رییس کل گمرک خبرداد:به زودی خودروهای بهتری وارد کشور خواهد شد

sss

چاپ

مسعود کرباسیان می گوید که گمرک ایران سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که مردم می توانند با ارایه اطلاعات از تقلبی بودن کالا مطلع شوند.

رئیس کل گمرک از برنامه دولت برای تغییر ملاک واردات خودروهای لوکس و راه اندازی سامانه ای برای ارایه اطلاعات از صحت  اصیل بودن کالاها خبر داد.

مسعود کرباسیان امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت و در وزارت اقتصاد برگزار شد، به تشریح عملکرد یکساله گمرک پرداخت. اوگفت: تازه ترین آمار گمرک نشان می‌دهد که امسال 17 هزار 888 خودرو وارد شده که از نظر ارزشی نسبت به سال قبل 44 درصد کاهش یافته است؛ ارزش دلاری خودروهای سواری وارد شده در کشور 420 میلیون و 325 هزار دلار بوده است.

وی با اشاره به فضای موجود در جامعه برای خرید خودرو گفت: پس از مذاکرات و توافقات هسته‌ای مردم انتظار کاهش خودرو و ورود خودروهای با کیفیت دارند به همین خاطر برای خرید دست نگه داشتند.

کرباسیان درباره علت وجود خودورهای لوکس در بازار تهران گفت:برآورد این بود که خودروهای بالای 2500 سی‌سی لوکس است ولی بعدها با پدیده‌ای روبرو شدیم که خودرو کمتر از 2500 سی‌سی تولید شد که از نظر ارزشی بالا و جزء کالاهای لوکس محسوب می‌شد.

رئیس گمرک افزود: برهمین اساس طرحی در دولت بررسی می‌شود که واردات خودرو از نظر ارزشی سنجش شود نه از نظر زیستی. این مهم اکنون در وزارت صنعت در حال بررسی است و گمرک نیز نظرات خود را به این وزارتخانه ارسال کرده است.

وی گفت: پیشنهاد ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که برای مجوز واردات و تشخیص لوکس‌ها از ترکیب حجم موتور و ارزش خودرو استفاده شود.

کرباسیان یادآور شد: گمرک این طرح را به وزارت صنعت داده ،اما وزارت صنعت اعلام کرده است این طرح پیچیده است و به همین خاطر بنا است هفته جاری جلسه‌ای با این وزارتخانه داشته باشیم.

رییس کل گمرک با بیان این‌که قرار است در صورت تصویب وزارت صنعت ترکیبی از حجم موتور و ارزش خودرو برای تعیین لوکس‌بودن خودروهای وارداتی در نظر گرفته شود، گفت: امسال خودروهای هیبریدی وارد کشور شد که من بعضا می‌دیدم رنگ آنها نیز عوض می‌شود و ارزش‌های بالایی دارد اما حجم موتور این خودرو 1400 سی‌سی بود و حتی پورشه‌هایی وارد کشور می‌شود با حجم موتور 2500 سی‌سی.

وی افزود: این خودروها با ملاک فعلی خودروی لوکس محسوب نمی‌شوند؛ اما ارزش بالایی دارند. بنابراین ما به دنبال روشی هستیم که ارزش کالا در کنار حجم موتور در نظر گرفته شود و مسیر واردات خودرو اصلاح شود.

کرباسیان درباره‌ تعرفه واردات خودرو تصریح کرد: تعرفه واردات به اندازه کافی بالا است، اما نمی‌توانیم این تعرفه‌ها را کاهش دهیم، چرا که باید از تولید داخلی نیز حمایت شود.

رییس کل گمرک گفت: مجوزهای خاصی مثل مجوز جانبازی نیز در حال حاضر اجازه واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی وجود ندارد.

او به کاهش 50 درصدی واردات در پنج ماهه نخست امسال اشاره کرد و عنوان داشت: علت این کاهش واردات خودرو این است که مردم انتظار دارند با رفع تحریم‌ها واردات به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام شود بنابراین با کاهش هزینه خودرو قیمت نیز کمتر می شود.

به گفته وی  به زودی خودروهای بهتری وارد کشور خواهد شد و دیگر خودروهای وارداتی اکثرا چینی نیستند، بنابراین خریداران دست نگه داشته‌اند.

