صلاح نیست دولت دست به جراحی تلخ حذف یارانه ها بزند

bbb

چاپ

با بزرگ شدن اقتصاد می توان یارانه ها را حذف کرد

 مرعشی می گوید:اگر در پنج سال آینده رشداقتصادی بالای شش درصد را در اقتصاد داشته باشیم، یارانه ها در سبد خانوار ارزش خود را از دست می دهد.

حسین مرعشی می گوید: حذف یارانه برخی از افراد در شرایط کنونی به صلاح دولت نیست.

عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در گفت وگو با خبرآنلاین،با بیان اینکه برای حل مشکل یارانه ها نیاز به یک دوره حداقل پنج ساله است،گفت: برای حل مساله یارانه ها نیاز است که حداقل یک دوره پنج ساله سپری شود که قدرمطلق آن ثابت بماند تا به تدریج ارزش این پول در طول زمان کاسته شود و به نقطه ای برسد که پرداخت یا عدم پرداخت آن سختی برای دولت یا مردم نداشته باشد.

وی افزود: قبلا توصیه این بود که فقط به اقشار ضعیف جامعه یارانه پرداخت شود و با قاطعیت سایر بخش ها حذف شوند،اما این تصمیمی بود که دولت یازدهم می بایست در ماههای اول تشکیل اجرایی می کرد اما دولت در تصمیم گیری برای این موضوع تعلل کرد.

مرعشی تصریح کرد:واقعیت این است که همه این پرداخت ها خلاف قانون است،زیرا اصلا برای این پرداخت ها منابعی وجود ندارد و با کاستن از منابع پروژه های توسعه ای و پرداخت به افرادی که نیازمند نیستند کشور متضرر می شود.

او با بیان اینکه پیشنهاد حذف پرداخت یارانه مربوط به دوسال پیش است،تاکید کرد:  الان در شرایطی قرار گرفته ایم که توصیه نمی شود دولت دست به یک جراحی تلخ بزند.

رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  خاطرنشان کرد: با فرض اینکه دو دهک هم حذف شود، منابع زیادی برای دولت ایجاد نمی کند.باید زمان بگذرد چند سالی  این پرداخت ها را به عنوان یک معضل در اقتصاد تحمل کند تا به تدریج با بزرگ شدن اقتصاد ایران و رشد اقتصادی که در شریط پساتحریم اتفاق می افتد و با گشایشی که در سرمایه گذاری های جدید که در کشور ایجاد می شود،به تدریج منابعی به جامعه تزریق شود که سبب بزرگ شدن اقتصاد و ایجاد اشتغال شده و در نتیجه با بالارفتن درآمد مردم این عدد هم کوچک شود.

مرعشی یادآورشد: اگر در پنج سال آینده رشداقتصادی  بالای شش درصد را در اقتصاد داشته باشیم، یارانه ها در سبد خانوار ارزش خود را از دست می دهد ودر اثر بزرگ شدن درآمدها و توسعه کشور می توان به راحتی یارانه را حذف کرد.

او گفت:در حال حاضر این یک معضل است و دولت باید فرض کند این پول را نه داشته و نه دارد.

bbb

bbb