رییس جمهور: سنگ‌اندازی‌ها تأثیر ندارد؛

vv

چاپ

برجام اجرایی و تحریم‌ها برداشته خواهد شد

سیاست > دولت – رییس‌ جمهور گفت: شیخ نمر به دلایل واهی و انتقاد از حاکمیت دولت عربستان به زندان رفت و به ناروا محکوم و اعدام شد. در عرف قانونی هیچ کشور و فردی به دلیل انتقاد، به صورت فجیع اعدام نمی‌شود.

به گزارش خبرهدف

vv

، به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیأت دولت، افزود: جهان اسلام و همه آزادیخواهان جهان و همچنین مردم و مسئولین ایران از این عمل دولت عربستان متأثر گشته و آن را محکوم کردند.
رییس‌ جمهور ایستادگی و نشان دادن چهره واقعی اسلام و ایران به جهانیان را از اهداف اصلی دولت تدبیر و امید دانست و گفت: دولت یازدهم در این راه موفقیت‌های بسیار زیادی به دست آورده و چهره جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی، رسانه‌ها و مسئولین سیاسی در جهان ارتقاء پیدا کرده است تا جایی که قطعنامه (wave) در سازمان ملل متحد به اتفاق آراء تایید و ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم و خشونت شد.
رییس‌ جمهور بار دیگر حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد را حرکتی “غلط و غیرقانونی” دانست و از وزارتخانه های اطلاعات و کشور خواست با مأمورانی که احتمالا در بروز این حادثه قصور و کوتاهی داشته اند، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام کنند.
روحانی ادامه داد: افرادی که از روی نادانی و یا وابستگی به این اماکن حمله نمودند، مجرم هستند و از قوه قضائیه نیز تقاضا دارم قاطعانه و خارج از سیر طبیعی پرونده های قضایی این موضوع را بررسی نماید.
رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اماکن و میهمانان دیپلماتیک از لحاظ قانونی و بین‌المللی دارای مصونیت هستند و حمله به این اماکن در کشور، خلاف شرع و قانون، حمله به آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران و همانند حمله به خانه مردم است.
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه چنین رفتارهایی هر چند در پی خطای یک کشور، منطبق بر میهمان نوازی و فرهنگ اسلامی و ملی ایرانیان نیست، اظهارداشت: حمله کنندگان به اماکن دیپلماتیک از فرهنگ اسلامی، ایرانی و قانون دور هستند.

اهم اظهارات رییس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت را در ادامه می خوانید:
*مذاکرات هسته‌ای با دقت، منطق و استدلال در برابر شش قدرت جهانی انجام شد و در آن خط قرمزهای کشور رعایت و در مواردی نیز حداکثرهای مورد نظر نظام جمهوری اسلامی ایران تأیید و تأمین شد.
*همه جهانیان حل و فصل موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته ای ایران را دستاوردی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌کنند. اما رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، در کنار یک گروه افراطی در آمریکا از همان ابتدای مذاکرات ، تمام تلاش و توان خود را بکار بستند تا این توافق به نتیجه نرسد و بعد از توافق نیز در مراحل اجرای حقوقی و قانونی برجام مانع ایجاد کردند و تا امروز نیز به توطئه‌های خود ادامه می‌دهند اما به حول و قوه الهی دولت و ملت ایران به همه اهداف و موفقیت‌های خود دست خواهند یافت.
*رابطه خوب، تاریخی و دوستانه بین ملت‌های ایران و عربستان، برقرار است. با این حال متأسفانه دولت عربستان سعودی که دولت یک کشور اسلامی است، از مدت‌ها قبل تلاش کرده تا نزاع شیعه و سنی را مطرح و تشدید نماید و جلوه ایران‌هراسی را در افکار عمومی جهان بوجود آورد.
* حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از تروریسم منطقه‌ای و همچنین حملات هوایی و موشکی عربستان به مردم مظلوم یمن و مانع‌تراشی ها در راه پیروزی‌های دولت‌های عراق و سوریه در سال‌های گذشته، برای ایجاد فاصله بیشتر بین شیعه و سنی و تشنج‌زایی در منطقه است.
*هدف عربستان از قطع رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و تشویق و فشار بر دیگر کشورها برای قطع رابطه با ایران، لطمه زدن به روند صلح، ثبات و امنیت منطقه است.
*جمهوری اسلامی ایران تمام برنامه‌های خود را بدون اعتنا به سنگ‌اندازی‌ها با قاطعیت ادامه خواهد داد و برجام به زودی عملیاتی و تحریم‌ها از پیش پای مردم ایران برداشته خواهد شد.
*ان‌شاء‌الله در سال آینده شرایط اقتصادی تغییر خواهد کرد و شاهد حرکت پرشتاب در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.

*برنامه‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران با سابقه تمدنی و قدرتی بزرگ در منطقه با کارهای کودکانه تازه‌کارها در یک دولت تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری رابطه خوب و سازنده با همه کشورهای جهان بویژه کشورهای اسلامی و همسایگان است.

*از دولت عربستان می‌خواهیم که خطاها و اشتباهات گذشته را جبران نموده و از این مسیر اشتباه و بی‌نتیجه دست بردارد. ثبات، امنیت، مبارزه واقعی با تروریسم ،دوستی و برادری با همه کشورهای منطقه خواست اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

27214