صادرات بنزین ایران به ۴ کشور

چاپ

صادرات بنزین ایران به ۴ کشور

برجام عامل راه اندازي پالايشگاه خليج فارس | صادرات۶۰۰ هزار بشكه فرآورده نفتي

اقتصاد > انرژی – معاون وزیر نفت از روشن شدن نخستین کوره واحد بنزین‌سازی پالایشگاه خلیج فارس خبر داد،اتفاقی که از ماهها قبل بیژن زنگنه آن را نوید داده بود و حالا عباس کاظمی می گوید از سال آینده ایران رسما صادرکننده بنزین خواهد شد.

به گزارش خبرهدف ، اوايل مهرماه بيژن زنگنه وزير نفت از به بار آمدن پالايشگاه ستاره خلیج فارس تا پايان سال جاري خبر داد كه بر مبناي آن ايران ديگر از واردات بنزين خودكفا شده و از اين پس به گروه كشورهاي صادركننده بنزين مي پيوندد. زنگنه گفته بود كه  فاز اول ستاره خلیج فارس امسال به بهره‌برداری می‌رسد و فازهای بعد نیز در سال بعد بهره‌برداری می‌شود.اكنون وعده بيژن زنگنه زودتر از وعده اي كه داده،به ثمر نشسته است.كمتر از دوماه به پايان سال،عباس كاظمي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرد كه نخستين كوره بنزين سازي روشن شده است.اين يعني بنزين ايران به زودي راهي بازارهاي صادراتي خواهد شد.اتفاقي كه براي نخستين بار در كشور مي افتد.ايران سالهاي سال بنزين وارد كرده و براي اين محصول ميلياردها دلار هزينه كرده است. حالا از اين پس ايران هم در رديف كشورهايي قرار مي گيرد كه صادركننده بنزين خواهند بود.

صادرات 400 هزار بشكه اي

عباس کاظمی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، از صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی خبر داد .آنطور كه كاظمي مي گويد، تقریبا همه اسکله‌های نفتی كشور اشغال شده است وشركت پالايش و پخش قصد دارد دو اسکله دیگر به ماهشهر اضافه كند تا  تعداد اسکله‌ها به ۶ اسکله افزایش يابد. كاظمي اظهار امیدواری مي كند كه میزان صادرات در ۱۰ ماه سال آینده به روزی ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند.به اين تريتب نفت سفید، نفت گاز، گاز مایع از امسال صادراتی مي شوند، در حالی که در سال ۹۳ ایران واردکننده نفت گاز بود.

نخستين سئوال كه بعد از اعلام اين خبردر ذهن ايجاد مي شود،اين است كه اين بنزين ها قرار است به كجا صادر شوند؟ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد کشورهایی که به آنها فرآورده نفتی صادر می‌کنیم، توضيح داد: بازار صادرات ایران کشورهای عراق، افغانستان، چین و هند هستند.

او همچنين  در مورد اصلاح و نوسازی پالایشگاه‌ها با تاكيد بر اينكه الگوهای پالایشگاهی ایران قدیمی است،عنوان كرد: به غیر از آبادان، اکثر پالایشگاه‌ها در سال ۱۳۴۴ ساخته شده‌اند و مازوت تولید می‌کنند که باید آنها را ارتقا بدهیم. تاکنون نیز اقدامات خوبی برای جذب سرمایه در این زمینه انجام شده است. تا پایان ماه توسعه پالایشگاه آبادان با همکاری چین و ایران شروع می‌شود. رقم اصلی این قرارداد ۳ میلیارد دلار است که در این مرحله ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه نیاز است. قرار است محصولات این پالایشگاه مطابق یورو پنج شود و مازوت این پالایشگاه از ۴۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش یابد. زمان این پروژه ۴۵ ماه تعیین شده و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

مذاكرات متعدد براي توسعه پالايشگاهها

کاظمی از مذاكره  برای توسعه پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز با سرمایه‌گذاراني كه او تعداد آنها را اعلام نمي كند،خبر مي دهد.او گفت:با شركت هاي متعددي در اين رابطه مذاکره شده است؛ قرارداد تجاری پالایشگاه اصفهان امضا شده و مطالعات پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز آغاز شده است. البته اصلاح پالایشگاه‌های قدیمی توجیه اقتصادی دارد در مورد ۳ پالایشگاه آناهیتا، پارت و بهمن‌گنو هم فرآیند جذب سرمایه‌گذاری برای این سه پالایشگاه مرتبا دنبال می‌شود و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه همت کند.

