روحانی و لاریجانی خطاب به وزیر خارجه آلمان

zz

چاپ

روحانی و لاریجانی خطاب به وزیر خارجه آلمان: تروریسم خطر بزرگی برای اتحادیه اروپاست

سیاست > دولت – وزیر خارجه آلمان که به تهران سفر کرده است در دیدارهای جداگانه ای با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرهدف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار ” فرانک والتر اشتاین مایر” با اشاره به اجرای رسمی برجام گفت: باید با بهره گیری از فرصت‌های پسابرجام و پساتحریم، سطح همکاری دو کشور را ارتقاء داد، بویژه اینکه آلمان در دوره ای نخستین شریک تجاری ایران در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت پایه گذاری و برنامه ریزی یک همکاری و فعالیت مشترک بلند مدت میان تهران و برلین، تصریح کرد: ایران با برخی از کشورها  در مسیر امضا و اجرای قرارداد همکاری راهبردی مشترک قرار داشته و با شماری دیگری از کشورها نیز درباره نقشه راه همکاری های بلند مدت، توافق کرده است.

روحانی اظهارداشت: فرصت های همکاری های مشترک در بخش های مختلف از جمله صنعت ، معدن ، انرژی و خطوط ریلی و گردشگری فراهم است و آلمان در این حوزه ها می تواند مشارکت فعال تری داشته باشد.

رییس جمهور با اشاره به نقش مثبت و سازنده آلمان در روند مذاکرات هسته ای تاکید کرد: اجرای دقیق و سریع برجام به سود همه طرف ها است و در همین عرصه باید تلاش کرد تا پایه های این توافق هر چه بیشتر مستحکم شود.

روحانی گفت: برجام به عنوان الگویی موفق،  فضای بسیار خوبی را در عرصه بین المللی برای تعامل و گفت وگو در خصوص سایر موضوعات ایجاد کرده است و باید تلاش کنیم معادله برد – برد را برای حل و فصل سایر مسایل منطقه نیز بکار گیریم.

رییس جمهور اظهارداشت: ایران و آلمان علاوه بر تلاش برای ارتقاء روابط دوجانبه می توانند در مسیر حل مشکلات منطقه ای و بین المللی بویژه مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه همکاری کنند.

روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه” باید جلوی انتقال منابع مالی و تسلیحاتی به تروریسم سد شود”، تصریح کرد:تروریسم خطری جدی و مقابله با آن نیز ضروری است؛ بویژه اینکه حوادث ماه های گذشته نشان داد که تروریسم خطری برای همگان و از جمله اتحادیه اروپا است .

وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه فصل تازه ای در روابط اتحادیه اروپا و آلمان با اجرای رسمی برجام آغاز شده است ، گفت: برلین  مصمم به گسترش روابط با تهران در همه حوزه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و دانشگاهی است.

اشتاین مایر با اشاره به دو دیدارش از تهران طی یک دوره سه ماهه ، از آن به عنوان نشانه ای از علاقه مندی برلین به توسعه همه جانبه روابطش با تهران نام برد  و گفت: روابط دو کشور طی این دوره زمانی با یک جهش مواجه بوده و عمده شرکت‌های بزرگ آلمانی مایل به حضور در بازار ایران برای سرمایه گذاری و همکاری های مشترک هستند.

وزیر خارجه آلمان اظهارداشت: طی سال گذشته میلادی 10 هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی آلمان از جمهوری اسلامی ایران دیدار و با شرکای خود گفت وگو و مذاکره کرده اند و هم اکنون نیز 8 هیات بزرگ دیگر اقتصادی در صف سفر به تهران هستند و این سفرها راه را برای سرمایه گذاری مشترک می گشاید.

وی همچنین به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با آن اشاره کرد و گفت: باید برای حل مساله تروریسم ، زمینه های رشد و نمو این پدیده شوم را خشک کنیم که مقابله با افراط گرایی در منطقه یکی از این زمینه ها است.

لاریجانی: با رویکرد نظامی نمی توان مسائل منطقه ای را حل کرد


همچنین رئیس مجلس در دیدار وزیر خارجه آلمان گفت: تجار ایرانی از زمان های قدیم با کشور آلمان مناسبات اقتصادی داشته و اکنون فرصت مغتنمی است که در این زمینه به توافقات بیشتری برسیم.

علی لاریجانی افزود: هیات های اقتصادی از کشور آلمان ماه هاست که در حال رفت و آمد به ایران هستند و این مایه خرسندی برای هر دو کشور است.

رئیس مجلس در ادامه با ابراز نگرانی از گسترش تنش ها در منطقه تصریح کرد: برخی مسائل ناهنجار در منطقه وجود دارد که باید حل شود و متاسفانه برخی کشورها در منطقه وجود دارند که نقش درستی ایفا نمی کنند و باعث افزایش درگیری ها و همچنین کمک به تروریسم می شوند.

لاریجانی همچنین با انتقاد از رویکرد نظامی گری سعودی ها گفت: چنین رویکردی هیچ وقت به موفقیت نمی رسد همانطور که آمریکا با حملات نظامی در عراق و افغانستان به موفقیت دست پیدا نکرد.

وی متذکر شد که تا وقتی رویکرد کشورهایی که در پشت میز مذاکره در وین می نشینند اصلاح نشود و هر کدام به دنبال منافع شخصی و استفاده ابزاری از تروریسم باشند، ادامه این مذاکره بیشتر به یک شوخی شباهت خواهد داشت.

اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز با ابراز خرسندی از اینکه توانسته است ظرف مدت 3 ماه، دو بار به ایران سفر کند، اظهار داشت: هیات های اقتصادی ما که به ایران سفر کرده اند توانسته اند به نتایج خوبی دست پیدا کنند و ما خیلی خوشحالیم که توافقات برجام به سرانجام رسید.

وی افزود: اما اکنون مسئله ای که برای ما نگران کننده است بحران و تنش هایی است که در منطقه گسترش پیدا کرده است و نتوانستیم راه حلی برای آن پیدا کنیم.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: من مطمئن هستم که دو کشور ایران و آلمان علاقمند به حل مسائل منطقه ای هستند زیرا اکنون طعم شیرین مناسبات دوستانه را چشیده ایم.

اشتاین مایر با اشاره به تنش ها میان سعودی ها و یمن، روسیه و ترکیه و همچنین افغانستان و عراق گفت: در زمان توافق هسته ای با ایران همه کشورها به دنبال این بودند که این توافق به سرانجام برسد ولی متاسفانه در مذاکرات وین که درخصوص حل مشکل سوریه تشکیل شده است، این یکپارچگی مشاهده نمی شود.

وی متذکر شد: حتی در میان مخالفان سوریه هم یکدستگی وجوند ندارد و این خطری برای به بن بست رسیدن حل این مشکلات است که ما نباید بگذاریم به چنین نقطه ای برسیم.

وزیر خارجه آلمان اظهار کرد: در جهان سیاست، رسیدن به توافق مثبت، راحت به دست نمی آید و برای رسیدن به آن همه کشورها باید در این جهت تلاش نمایند و من متاسفم که باید مشکلاتی را حل کنیم که دیگران به وجود آورنده آن بوده اند و من هم معتقدم که نظامی گری هیچ وقت نتیجه دلخواه را به دنبال نخواهد داشت.

zz