روند شتابان سقوط قیمت نفت در یک سال اخیر

cc

چاپ

روند شتابان سقوط قیمت نفت در یک سال اخیر/نفت در یک سال چقدر ارزان شد ؟

cc

اقتصاد > انرژی – قیمت نفت در یک سال گذشته بیشتر نشیب داشت تا فراز.درمدت سال 94 تا به امروز،قیمت نفت به طور میانگین 40 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرهدف ، بررسي ها نشان مي دهد بهاي هر بشكه نفت اوپك در ژانويه سال 2016 نسبت به ژانويه سال گذشته ميلادي كاهشي 40 درصدي را تجربه كرده است .

اين كاهش در حالي رخ داده است كه از نيمه دوم سال گذشته ميلادي، كشورهاي نفتي رقابت بر سر دريافت سهم بازار و فروش حجم بيشتر نفت را در دستور كار خود قرار دادند و همين امر سبب شد روند كاهشي قيمت نفت تشديد شود .

روند كاهشي قيمت نفت از اوت سال گذشته تشديد شد . در اين ماه قيمت نفت نسبت به ماه پيش از آن كاهشي 10 دلاري را تجربه كرد و هنوز به موقعيت پيشين باز نگشته است .

قيمت نفت اوپك در دو ماه پاياني سال وارد كانال سي دلاري شد و اولين ماه سال جاري ميلادي نفت در كانال بيست دلاري جا خوش كرد . براوردهاي صورت گرفته حكايت از آن دارد در صورت تداوم وضعيت كنوني قيمت نفت همچنان شانسي براي احيا نداشته باشد. مطرح شدن طرح فريز نفتي نيز نتوانسته است در روزهاي اخير بازار نفت را متقاعد به افزايش قيمت نمايد . عربستان در حالي كه در ابتدا موافقت خود را با طرح فريز نفتي اعلام كرده بود اما در عمل تاكيد كرد نسبت به كاهش توليد نفت اقدام نخواهد كرد. وزير نفت ايران نيز طرح فريز نفتي را در شرايط كنوني جوك خواند .

قيمت ها در حالي در بازارهاي جهاني رو به كاهش است كه ايران قصد دارد با افزايش ميزان توليد و صادرات خود سهم پيشين را بازپس گيرد .

روند كاهشي قيمت نفت هر چند در اولين ماه هاي سال گذشته ميلادي متوقف شده بود اما جنگ نفتي كشورهاي نفت خيز و تلاش براي عدم واگذاري سهم بازار ايران، موقعيت را در بازار نفت بيش از پيش متزلزل كرد .