راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر-بصره برای سفر به عتبات

چاپ

سید‌عطاءالله صدر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در مطالعات و هدف‌گذاری‌های خود خطوط کلی توسعه بنادر کشور را مشخص کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر طرح‌های توسعه‌ای بنادر اجرا کرده‌ایم که بخشی از آنها به پایان رسیده و بخشی از آن تا پایان سال 94 که پایان برنامه پنج ساله پنجم است، باید به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر عمده تجاری کشور 186 میلیون تن در سال است که این رقم باید تا پایان برنامه پنجم به 210 میلیون تن در سال برسد.
ظرفیت بندر خرمشهر پنج میلیون تن/ اتصال بندر به خط‌ آهن
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه و بازسازی بندر خرمشهر، اضافه کرد: بندر خرمشهر که دوران دفاع مقدس کاملاً تخریب شده بود را کاملاً بازسازی کرده‌ایم و هم‌اکنون موقعیت مناسبی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت بندر خرمشهر هم‌اکنون پنج میلیون تن کالا در سال است، بیان کرد: برای عملیات کانتینری تجهیزات این بندر تأمین شده  و اسکله‌های بندر کاملاً بازسازی شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بندر خرمشهر به خطوط ریلی راه‌آهن وصل شده است و حمل و نقل ترکیبی به خوبی از آنجا انجام می‌شود.
خارج‌سازی مغروقه‌‌های اروند برای ایمن‌سازی مسیر تردد
صدر یادآور شد: در حال حاضر شناورهای مختلف می‌توانند از اروندرود وارد شده و به بندر خرمشهر برسند، البته تنگنایی به نام شناورهای مغروقه وجود دارد که در حال رفع شدن است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس، برخی از شناورهای ما و دشمن در آبراهه اروند غرق شد، اظهار داشت: هم‌اکنون عملیات سالویج (خارج‌سازی مغروقه‌ها) برای ایمن‌سازی این آبراهه در حال انجام است، برخی شناورها خارج‌سازی شده‌‌ و عمده شناورهای مسیر تردد خارج شده‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بندر خرمشهر، بازسازی بندر از نظر جابه‌جایی کالا و مسافر توسعه یافته است.
 انجام سفرهای عتبات از بندر خرمشهر
صدر با بیان اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین ترمینال مسافری در بندر خرمشهر وجود دارد، ادامه داد: این ترمینال به تجهیزات استقرار مناسب و جابه‌جایی مجهز بوده و تسهیلات رفاهی و دستگاه‌های ایکس‌ری در این ترمینال مسافری وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شناورهای مسافری مجهزی از بندر خرمشهر حرکت می‌کنند، اضافه کرد: این شناورها در مسیرهای بین‌المللی تردد دارند، در حال حاضر مسیر خرمشهر ـ کویت فعال است و ظرفیت راه‌اندازی مسیر خرمشهر به عراق هم وجود دار‌د.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زائرانی ‌که علاقمند هستند از طریق دریا و بندر خرمشهر به عتبات عالیات سفر کنند می‌توانند به خرمشهر آمده و سپس از بندر خرمشهر به بصره بروند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: البته در این راستا باید با سازمان حج و زیارت هماهنگی لازم انجام شود؛ زیرساخت‌های این سفر دریایی را ما فراهم کرده‌ایم و فقط باید این مسیر از سوی سازمان حج و زیارت برای زائران عتبات به رسمیت شناخته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین اگر خطوط کشتیرانی از این مسیر استقبال کرده و شناورهای مجهزی در این مسیر قرار دهند استقبال از این مسیر دریایی برای انجام سفر‌های زیارتی عتبات بسیار افزایش می‌یابد.