رشد ۴۹ درصدی بودجه محیط زیست در سال ۱۳۹۵

bb

چاپ

رشد ۴۹ درصدی بودجه محیط زیست در سال ۱۳۹۵/سهم کنترل آلودگی هوا و حفاظت از گونه های زیستی در بودجه

bb

جامعه > محیط زیست – بودجه سازمان محیط زیست در لایجه بودجه سال 1395 محسوسی داشته است.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ تغییرات بسیار زیادی در نحوه تقسیم بندی امور و فصول دیده می‌شود، به طوریکه در سال ۱۳۹۵ امور چهارگانه تبدیل به امور ده گانه شده است و تعداد فصول از ۲۲ فصل به ۵۰ فصل تبدیل شده است. یکی از تغییرات اساسی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ تبدیل شدن فصل محیط زیست به امور محیط زیست است.

با این حال بیشترین سهم اعتبارات از کل بودجه ۲۵ امور چهارگانه به امور رفاه اجتماعی اختصاص یافته است و کمترین میزان به امور محیط زیست ۰. ۱۹ درصد اختصاص یافته است. تبدیل شدن فصل محیط زیست به امور ده گانه در نگاه اول نشان دهنده توجه ویژه دولت به بخش و معضلات محیط زیست است، اما نحوه تخصیص اعتبارات بیان کننده ادامه روند منفی قبلی است. امور محیط زیسات به پنج فصل تقسیم شده است. فصل‌های محیط زیست عبارتند از: فصل مدیریت پسماند، فصال مدیریت پساب‌های شهری، روستایی و صنعتی، فصل کاهش آلودگی، فصل حفاظت از گونه‌های زیستی و فصل تحقیق و توسعه در امور محیط زیست. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ میزان کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۴۹۱ میلیارد ریال پیش بینی شده است. این اعتبار ۰. ۱۹ درصدی از کل، بودجه امور ده گانه رابه خود اختصاص داده است. در واقع اعتبارات امور محیط زیست از ۳۰۱۵۶۴۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۴ به ۴۴۹۱ میلیارد ریال در لایحه سال ۱۳۹۵ رسیده است. به عبارت دیگر میزان اعتبارات امور محیط زیست دارای رشد ۴۹ درصدی بوده است.

در بخش محیط زیست به دلیل عدم توجه جدی به امور حفاظتی و توسعه پایداردر طی سال‌های اخیر به منظور جلوگیری از تخریب و حفاظت، بیشترین اعتبارات امور محیط زیست متعلق به پروژه‌های عمرانی بوده است و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵، میزان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۰۰۱ میلیارد ریال ۴۴ درصد از کل اعتبارات امور محیط زیست را به خود اختصاص می‌دهد و ۵۶ درصد از اعتبارات متعلق به اعتبارات هزینه‌ای با ۲۴۹۰ میلیارد ریال است. البته لازم به ذکر است که در سال گذشته در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ میزان اعتبارات هزینه‌ای بخش محیط زیست ۶۰ درصد از کل اعتبارات را شامل شده بود. همچنین یکی از نکات منفی این لایحه تخصیص ۶۰ درصدی کل اعتبارات این امور به اعتبارات استانی است و این اعتبارات استانی ۴۶ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است. در بحث اعتبارات استانی، به دلیل عدم تخصیص بودجه مصوب شده به بخش محیط زیست و گنجاندن آن در بخش‌های غیرمرتبط، به نظر می‌رسد افزایش این اعتبارات، نه تنها کمک شایانی به این بخش نخواهد کرد، بلکه این مسئله به یک معضل در بحث بودجه امور محیط زیست تبدیل شده است.