوایی نان سنگگ می بینند و دوست دارند که نان بخرند اما صف شلوغ بوده همانطور که ایستاده بودند یکی نان خودش را به آنها تعارف می کند و آنها از این کار تعجب می کنند واین فقط در فرهنگ ما است . بنابراین ما باید آسیبهای سیاست زدگی را از گردشگری حذف کنیم و همه برای حضور گردشگر تلاش کنیم. من مثالی برای شما در مورد درآمد زایی گردشگری برای شما می زنم. اگر قیمت نفت را بشکه ای 50 دلار در نظر بگیریم هر گردشگر 1500 دلار در کشور خرج می کند که معادل 30 بشکه نفت می شود و درآمد عاید کشور می شود و اگر یک میلیون گردشگر داشته باشیم 30 بشکه نفت صرفه جویی کردیم. اگر هم به 10 میلیون نفر برسد 300 میلیون نفت صرفه جویی کردیم و به این صورت اقتصاد نفتی از کشور حذف می شود. متاسفانه در سه دهه گذشته تمام اخبار علیه ایران منفی بود باید تلاش کنیم تا این تصویر ذهنی را درست کنیم.در برنامه 1404، باید یک و نیم درصد گردشگر بین اللملی که بالغ بر 20 میلیون نفر است و دو درصد درآمد جهانی که حدود 25 میلیارد تومان است را بدست بیاوریم. اگر 25 میلیارد دلار را تقسیم بر نفت بشکه ای 50 دلار کنید متوجه می شوید چقدر می توانیم نفت برای آینده صرفه جویی کنیم.همچنین اشتغالزایی هم برای جوانان تحصیلکرده.مجمع جهانی اقتصاد، وضعیت گردشگری را در 141 کشور دنیا بررسی کرده است. طبق این بررسی، رتبه ایران در اولویت دهی به سفرو گردشگری 130 است یعنی ما به لحاظ جاذبه ها جزو 10 کشور برتر هستیم و جزو 5 کشور دنیا از لحاظ طبیعت و اکوتوریسم هستیم اما این آمار را داریم. در محیط کسب و کار 119، در زیرساختها و خدمات دهی 119، تاثیر قوانین بر سرمایه گذاری 132، زمان لازم برای صدور مجوز ساخت 133، سهولت دسترسی به نیروی کار متخصص 132، اثر بخشی بازاریابی برای جذب گردشگری 130 هستیم. برای بهبود این رتبه ها مجلس و دولت باید کمک کند و سهولت جذب سرمایه گذار را حاصل کند. در دوره جدید تلاشهای بسیاری شده اما نیاز به همت همه جانبه دارد. خوشبختانه همانطور که اشاره شد مشکلات را شناسایی کردند اما سازمان اعتباری که در نمایشگاهها حضور داشته باشد یا تورهای آشنا سازی را دعوت کند و در رسانه های بین اللملی تبلیغ کند را ندارد؛ بخش خصوصی هم به دلیل مشکلات این سالها اعتبار کافی ندارد. لذا مجلس باید کمک کند چون بهترین شیوه در توسعه عدالت اجتماعی توسعه بخش گردشگری است.وقتی گردشگر خارجی در روستاهای ما پول خرج کند درآمد زایی دارد.این کار نیاز به عزم ملی دارد و تمام دست اندرکاران باید کمک کنند مثل وقتی که دریاچه ارویه خشک شد همه تلاش کردند تا موضوع را حل کنند. گردشگری یک مقوله پیچیده فرابخشی است وهمه باید تلاش کنند.در تمام دنیا این الگو را اجرا کردند و به درآمد رسیدند و ما هم باید پیروی کنیم.

غمخوار عضو هیات مدیره انجمن خدمات گردشگری

 

نعمتی: سالانه 1300 میلیارد دلار درآمد گردشگری در دنیا است و 6 هزار و 500 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی ناشی از صنعت گردشگری است، ضمن اینکه اهمیت فرهنگی و اجتماعی گردشگری به نظر من کمتر از اقتصادی نیست. بررسی ما نشان می دهد که تصور گردشگر خارجی بعد از ورود به ایران کاملا تغییر کرده است و این فرصت و ظرفیت خوبی است.وقتی یک گردشگر عراقی به عنوان گردشگر سلامت به کشور می آید و بهبود می یابد تمام خانواده او به ایران علاقه مند می شوند که این حس مثبت با هیچ سرمایه ای قابل حصول نیست.وقتی گردشگر به کشور بیاید و مهمان نوازی ما ایرانی ها را تجربه کند ، بهترین نوع تبلیغ برای کشورمان خواهد بود. اما در مورد مشکلاتی که آقای غمخوار اشاره کردند ما هم برای حل آنها قدمهایی برداشته ایم. خوشبختانه این دولت کارگروهی را برای تسهیل روادید تعیین کرد و چند مصوبه دارد که در کمیسیون تخصصی دولت تصویب شده است و به زودی و پس از تصویب در دولت محترم ابلاغ می شود. در چارچوب تفاهمات به عمل آمده قرار است روادید فرودگاهی از دو هفته به 4 هفته برسد که قابل تمدید به یک ماه دیگر هم خواهد بود، این برای بخش خصوصی بسیار مفید است. کشور عراق هم دیگر در فرودگاه امکان دریافت ویزا دارند. زیرساخت فنی برای روادید الکترونیک هم فراهم شده است؛ بنابراین دسترسی به روادید آسان شده است. در برنامه ریزی و توانمند سازی نیروی انسانی هم آموزشی سال گذشته در تمام استانها اجرا شد و دور دوم هم به زودی شروع می شود.در نمایشگاههای بین اللملی هم حضور داریم و سال گذشته متراژی که در نمایشگاه برلین به عنوان معتبرترین نمایشگاه داشتیم دوبرابر شد و به 2 هزار متر رسید.از ظرفیت بخش خصوصی هم در این بخش استفاده می کنیم و به نظر من الان همت خوبی در این زمینه وجود دارد. طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری در برنامه 6 باید میزان گردشگر 5 برابر شود و این مسئولیت ها را نشان داده است.الان 5 میلیون گردشگر داریم که برای رسیدن به 25 میلیون گردشگر،وظیفه ما را سنگین می کند.

عکس‌ها: پدرام شعبانی