صعود دلار به بالای سطح مقاومتی

چاپ

صعود دلار به بالای سطح مقاومتی/ جدال سکه با مرز روانی.پنجشنبه هفته گذشته ۱۱ مهرماه ۱۳۹۸، دلار توانست به نوسان افزایشی بالای مرز مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه دهد و سکه تمام بهار آزادی علی رغم فاصله گیری از مرز روانی ۴ میلیونی، بازدهی منفی را تجربه کرد.

به گزارش خبر هدف ؛ روز پنج شنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۱، شاخص ارزی دومین افزایش متوالی را به ثبت رساند و با 30 تومان افزایش به بهای 11 هزار و 550 تومان رسید. این افزایش از دو جهت برای معامله گران بازار ارز اهمیت داشت.

اهمیت تثبیت دلار بالای سطح ۱۱۵۰۰ تومانی برای معامله‌گران

اولی از آن جهت که بازار در دفعات پیشین هر زمان قیمت دلار به بالای مرز 11 هزار و 500 تومانی رفته بود، بلافاصله یک روز بعد با افزایش فروش ها به کانال پایین تر عقب نشینی می کرد. دومین نوسان پیاپی بالای سطح مهم هفته های اخیر این سیگنال را برای افزایشی های بازار داشت که ممکن است این روند در هفته جاری نیز ادامه پیدا کند. اهمیت دومی که افزایش رو پنج شنبه داشت آن بود که کمک کرد بازدهی هفتگی دلار به بالای یک درصد برسد. این در حالی بود که 2 هفته پیش شاخص ارزی 8 دهم درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

عوامل زمینه‌ساز رشد دلار

برخی از فعالان، افزایش روز پنج شنبه را ناشی از رشد نرخ حواله درهم می دانستند و گروهی دیگر معتقد بودند افزایش ارزش دلار در کشورهای همسایه زمینه ساز آن شد که خریدها در بازار ارز داخلی نیز بیشتر شود.

در این میان عده ای عنوان می کنند تقاضای مناسبتی و سفرهای زیارتی در آستانه اربعین  عامل رشد قیمت دلار در هفته گذشته بود. البته گروهی نیز به متغیرهای سیاسی اشاره می کنند. از نظر آن ها، افزایش تنش ها در عراق و برآورده نشدن انتظارات کاهشی شماری از معامله گران در نیویورک از جمله عواملی بود که در هفته جاری موقعیت برخی بازیگران ارزی را عوض کرد و خریدها را افزایش داد.

برخی فعالان عنوان می کنند، دو هفته پیش تحت تاثیر سفر رییس جمهوری به نیویورک و احتیاط شماری از معامله گران به دلیل آنکه احتمال می دادند، ممکن است شرایط سیاسی تغییر کند، موجب کاهش خریدها در بازار ارز شده بود و پس از آنکه اتفاق خاصی از نگاه آن ها در این سفر نیافتاد، شماری از خریداران به بازار بازگشتند.

البته تعدادی دیگر از فعالان عنوان می کنند بازار ارز مدت هاست به اخبار و وقایع سیاسی بی اعتناست و افزایش هفته جاری نیز به میزانی نبوده است که از آن بتوان سیگنالی مبنی بر تغییر انتظارات بازار دریافت کرد. در نگاه این گروه، دلار مدت هاست در کانال 11 هزار تومانی قرار دارد و هنوز هم فاصله زیادی با شکستن این این کانال دارد. در چنین شرایطی از نگاه آن ها ممکن است تغییر کمی سطح عرضه و تقاضا منجر به آن شود که کمی دامنه نوسانی دلار بالاتر بیاید، ولی اتفاقی نخواهد بود که زمینه ساز بازگشت تقاضای سفته بازی به بازار شود و شوک های قیمتی را کلید بزند.

سکه راهش را از دلار جدا کرد

در حالی که دلار با افزایش روزهای آخر هفته توانست بازدهی مثبت هفتگی را به ثبت برساند، رشد 7 روزه سکه علی رغم افزایش روز پنج شنبه منفی شد. سکه روز پنج شنبه 20 هزار تومان افزایش یافت و به بهای 4 میلیون و 25 هزار تومان رسید. با وجود این رشد، فلز گران بهای داخلی در هفته گذشته 2 دهم درصد از ارزش خود را از دست داد. بخش زیادی از این افت ناشی از کاهش بهای طلای جهانی بود. با این حال، سکه بازان امیدوارند به واسطه افزایش طلا و بازگشت به بالای مرز هزار و 500 دلاری تا ساعت 5 عصر روز جمعه، سکه نیز هفته جاری را با افزایش قیمت آغاز کند.