شناسایی مولکولی که عامل سرطان مغز را خلع سلاح می کند

چاپ

محققان مولکول جدیدی را شناسایی کرده اند که می تواند با شناسایی و غیر مسلح کردن پروتئین های مضری که منجر به سرطان مغز می شوند، برخی از انواع خاص تومورهای مغزی را مهار کند.

به گزارش خبرگزاری هدف  به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، اغلب موجودات چند سلولی دارای یک مسیر پیام رسانی سلولی یک طرفه به نام پیام رسانیNotch هستند که برای تکوین کبدی ضروری است.

تثبیت و حفظ مسیر پیام رسانی Notch برای تضمین تعادل در تعداد سلول های بنیادی موجود در مغز نیز حیاتی است. فعالیت غیر طبیعی پیام رسانی Notch در پیش سازهای عصبی می تواند منجر به افزایش تعداد این سلول های بنیادی در مغز شود و این امر منجر به ایجاد تومورهای مغزی می شود.

تاکنون مکانیسم های مولکولی که مانع از فعالیت غیر طبیعی پیام رسانی Notch می شوند و تعیین سرنوشت سلول ها به سمت سرطانی شدن را مهار می کنند، مشخص نشده است.

به همین منظور محققان تست های ژنتیکی و بیوشیمیایی را روی سلول های بنیادی به نام نوروبلاست ها در ناحیه مرکزی مغز لارو مگس های سرکه انجام دادند. در این میان آن ها نگاه ویژه ای به کمپلکس پروتئینی به نام رترومرها داشتند که محصولات پروتئینی خاصی را از اندوزوم ها به سطح سلول منتقل می کنند.

آنالیزها نشان داد که کمپلکس رترومر، نقل و انتقال پروتئین Notch را در پیش سازهای عصبی تنظیم می کند. زمانی که این کمپلکس غیر فعال می شود، گیرنده های Notch به طور غیر صحیح فعال می شوند و پیش سازها را به شمار مازاد سلول های بنیادی عصبی تبدیل می کنند و خطر تشکیل تومور را در مغز افزایش می دهند. مقادیر کافی پروتئین Notch برای تخریب پیش سازهای عصبی و حفظ مسیر یک طرفه پیام رسانی Notch بین این پیش سازهای عصبی و سلول های بنیادی عصبی، ضروری است.

در صورتی که مقادیر اضافی پروتئین Notch در پیش سازهای عصبی تخریب نشود، این پروتئین بوسیله کمپلکس رترومر و به طور سریع از اندوزوم ها به درون سلول وارد می شوند و تجمع آن ها موجب بروز شرایط غیر طبیعی و در نتیجه تومورهای مغز می شود.

این مطالعه نشان می دهد که کمپلکس رترومر مانند یک خنثی کننده بمب عمل می کند و می تواند مانع از تجمع اضافی و پاتولوژیک پروتئین Notch در پیش سازهای عصبی شود و به همین دلیل از ایجاد تومورهای مغزی جلوگیری می کند.