موبایل قاچاقی وارد می‌شود

کرباسیان  از افزایش دوبرابری واردات رسمی موبایل در پنج ماهه امسال خبرداد و گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال جاری 500 هزار دستگاه موبایل با ارزش نزدیک به 10 میلیون دلار به کشور وارد شده که در همین مدت در سال گذشته تنها 150 هزار دستگاه موبایل وارد شده بود.

او افزود: موبایل جزو کالاهایی است که به صورت مسافری نیز وارد کشور می‌شود،یکی از دلایل جذابیت مسیرهای غیرقانونی برای وارد‌کنندگان معطلی‌های گمرکی است که در مورد تلفن همراه باعث می‌شود معطلی‌های چهار یا پنج ماهه تلفن وارد شده را از رده خارج کنند.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: بنابراین از طرفی گمرک با کاهش زمان توقف کالا این رقابت ناسالم را بین مسیر قانونی و مسیر‌های غیرقانونی از بین می‌برد و سرعت ترخیص را افزایش می‌دهیم. از سوی دیگر لازم است با مسیر‌های غیرقانونی واردات کالا نیز برخورد شود.

کرباسیان با اشاره به دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای غیرفعال کردن موبایل‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور نشده‌اند، عنوان داشت: پروانه الکترونیکی گمرک و بارکد موبایل‌های وارد شده از مبادی رسمی به این ستاد کمک می‌کند که موبایل‌های قاچاقی را شناسایی کنند و آنها را در کشور فعال نکنند که این کار از چند ماه آینده اجرایی خواهد شد.

رییس کل گمرک با تاکید بر این‌که واردات قاچاقی تلفن همراه با واردات تلفن‌های همراه تقلبی ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: کنترل نشدن موبایل‌های وارد شده باعث می‌شود که هرگونه تلفنی اعم از تقلبی به کشور وارد شود.

او در پاسخ به  این سئوال که علت افزایش واردات موبایل از مبادی غیررسمی گفت: درصد واردات رسمی موبایل بیش از دو برابر شده اما باید توجه داشت که موبایل از مبادی غیررسمی از جمله از طریق همراه مسافر و یا روش‌های دیگر وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه معطلی واردات موجب می‌شود که انگیزه برای واردات از مبادی غیررسمی تقویت شود تصریح کرد: از همین جا ضروری است مسیر های واردات عادی‌ و مسیر ‌های غیررسمی مسدود شود.

وی با بیان اینکه باید کاری شود که موبایلی که از مسیر غیررسمی وارد کشور می‌شود در داخل کشور فعال می‌شود افزود: طی چهار ماه گذشته 50 هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش حدود 10 میلیون دلار وارد کشور شده این در حالی است که پارسال این رقم 150 هزار دستگاه بود.

قاچاق از مبادی رسمی نیست

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه قاچاق به میزان زیادی کم شده و از جمله علائم مهم آن تصمیم‌گیری در حوزه واردات و صادرات سوخت بوده است،عنوان داشت: با مناطق آزاد توافقی شده که این مناطق با گمرک به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی افزود: از مبادی رسمی کالا قاچاق نمی‌شود بلکه باید جلوی واردات از مسیر غیررسمی را گرفت.

کرباسیان با بیان اینکه اصلاح قانون گمرکی دردولت مطرح است گفت: سال قب لمعادل 126 تن مواد مخدر در گمرک کشف شد؛ کشفایات مواد مخدر در گمرک بیشتر در محوله‌های پستی بوده است، اخیرا در لباس عروس مواد مخدر کشف کردیم.

رییس کل گمرک همچنین با اشاره به ترفندهای قاچاق مواد مخدر گفت: در خرما نیز مواد مخدر جاسازی شده است حتی فردی با تریاک کتاب خطی نوشته بود و قصد ورود آن به کشور را داشت.

از  ورود برنج تا واردات ملوانی

رئیس کل گمرک در بخشی ازسخنان خود درباره چرایی واردات برنج اینطور توضیح داد که براساس قانون دو نوع از واردات ثبت سفارش نمی‌شود, بر همین اساس کالاهای ملوانی و مرزنشینی بدون ثبت سفارش وارد کشور می‌شوند.

وی افزود: ما ثبت سفارش جدیدی در این زمینه نداشته‌ایم‌، بلکه دو دسته از وارد‌کنندگان یعنی ملوانان و مرزنشینان که نیازی به ثبت سفارش ندارند می‌توانند چنین کالاهایی را وارد کنند.

