ساز دوباره گرانی خودرو کوک شد

چاپ

اقتصاد > صنعت – در حالی شورای رقابت از احتمال افزایش مجدد قیمت خودروها خبر داده که دقیقا دو ماه قبل مجوز گرانی 5.6 تا 7.1 درصدی خودروهای داخلی را صادر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرهدف ، رضا شیوا هفته سوم خردادماه در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم قیمت را برای سال 97 تایید کرده و به این ترتیب، به طور متوسط خودروهای ساخت داخل شرکت ایران‌خودرو که مشمول قیمت‌گذاری هستند، مجوز افزایش 7.8 درصدی را دریافت کرده‌اند. برای خودروهای سایپا هم به طور متوسط افزایش 7.01 درصدی تعیین شده است. در بخش خودروهای مدیران خودرو نیز به طور متوسط افزایش 5.6 درصدی مورد تایید مرکز ملی رقابت قرار گرفته است.

حالا پس از گذشت حدود 2 ماه، دوباره شورای رقابت خبر از افزایش مجدد قیمت خودروها داده است. رضا شیوا با ذکر این نکته که قیمت‌ها را نباید بی‌ضابطه افزایش داد، اعلام کرد: قرار است هفته آینده در شورای رقابت بحث کنیم و شاید به این جمع‌بندی برسیم که از بانک مرکزی بخواهیم سبد خودروهایی را که برای آن دستور‌العمل قیمت ارائه می‌کنیم، میزان تغییرات را در این چند ماه اندازه‌گیری کنیم و با توجه به درصد تغییرات و فرمول‌هایی که داریم، به قیمت خودروها اضافه می‌کنیم و این کار، علمی و منطقی است.

به گفته وی، در شرایط کنونی باید نظارت کامل را بر روی همه موارد داشته باشیم. میزان افزایش تورم بر هر نوع خودروی تولید داخل را به طور جداگانه از بانک مرکزی استعلام می‌گیریم و متناسب با آن به قیمت خودروها اضافه می‌کنیم.

رییس شورای رقابت با اشاره به اینکه وقتی اقتصاد از حالت تعادل خارج می شود، فرمول‌ها هم با حالت عادی متفاوت است، تاکید کرد: در فرمول، تورم بخشی را در نظر می گیریم و بهره‌وری 2 درصد به نفع مصرف‌کننده را از آن کسر می‌کنیم و بهبود کیفیت خودروها را هم در قیمت‌گذاری در نظر می‌گیریم. اگر کیفیت بهتر شده باشد، 3 درصد اضافه و اگر بهتر نشده باشد، 3 درصد کم می‌کنیم.

بازار خودرو

اما در شرایطی ساز گرانی دوباره کوک شده است که عضو کمیسیون صنایع مجلس خبر داده که در جلسه اخیر با وزارت صنعت، ارز 4200 تومانی برای واردات قطعات خودرو تصویب شده است. در این میان، برخی فعالان بازار معتقدند که اعلام احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو، باعث می‌شود که شوک دوباره‌ای به بازار خودرو وارد شود و اندک خودرویی هم که در بازار موجود بود، جمع شود.

آنها بر این باورند متاسفانه برخی این نوسانات بازار را به گردن فروشندگان و دلالان می‌اندازند، در صورتی که این کارخانه‌های خودروسازی هستند که با عرضه نکردن خودرو، قیمت‌ها را این چنین افزایش دادند.

رصد بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت خودرو طی روزهای گذشته در بازار روند صعودی به‌خود گرفته است؛ به نحوی که قیمت خودروی استپ‌وی با رشد 8 میلیون تومانی، نسبت به هفته گذشته به 110 میلیون تومان رسیده است.

علاوه بر این، قیمت پراید 111 هم با افزایش 500 هزار تومانی با قیمت 32 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 2 میلیون تومانی با قیمت 54 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 64 میلیون تومان و پژو 405 GLX با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 49 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین ساندرو اتوماتیک با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 101 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. پژو پارس اتوماتیک نیز با رشدی 5 میلیون تومانی نسبت به ابتدای هفته هم اکنون حدود 85 میلیون تومان معامله می‌شود.