رشد تولید محتوای فارسی در فضای مجازی

چاپ

رشد تولید محتوای فارسی در فضای مجازی/ سبقت از چین و ترکیه.معاون وزیر ارتباطات از رشد تولید محتوای فارسی درفضای مجازی خبرداد و گفت: سهم زبان فارسی در محیط وب از ۷ دهم درصد در ۲سال پیش به ۱.۹ درصد رسید و در این شاخص از چین و ترکیه پیش افتادیم.

رسول سرائیان در گفتگو با خبرنگار هدف ، با اشاره به عدم توقف طرح ۱۰ برابر کردن محتوای فارسی مطابق با اهداف پروژه های اقتصاد مقاومتی و تداوم آن، اظهار داشت: پروژه های مرتبط با اقتصاد مقاومتی هر سال به روز می شود و امسال نیز مطابق با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، موضوع افزایش سهم زبان فارسی در فضای مجازی و افزایش محتوای فارسی، در این ابلاغیه دیده می شود؛ با این تفاوت که عنوان ۱۰ برابر کردن برای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مطابق با این قانون موضوع بزرگ کردن محتوای الکترونیکی به عنوان وظایف همه دستگاههای اجرایی پیش بینی شده است، افزود: تمامی دستگاههای اجرایی موظف به الکترونیکی کردن محتوای قابل ارائه خود شده اند و در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران، نقش فراهم کردن زیرساختها و بستر مورد نیاز این سازمانها را دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: طبق این قانون رسیدن به ۵۰ درصد ترافیک ارتباطات داخلی از جمله اهداف پیش بینی شده که این مسیر هم اکنون رو به رشد است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در زمینه افزایش صفحات وب فارسی اگرچه شاخصی پیش بینی نشده است اما تلاش برای ارتقای وضعیت فعلی در دستور کار قرار دارد.

سرائیان گفت: بررسی ها نشان می دهد که میزان صفحات وب فارسی طی دو سال اخیر رشد خوبی داشته و هم اکنون درصد صفحات وب فارسی به یک و ۹ دهم درصد از سهم کل فضای وب رسیده است.

وی با بیان اینکه این رقم سال گذشته ۱.۲ درصد و سال پیش از آن ۷ دهم درصد بوده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون زبان فارسی با سهم ۱.۹ درصدی در فضای وب از کشورهای چین و ترکیه و حتی کشورهای عربی نیز سبقت گرفته و مسیر رو به رشدی را با سرعت طی می کند. این آمار مطابق با گزارش یک سایت معتبر بین المللی منتشر شده و این سایت به صورت آنلاین، تعداد صفحات وب را به زبان همه کشورها ارزیابی می کند. در این رده بندی، زبان انگلیسی ۵۰ درصد از سهم کل فضای وب را در اختیار دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به برنامه های ارتقا برای تحقق اهداف قانون اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: تمام تلاش این است که شرکتهای تولیدکننده محتوای داخلی مورد حمایت قرار گیرند تا زیرساختهای آنها برای توسعه محتوای داخلی ارتقا یابد.