کرباسیان تصریح کرد: ملوانان شش بار در سال هر بار 700 کیلوگرم برنج می‌توانند وارد کنند و ما 103 هزار ملوان در کشور داریم، همچنین پنج هزار مرزنشین می‌تواند سالانه 50 کیلوگرم برنج به کشور وارد کنند.

رییس کل گمرک با اشاره به اینکه میانگین معطلی در گمرک برای واردات به حدود سه روز کاهش یافته است، گفت:الکترونیکی شدن پرداخت‌های گمرک باعث شد سال گذشته در ازای افزایش 5 درصدی واردات درآمدهای گمرکی 68 درصد افزایش یافت.

وی گفت: صحبت‌های وزیر کشاورزی را تایید می‌کنم رسما ثبت سفارشی برای برنج صورت نگرفته ولی حقی برای ملوانان تعریف شده که این اجازه را می‌دهد که برنج وارد کشور شود. از همین رو باید بازنگری در مقررات انجام شود.

درآمد 5ماهه گمرک

کرباسیان با تاکید بر اینکه درآمد 5 ماه گمرک 4300 میلیارد بوده است از کاهش آن نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: به دلیل اینکه 19 درصد واردات کاهش یافته درآمد گمرکی کم شده البته کاهش درآمد  نسبت به میزان واردات نبوده است.

وی گفت: درآمد گمرک عمدتا در ماه‌های پایانی سال مشخص می‌شود، بهار در درآمدی در زمستان مشخص شود.

وی همچنین از افزایش 5 درصدی گمرکی بعد از اجرای پنجره تجارت فرامرزی خبر داد و گفت: حدود 68 درصد درآمد گمرک در5 ماهه محقق شد و معادل 13 هزار 500 میلیارد تومان به خزانه واریز شده است.

رئیس کل گمرک در ادامه میزان صادرات کشور در 5 ماهه امسال را 48 هزار و 778 میلیارد تومان و میزان واردات را 48 هزار و 470 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: میزان صادرات در این مدت 5.3 درصد و میزان واردات 9.37 درصد کاهش داشته است.

کرباسیان کشورهای عمده صادرات کشور در 5 ماه نخست سال 94 را چین، عراق، امارات و هند اعلام کرد و گفت: عمده اقلام وارداتی طی 5 ماهه امسال ذرت دامی‌، برنج، کنجاله، لوبیای سویا و دانه گندم به جز گندم دامی بوده است.

وی متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی را 1.220 دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.01 درصد کاهش در ارزش دلاری داشته است.

وی درباره وضعیت ترانزیت خارجی در طی پنج‌ ماه نخست کشور گفت: میزان ترانزیت کشور در 5971 هزار تن و به ارزش 13496 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تغییراتی حدوئد 11.98 درصد و ارزشی حدود 0.79 درصد روبرو شده است.

وی با بیان اینکه در 5 ماهه سال جاری کمرگ شهید رجایی، پرویزخان، باشماق، سرخس و پیرانشهر 5 نقطه مبدا ترانزیتی بوده ست گفت: این گمرکات در مجموع 74.57 درصد از وزن و 55.62 درصد از ارزش دلاری کل ترانزیت خارجی کشور در این مدت را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس گمرک ایران  از کاهش زمان ترخیص کالا بعد از راه‌اندازی پنجره تجارت فرامرزی خبر داد و گفت: ترخیص کالا از مسیر سبز قبلا دو درصد بود که هم اکنون به 19 درصد کاهش یافته ضمن آنکه تاخیر از مسیر زرد هم اکنون به 50 درصد رسیده است. همچنین ترخیص از مسیر قرمز از 80 درصد به 27 تا 28 درصد تغییر کرده است.

شناسایی کالای تقلبی توسط مردم

کرباسیان همچنین از مهیا شدن امکان شناسایی کالای تقلبی توسط مردم خبر داد و گفت: گمرک ایران سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که مردم با ارائه اطلاعات می‌توانند از تقلبی بودن کالا مطلع شوند. براساس این روش خریداران می‌توانند بارکد کالا را ارسال کرده و از اصل و یا تقلبی بودن کالا مطلع شوند.

وی همچنین گفت: متقاضیان کالا می‌توانند شماره بارکد را به سامانه IPM و شماره 30008887 ارسال کرده و از اصل و تقلبی بودن کالا اطلاعات حاصل کنند.

sss

sss