رایزن های تجاری باید متخصص باشند

v

چاپ

علت ناهماهنگی سفرا با فعالان بخش خصوصی چیست؟

بهتر است وزارت خارجه در بکار گیری رایزن های تجاری متخصص حساسیت بیشتری نشان دهد و حتی در کشورهایی که مزیت های صادراتی داریم دفاتر اقتصادی مستقلی تشکیل دهد که زیر نظر سفیر فعالیت کنند.

سفیر سابق ایران در چین می گوید:دلیل پایین بودن حجم صادرات کشور، هماهنگ نبودن بخش اقتصادی با حوزه دیپلماسی است.

جواد منصوری  در گفت وگو با خبرآنلاین، درباره گردهمایی سفرا با فعالان اقتصادی کشور که به زودی برگزار خواهد شد،گفت: وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه های اقتصادی باید 10 کشور اصلی که بیشترین مراوده تجاری با آنها داریم را شناسایی کند و بیشترین تمرکز را در این 10 کشور برای توسعه صادرات داشته باشد.

وی افزود: بیشتر سفارتخانه های اقتصادی که در ایران فعالیت می کنند در کنار  رایزن های بازرگانی، دفاتر اقتصادی نیز در ایران دارند که هماهنگ با سفیر و بخش های اقتصادی آن کشورها کار می کنند.

منصوری با تشریح علل ناهماهنگی بین سفرا با بخش اقتصادی داخلی کشور،خاطرنشان کرد: واقعیت این است که کارشناسان وزارت خارجه، سفرا، کاردارها و رایزن های بازرگانی همه تخصص های مختلف را ندارند.این درحالی است که در همه جای دنیا زبده ترین کارشناسان درحوزه های اقتصادی، فرهنگی یا نظامی در کنار سفرا قرار می گیرند تا در هماهنگی و همفکری با سفرا بتوانند اهداف کشور را پیش ببرند.

وی افزود: برای توسعه صادرات و تقویت اقتصاد کشور لازم است در کنار هر سفیر یک رایزن یا کاردار اقتصادی متخصص وجود داشته باشد که هم توانایی های بخش اقتصادی در داخل کشور شناخت کافی داشته باشد و هم کشوری که در آن ماموریت دارد را به خوبی بشناسد تا در هماهنگی با وزارت خارجه،بتواند به بخش خصوصی در کشور مقصد کمک کند.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه متاسفانه هنوز در کشور ما به این نتیجه نرسیده اند که در کنار هر سفیر باید یک متخصص اقتصادی باشد و نه یک کارمند وزارت خارجه،عنوان کرد:متاسفانه در 37 سال گذشته در سفارتخانه های ما در خارج از کشور به جای به کار گیری متخصص اقتصادی،گزارشگر اقتصادی فعالیت کرده است به همین دلیل هم در بسیاری از بازارهای صادراتی نتوانسته ایم موفق عمل کنیم.

منصوری پیشنهاد کرد:بهتر است وزارت خارجه در بکار گیری رایزن های تجاری متخصص حساسیت بیشتری نشان دهد و حتی در کشورهایی که مزیت های صادراتی داریم دفاتر اقتصادی مستقلی تشکیل دهد که زیر نظر سفیر فعالیت کنند.

او با بیان اینکه تا به حال در این زمینه صحبت های بسیاری انجام شده،خاطرنشان کرد:در سالهای گذشته در این رابطه بحث های مفصلی انجام شد اما متاسفانه در هیچ دوره ای اراده  ای برای انجام آن وجود نداشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که این اقدام دردولت یازدهم به ثمر برسد.

v

5