او اضافه كرد:در مورد پالایشگاه خلیج فارس نیز بايد بگويم این پالایشگاه یک پالایشگاه خصوصی است و یکی از دلایل تسریع ساخت آن شرایط پسابرجام بود و تجهیزات اصلی آن مهرماه امسال وارد سایت بندرعباس شد.هرچند دیروز نخستین کوره واحد بنزین‌سازی پالایشگاه خلیج فارس روشن شد. البته فاز یک این پالایشگاه آماده سرویس است و از آن نفت و گاز صادر می‌شود. همچنین نفتای خلیج فارس به اصفهان منتقل می‌شود.پس از آنكه واحد بنزین‌سازی پالایشگاه خلیج فارس پیش‌راه‌اندازی شد،حالا امیدواریم در سال آینده بنزین هم جزو محصولات صادراتی ما باشد. از این پالایشگاه ۱۰ هزار بشکه نفتا به اصفهان و ۶ هزار بشکه فرآورده صادر می‌شود.

او درباره زمان بندی فاز اول بنزین سازی این پالایشگاه توضيح داد: فاز اول با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین تا بهار ۹۶ در مدار بهره برداری قرار می گیرد که در این صورت ایران به جمع کشورهای صادر کننده بنزین می پیوندد.

2 ميليارد دلار براي سرمايه گذاري

پالایشگاه اصفهان به ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد؛ اين روايت عباس كاظمي از يكي از بزرگترين پالايشگاه هاي كشور است.آنطور كه او مي گويد،قرار است سرمایه  توسعه اين پالايشگاه از کشورهای کره و ژاپن تامین ‌شود. براي  پالایشگاه بندرعباس هم  ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که از طریق کشور ژاپن تامین می‌شود.

او در مورد پالایشگاه سیراف هم  توضيح داد در این پالایشگاه ۴۸۰ هزار کاندنسیت فرآورده از جمله نقت سفید، نفت گاز، LPG و نفت شیرین تبدیل می‌شود. زیرساخت‌های این پالایشگاه فعال است و کار اجرایی ۸ شرکت آن آغاز می‌شود. هر پروژه نیاز به ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه دارد و امیدواریم کار ساخت این پالایشگاه ظرف ۳۶ ماه به پایان برسد. پیشرفت نسبتا مطلوب بوده و بعد از برجام توسعه بهتر شد. امیدواریم برجام پایدارتر باشد.

تامین نفت خام پالایشگاه‌ها حالا مساله بعدي پالايشگاههاست.كاظمي در اين باره توضيح داده است:« اگر پالایشگاه‌ها نفت خام مورد نیاز خود را از داخل تامین کنند، ۵ درصد تخفیف به آنها داده می‌شود. همچنین فرآورده‌ها با هزینه دولت و بدون ضمانت به آنها تحویل داده می‌شود. در حالی که اگر نفت خام خود را از خارج تهیه کنند، این مزایا به آنها تعلق نمی‌گیرد.از سويي مذاکراتی با کشور عراق براي سوآپ صورت گرفته و این کشور اظهار تمایل کرده که نفت را از ایران صادر کند. البته این موضوع در مراحل ابتدایی قرار دارد. البته سوآپ با عراق از طریق پالایشگاه آبادان چند سال طراحی شد و قرار بود خط لوله از عراق به آبادان کشیده شود و خط لوله فرآورده از آبادان به بصره کشیده شود اما کشور عراق در این موضوع جدی نبود. ما آماده انجام این موضوع هستیم.

کاظمی با اشاره به کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها هم مي گويد: برای کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها به دنبال جذب سرمایه‌ از صندوق ملی و سرمایه‌گذاران هستیم.

مصرف بنزين رو به كاهش است

مصرف بنزين هميشه يكي از مشكلات اقتصاد ايران بوده است.هرچند كه موافقان و مخالفان بسياري دارد و هنوز هم براي كارت سوختي كه قرار بود،مصرف اين محصول را ساماندهي كند، تكليف روشن نشده،اما به نظر مي رسد،دولت اين بار ديگر نگراني براي تامين بنزين مورد نياز كشور ندارد.كاظمي از افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین در ۱۰ ماه سال ۹۵ نسبت به ۱۰ ماه سال ۹۴ خبر مي هد و مي گويد: دلیل افزایش بنزین این بوده که ۹ درصد تعداد ماشین‌ها و موتورها افزایش یافت. همچنین ۴.۶ درصد GDP افزایش پیدا کرده است. در مرزها قاچاق رشد منفی داشته و عمده قاچاق نفت گاز بوده که قیمت کمتری دارد.در  مورد ظرفیت CNG  هم ظرفیت CNG ما ۲۱ میلیون مترمکعب است اما فقط از ۲۱ میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود.از سويي در کشور ۶۱ میلیون بنزین پایه تولید می‌شود و سعی می‌شود در اوایل سال آینده ۶۵ درصد بنزین داخلی یورو باشد.

