رئیس مجلس: دولت سعودی در ماجرای منا مقصر واقعی است

v

چاپ

ریاض همکاری درستی برای شناسایی مفقودین کند

سیاست > مجلس – رئیس مجلس با بیان اینکه دولت سعودی به جای ابراز پشیمانی حرف‌هایی می‌زند که مثل نمک پاشیدن روی زخم است، گفت: دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است.

نمايندگان مجلس صبح امروز در جلسه اي غير علني با حضور وزراي کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه به بررسي فاجعه منا پرداخته و اقداماتی که در حوزه‌های مختلف توسط دولت در این زمینه انجام شده را تشريح کردند.

علي لاريجاني در پايان اين جلسه و آغاز جلسه علني مجلس از آنان تشکر کرد و خواستار پيگيري این اقدامات شد. به گفته وي، کل گزارش نشان می‌داد دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است و در کار خود برای یک عمل عبادی مهم در عالم اسلام دچار غفلت و سوء مدیریت بوده است.

رئيس مجلس با بيان اينکه ملت بزرگ ایران عزادار است به خاطر حادثه دردناکی که در منا رخ داد و تعداد زیادی از زائرین خانه خدا به وضع اسف‌آوری به خاک و خون کشیده شدند، افزود: این ضایعه اسفناک دل همه مسلمانان را به درد آورد.

لاریجانی تصریح کرد: متأسفانه تمام ابعاد قضیه وقتی مطالعه می‌شود نشان می‌دهد که در انجام این امر هم سهل‌انگاری داشتند، هم خدمات‌رسانی نکردند و تدبیر لازم بعد از حادثه نداشتند که جلوی تبعات گرفته شود و متأسفانه به جای اینکه اظهار پشیمانی کنند حرفل‌هایی می‌زنند که مثل نمک پاشیدن روی زخم است.

وی خاطرنشان کرد: شما در حرم امن الهی برای یک عمل عبادی که در تمام فرق اسلامی واجب تلقی می‌شود باید زمینه لازم فراهم کنید، هدایت کار انجام شود، به موقع خدمات‌رسانی کنید و اگر هم حادثه‌ای رخ داد بتوانید تبعات آن را کم کنید.

لاریجانی تصریح کرد: اما در سیر این حادثه که بررسی شد نشان می‌دهد در ابتدا سوء مدیریت وجود داشته، راه‌ها را بلاوجه بستند و بعد برای کنترل حادثه تدبیر لازم را نداشتند و پس از آن هم خدمات‌دهی برای اینکه تبعات آن کاهش پیدا کند کم وجود داشته و یا اصلاً وجود نداشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تعصب‌آورتر این است که پس از اینکه بعثه مقام معظم رهبری و مسئولین سازمان حج تماس هایی برقرار کردند که هیأت‌هایی بروند و شناسایی کنند تا بتوانند مردم را از اضطراب در آورند این همکاری‌ها وجود نداشته است. اینها یک مهمان‌نوازی به طریق اسلامی نیست، یک عناد است. لذا باید دولت سعودی توجه داشه باشد که این رفتار نادرستشان از خاطر مسلمانان و ایرانی‌ها محو نخواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: این اتفاق به خاطر سپرده می‌شود و این نگرانی‌ها وجود دارد نسبت به رفتار یک کشوری که مدعی یک دولت اسلامی است، کجای این رفتار به یک دولت اسلامی شباهت دارد آن هم نسبت به برادران اسلامی که یک فریضه الهی را می‌خواهند انجام دهند؟

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه توصیه می‌کنیم دولت سعودی در روزهای آینده همکاری درستی برای شناسایی مفقودین داشته باشد تا تعیین تکلیف شوند و مردم از اضطراب درآیند، از وزارت امور خارجه هم می‌خواهیم که تحرکات خود را افزون کند که این مشکلات سریع‌تر حل شود و وزارت داخله (وزارت کشور) هم تمهیدات لازم در ستاد خود برای این امر که حجاج با آرامش برگردند و آسایش مردم فراهم شود، تدبیر کند.

وی در پایان افزود: تلاش دولتمردان این است که زائرین محترم که امروز 65 هزار نفر هستند بتوانند اعمالشان را به درستی انجام دهند و با آرامش و آسایش روانی به کشور بازگردند که امیدواریم اینچنین باشد.

v

v