رمز گشایی از مفهوم 20 میلیارد دلار مسکن خالی

xx

چاپ

چند هواپیما و نفتکش در خانه های خالی زمین گیر شده است؟

رمز گشایی از مفهوم 20 میلیارد دلار مسکن خالی/ چند هواپیما و نفتکش در خانه های خالی زمین گیر شده است؟

با احتساب قیمت 250 میلیون تا 350 میلیون تومان برای خرید هر فروند هواپیما می توان چنین نتیجه گرفت که ایران 57 تا 80 فروند هواپیمای بویینگ و ایرباس در آخرین مدل ها را در خانه های خالی خود زمین گیر کرده است .
xx

xx

در حالي بيست ميليارد دلار واحد مسكوني خالي در ايران وجود دارد كه اقتصاد به شدت نيازمند منابع است .

به گزارش خبرنگار خبرآنلاين، هر چند پيش از اين طرح‌ها و لوايح متعددي براي سامان دهي اين وضعيت تدوين شده است اما هنوز واحدهاي مسكوني خالي يكي از اصلي ترين مشكلات اقتصادي ايران در بازار مسكن تلقي مي شوند . حسين عبده تبريزي اعلام كرده است حدود يك ميليون و 400 هزار واحد مسكوني خالي كه معادل بيست ميليارد دلار قيمت دارد ، به دليل ركود بازار مسكن رد ايران خالي مانده است . به گفته وي تحريك تقاضا از سوي دلت يازدهم به صورتي است كه منجر به توسعه بازار مسكن مصرفي شود . او واحدهاي مسكوني خالي مانده را واحدهايي اعلام كرد كه لوكس هستند و بيش از 4 ميليون تومان به ازاي هر متر مربع قيمت دارند .

درآمد نفتي يك سال، در خانه هاي خالي

ايران در شرايطي سرمايه خفته اي به اين ميزان را در اقتصاد خود جاي داده است كه درآمد نفتي اش در سال جاري طبق برخي پيش بيني ها به رقم 24 ميليارد دلار خواهد رسيد . به اين ترتيب در سال هاي گذشته به اندازه درآمد يك سال نفت ، در بخش مسكن محبوس شده است .

 گروگان گيري 437 هزار بيكار

برآوردها نشان مي دهد هزينه ايجاد هر شغل پايدار در كشور در حدود 160 ميليون تومان است . با احتساب هر دلار 3500 تومان، مي توان اين نتيجه را گرفت كه مسكن خالي مانده در ايران به اندازه ايجاد شغل پايدار براي 437 هزار ايراني ، سرمايه در خود محبوس كرده است .

 80 فروند هواپيما زمين گير شدند

دولت اعلام كرده است نوسازي ناوگان هوايي را در دستور كار دارد . مذاكرات با غول هاي هواپيماسازي آغاز شده است و دولت قصد دارد در سال هاي آينده تعداد ناوگان هوايي اش را افزايش دهد .

با احتساب قيمت 250 ميليون تا 350 ميليون تومان براي خريد هر فروند هواپيما مي توان چنين نتيجه گرفت كه ايران 57 تا 80 فروند هواپيماي بويينگ و ايرباس در آخرين مدل ها را در خانه هاي خالي خود زمين گير كرده است .

333 نفتكش روي زمين

برآوردها نشان مي دهد هزينه ساخت يك نفتكش معمولي در حدود 60 ميليون دلار است . با اين حساب در خانه هاي خالي مانده بيش از 330 نفتكش پنهان شده اند . مقياس فوق براي كشور نفت خيزي چون ايران نشان دهنده اهميت ظرفيت خالي مانده اقتصاد است .

5 فاز پارس جنوبي لابلاي خانه هاي خالي

هزينه توسعه هز فاز پارس جنوبي در حال حاضر افزايشي قابل توجه را تجربه كرده است . براوردها نشان مي دهد هر فاز پارس جنوبي 4 ميليارد دلار هزينه توسعه اي براي كشور دارد به اين ترتيب با در نظر گرفتن بلوكه شدن 20 ميليارد دلار در خانه هاي خالي ايران، مي توان نتيجه گرفت هزينه توسعه اي 5 فاز پارس جنوبي در كشور پنهان شده است .

ايران در حال حاضر يك سوم قطر گاز از ميدان مشترك گازي پارس جنوبي توليد مي كند و كمبود نقدينگي از يك سو و عدم دسترسي به تكنولوژي روز به دليل تحريم از سوي ديگر مهمترين عامل بروز اين بحران تلقي مي شود .

444 ميليون بشكه نفت در شهرهاي ايران

با احتساب قيمت 45 دلار براي هر بشكه نفت، 444ميليون بشكه نفت در خانه هاي خالي ايران محبوس شده است . ايران قصد دارد با لغو تحريم ها ميزان عرضه نفتش به بازارهاي جهاني را 500 هزار بشكه افزايش دهد .

معادل سازي با يارانه

هر ايراني در ماه 45 هزار و 500 تومان يارانه دريافت مي‌كند . ايران براي تامين هزينه ناشي از يارانه نقدي ماانه بايد 3 هزار و 300 ميليارد تومان هزينه كند  با احتساب قيمت هر دلار 3500 تومان ، معادل ريالي بيست ميليارد دلار 70 هزار ميليارد تومان مي شود . به اين ترتيب بخش مسكن كه پيشران و محرك اقتصادي تلقي مي شود يارانه 21 ماه را در خود جاي داده است .