ظاهر مصرف فرآورده‌ها رو به كاهش است.آنطور كه مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش روايت مي كند، مصرف فرآورده‌ها در کشور از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در هشت ماه سال ۹۵ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است. او در اين رابطه گفت: به طور کلی بیش از ۹۰ میلیون لیتر نفت گاز، ۶۴ میلیون نفت کوره، ۶ هزار گاز مایع و ۶۱ میلیون لیتر بنزین پایه تولید کرده‌ایم. همچنین ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین وارد کرده‌ایم.در همين حال مجلس به پالایش اجازه داده ۵ درصد از فروش فرآورده‌های داخلی را صرف توسعه خطوط لوله، انبار نفت کند که این میزان در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال میزان آن کمتر خواهد بود. این ۵ درصد عوارض به قیمت بنزین اضافه نمی‌شود.

کاظمی در ادامه با اشاره به برندسازی جایگاه‌های سوخت گفت: در حال حاضر ما مالک فرآورده‌ها هستیم و ۲۰ میلیون مشتری در جایگاه‌ها داریم. این ۲۰ میلیون غیر آنلاین هستند و نمی‌توانیم به شکایات آنها پاسخ بدهیم. بنابراین باید شرکت خصوصی در این حوزه فعالیت داشته باشند که رضایت مشتری را جلب کنند.

از وضعيت تامين گاز استانهاي شمالي تا كيفيت بنزين

خبرنگاري در اين نشست از معاون وزیر نفت پرسيد: کدام کشورها برای جذب سرمایه اظهار تمایل کرده‌اند؟ كاظمي در پاسخ گفت: کشورهای زیادی از جمله چین، ژاپن، کره، تایوان و ایتالیا اظهار تمایل کرده‌اند اما حجم سرمایه چشم بادامی‌ها بیشتر است. اوهمچنين از امضای ۸.۶ میلیارد دلار قرارداد توسعه پالایشگاه ها با شرکت‌هایی از ژاپن، کره و چین خبر داد.

سئوالي هم  در مورد کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه‌ها مطرح شد كه معاون وزير نفت در اين رابطه توضيح داد: کل محصولات پالایشگاه اراک، یورو است که در تهران و کرج توزیع می‌شود. به طور کلی ۸ کلان شهر از بنزین و نفت گاز یورو استفاده می‌کند و آلودگی هوا که گفته می‌شود به دلیل بنزین آلوده است، ناشی از وارونگی دما است. زیرا شهرهای بزرگ کشور در کنار دریا نیستند و این موضوع باعث تجمیع کربن و آلودگی هوا می‌شود.

به گفته او  واحد کیفی‌سازی پالایشگاه بندرعباس راه‌اندازی شد و واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه در بهمن راه‌اندازی می‌شود و ۱۱ میلیون بنزین یورو به بنزین کشور اضافه خواهد شد. پالایشگاه لاوان نیز در حال راه‌اندازی است.

معاون وزیر نفت درباره کیفیت یورو ۴ با یورو ۵ هم توضيح داد:البته كيفيت اين بنزين ها با هم مشابه است.تعهد ما یورو ۴ است. در طرح جدید پالایشگاه‌های تهران، آبادان و اصفهان یورو ۵ تولید می‌شود همچنین ما سوخت یورو ۶ نداریم.

کاظمی در اين نشست درپاسخ به سئوالي درباره به وضعیت گازرسانی در استان‌های شمالی کشور هم گفت: به طور کلی ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در شبکه داریم که ۴.۵ میلیون بشکه آن فرآورده می‌شود. وضعیت گازرسانی به استان‌های شمالی در این ۴۰ روز از ۱۰ دی تا آخر بهمن اندکی با اختلاف روبرو شده که ۲۵ بهمن این قضیه برطرف می‌شود و جایگاه‌های استان‌های شمالی از ۲۵ بهمن CNG سوخت‌گیری می‌کنند.